provrida häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Prestige_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 379
P

Prestige_

Nån som har några erfarenheter av provridning. Är så nervös inför detta :D . Ska man rida lite volter och känna lite lätt, och ska man hoppa något hinder (om det är en hopphäst man söker)?

Sv: provrida häst

Hejsan ..:)
Om det är en hopp häst ska du självklart hoppa några hinder :d
Om det t.e.x är ett varmblod gå på volter försöka få ner huvudet så att den går fint .. galopera ngt varv och så ska du trava och hålla på ta 8volter det är bra :D ;)

Hoppas det går bra för dig :D :banana:

Vid provridningen ska du testa om hästen klarar de saker du vill att din blivande häst ska klara. Det är bättre att sätta lite press och testa förmågan INNAN köpet, än att i efterhand stå med en häst som inte har det man sökte.

Det bästa är att ha en bra kommunikation med säljaren, så båda parter har en hyfsad uppfattning om vilka förväntningar som finns. Är det en ung eller otränad häst kan den inte testas lika utförligt som en utbildad häst i kondition (och då hamnar den också i en annan prisklass).

Be alltid att få hästen visad under ryttare innan du rider själv, av säkerhetsskäl och för att få en uppfattning om hur hästen fungerar vid ridning.

söker du hopphäst, ska du be att få se den hoppa under annan ryttare. bla. för att se att vad den har för teknik på hinder.

som redan blivit skrivet, så be att få den visad av ägaren i dressyr förs oxå.

Be att få se ryttaren rida först. Om du redan då känner att detta är inget för dig så säg det och tacka för visningen! Om du tycker hästen ser trevlig ut så sitt upp och börja i skritt, flytta lite för skänkel, gör halt och sätt igång, dvs kolla att start, broms och styrning fungerar. Gör sedan samma sak i först trav och sedan galopp och hoppa sedan så högt som du tycker känns ok om allt känns bra. Alllt beroende på hästes utbildningsnivå så klart! Du bör även pröva att rida hästen utanför ridbanan för att kolla att den går ifrån stallet och är fullt ridbar för dig utanför "4-väggar". Om allt känns bra bör du helst be att få testa hästen ngn annanstans än på hemmaplan, t ex lasta och åka iväg för att rida i skogen eller för att träna för ngn du känner och litar på i en för hästen ny omgivning så att du ser att den är ok även där samt går att transportera. Om kärlek uppstår så ska du sedan givetvis besiktiga och skriva ett ordentligt köpekontrakt innan hästen är din!

ett tips är att ta med filmkameran(om du har en) med dig och filma lite. Då kan du i lugn och ro titta på all hästarna när du vill. Själv provade jag minst 20 hästar:crazy: så filmkameran hjälpte verkligen!;)

Låt säljaren visa upp hästens bra sidor. låt säljaren hoppa hästen på de höjder du vill se. När du provrider ska du känna hur det känns. Som säljare är jag väldigt försiktig med att låta nya ryttare hoppa några jättehöjder innan de känner hästen. Däremot visar jag gärna hästen på de höjder som hästen går att hoppas på. Videofilma och be tränare om åsikt elelr ta med sakkunnig för att se hästen in action. Lycka till

Testa halter, vändningar osv.
Gärna ett litet hopp.'
Försök sticka iväg en stund själv, det är mkt lättare att känna om det är rätt när inte folk stirrar på en!

Det första ska du kolla att hästen lyssnar på dig, framåt och bakåt (förhållningar, halter, gångartsbyte osv) och att det går bra att svänga och detta i alla gångarter innan man försöker sig på något annat.

Sen beror det ju på vad du vill göra med hästen och vad hästen kan sen innan (tex en unghäst kan ju inte lika mycket som en äldre läromästare). Men ska du ha en hopphäst ska du absolut ta några språng, det behöver inte vara någon höjd, men du ska känna att du har kontroll på hästen även i hoppning, annars får du ett helvete när du kommer hem.

Testa gärna att rida ut en sväng på hästen också så du ser att den funkar ute också.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 497
Senast: Edla
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 504
Senast: Idaw83
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka