Provrida utan förälder?

kaninälskare

Trådstartare
Tycker ni det är konstigt om en äldre tonåring dyker upp och provrider utan en förälder? (närheten inte från andra sidan Sverige).
Tycker ni det är helt okej att hen istället tar med en hästkunnig vuxen i sin närhet, eller är det endast förälder som är rimligt?

(för hästköp, eventuellt foder)
 
Tycker ni det är konstigt om en äldre tonåring dyker upp och provrider utan en förälder? (närheten inte från andra sidan Sverige).
Tycker ni det är helt okej att hen istället tar med en hästkunnig vuxen i sin närhet, eller är det endast förälder som är rimligt?

(för hästköp, eventuellt foder)


Är det en tonåring så är det föräldern som kommer stå på kontraktet - jag vill möta och förhandla med den faktiska köparen. Inte med köparens barn.
 
Tycker ni det är konstigt om en äldre tonåring dyker upp och provrider utan en förälder? (närheten inte från andra sidan Sverige).
Tycker ni det är helt okej att hen istället tar med en hästkunnig vuxen i sin närhet, eller är det endast förälder som är rimligt?

(för hästköp, eventuellt foder)
Nångång behöver ju föräldern komma dit och titta och prata med ägaren men annars ser jag inte det som något konstigt om en kunnig tonåring kommer och provrider en häst. Förhoppningsvis så träffas man och pratar en gång till efter första provridningen.
 
Jag hade inte haft något problem med det. Kanske tvärt om istället. Om föräldrarna inte själv är så hästkunniga kan det vara mycket bättre med en vuxen som är det.
Att man sedan har en dialog med föräldrarna om själva köpet är ju självklart.

När jag tänker efter så hade jag aldrig med mina föräldrar när jag var i den åldern och köpte min första häst. Jag hade istället en äldre mycket hästkunnig bekant.
 
Nångång behöver ju föräldern komma dit och titta och prata med ägaren men annars ser jag inte det som något konstigt om en kunnig tonåring kommer och provrider en häst. Förhoppningsvis så träffas man och pratar en gång till efter första provridningen.
Ja precis, det jag menade att första pro vridningen kommer hen själv, vid nästa proviridning eller påskrivning så närvarar så klart föräldrarna!
 
Jag hade inte haft något problem med det. Kanske tvärt om istället. Om föräldrarna inte själv är så hästkunniga kan det vara mycket bättre med en vuxen som är det.
Att man sedan har en dialog med föräldrarna om själva köpet är ju självklart.

När jag tänker efter så hade jag aldrig med mina föräldrar när jag var i den åldern och köpte min första häst. Jag hade istället en äldre mycket hästkunnig bekant.
Ja precis, om föräldrarna ändå inte har så mycket att tillföra med vid provridningenn så kan det ju kanske vara bättre att ha med någon annan hästkunnig vuxen i sin närhet!
 
Tycker ni det är konstigt om en äldre tonåring dyker upp och provrider utan en förälder? (närheten inte från andra sidan Sverige).
Tycker ni det är helt okej att hen istället tar med en hästkunnig vuxen i sin närhet, eller är det endast förälder som är rimligt?

(för hästköp, eventuellt foder)

Utifrån att det är ev hästköp/ev foder så personligen vill jag ha föräldrarna med för att inte riskera att slösa tid på provridningar som sen inte blir något av pga att föräldrarna inte är med i matchen av div anledningar.
 
Medryttare ser jag det som ok, köp och foder är det bra att den som har huvudansvaret på pappret är med.

Följde med Min minderåriga kusin för provridning till medryttare, hon bor på internat, jobbar och har moped så hon sköter hästen själv också utan att behöva stöd från föräldrarna.
Min gamla medryttare var likadan, jobbade och hade epatraktor så var självständig, jag såg nog en förälder ca 5ggr på ett år.

Fast där är ägaren ju den med huvudansvar över hästen och över att medryttaren sköter sig.
Vid ett köp eller foder så är det föräldern som har det ansvaret, lite viktigare då att de är vettiga även om de ev inte är hästkunniga.
 
Konstigt och konstigt, jag hade inte ordnat någon provridning utan att målsman är närvarande vid provridningen. Hade någon som är omyndig kommit utan målsman så hade det helt enkelt inte blivit någon provridning.

Jag ser det såhär; för själva ridningen är det i många fall bra att ha med någon häst/ridkunnig och den personen behöver inte vara målsman. Men, jag släpper inte upp någon som är omyndig utan att målsman är med för provridning. Inte ens för provridning för medrytteri av den enkla anledningen att jag inte vill stå som ansvarig om något händer. Det ansvaret måste målsman ta och hen måste vara medveten om att det är hens ansvar.
Handlar det om försäljning/foder så ser jag det som självklart att den som senare kommer vara ansvarig för hästen följer med vid provridningen. Jag skulle ju aldrig sälja i blindo och en förälder som inte ens kan bemöda sig att följa med vid provridning lär knappast bemöda sig med att ta sitt ansvar för hästen sedan heller. Det är då så tråkiga situationer uppstår, hästen blir sjuk/halt och föräldern ser det som onödigt att ta ut veterinär. Föräldern ser det som onödigt att ha bra utrustning, hovslagare, foder, stall, tränare eller vad det nu är.

Det är surt det vet jag. Jag hade inga föräldrar som någonsin följde med. De har sett mig rida vid ett tillfälle och då blev de ditlurade i annat ärende av en granne. Jag är oändligt "tacksam" för att så många under min uppväxt inte tänkte likadant utan lät mig hålla på med deras hästar men jag vet också nu som vuxen hur dumt det kan bli om något händer och ansvarsfrågan inte är klar ifrån början.
 
Tycker ni det är konstigt om en äldre tonåring dyker upp och provrider utan en förälder? (närheten inte från andra sidan Sverige).
Tycker ni det är helt okej att hen istället tar med en hästkunnig vuxen i sin närhet, eller är det endast förälder som är rimligt?

(för hästköp, eventuellt foder)
Nej.
Ja.
 
Har inga problem med att en 16 åring eller äldre kommer utan föräldrar, hade nog inte börjar gräva i om den äldre var tonåringens målsman eller inte.

Är inte köp 16 år om det är egna pengar och 18 år vid avtal? Känns bara konstigt att behöva hänga i sin målsmans byxben fram till 18 år dagen.
 
Om tonåringen är myndig och handlar för egna pengar + kommer att ha det ekonomiska ansvaret så är det förstås ok. Men jag tror inte att det är så vanligt ...
Som förälder till omyndig borde man också vilja se stället som barnet ska provrida på och möta ägaren, även om man inte kan så mycket om hästar. Får man märkliga vibbar så har man en chans att avstyra. (Undantag finns förstås, t ex om man har gemensamma bekanta eller annan närstående följer med)
 
Om tonåringen är myndig och handlar för egna pengar + kommer att ha det ekonomiska ansvaret så är det förstås ok. Men jag tror inte att det är så vanligt ...
Som förälder till omyndig borde man också vilja se stället som barnet ska provrida på och möta ägaren, även om man inte kan så mycket om hästar. Får man märkliga vibbar så har man en chans att avstyra. (Undantag finns förstås, t ex om man har gemensamma bekanta eller annan närstående följer med)

Så cool var tjejen som köpte min ena 4-åring.
Hon var 18 då och hade tagit tåget en bra bit norrifrån, hämtades på stationen av ryttaren (som hade hästen till försäljning) provred hästen, fick skjuts till stationen, ringde dagen efter och hade bestämt sig. Bästa kunden
 
Hade inte låtit en tonåring komma ut och provrida ensam om det inte är så att det är en bekant.
Framförallt för att slippa oseriösa "lördagsryttare" och att det faktiskt är godkänt att den mindreåriga skaffar häst.
Det är dyrt att ha häst och jag vill veta att det finns vuxna som är beredda att betala månadskostnaden om tonåringen inte har tillräckligt med pengar.
Har haft folk som efter de har kollat på hästen sagt, "ja den här skulle jag vilja ha men jag får inte köpa en häst till" 🤦‍♀️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp