Provrida utan förälder?

Tycker ni det är konstigt om en äldre tonåring dyker upp och provrider utan en förälder? (närheten inte från andra sidan Sverige).
Tycker ni det är helt okej att hen istället tar med en hästkunnig vuxen i sin närhet, eller är det endast förälder som är rimligt?

(för hästköp, eventuellt foder)

Oseriöst tycker jag. Minderårig bör alltid har förälder/vårdnadshavare med sig sen är det ett plus om även hästkunnig person är med.
 
Åldern säger ju dock inte särskilt mycket om mognaden och hur vettig en person är. En förälder gör inte per automatik att det blir seriöst. Man ska inte ha sådan övertro till "vårdnadshavare".
En medföljande förälder gör det inte seriöst automatiskt, absolut inte, men ska jag se det som en seriös spekulant måste jag veta att den som är ansvarig för ekonomin i familjen är med på noterna. Det spelar ingen roll om det är en tonåring som har tjänat/sparat ihop pengarna för att köpa egen häst som kommer att betala 'allt' själv. Om någonting skiter sig så är föräldern ytterst ansvarig ändå. Därför behövs en förälder (eller fler) som är med på noterna. Det kan finnas situationer där föräldern inte är med på provridningen och det är ok ändå, absolut, men föräldern ska vara involverad i köpet.
 
Det förekommer säkert (som vittnats om i tråden) att äldre tonåringar har tillräckligt med pengar för att köpa och ha häst, även om det nog inte är så vanligt. Som säljare har man heller inget ansvar för vad som händer efter det att man har sålt. Förändras situationen så får köparna lösa det (även om man som säljare med omtankte om hästen gärna vill känna sig trygg med att den man säljer till kan ha kvar hästen om inget speciellt händer).
Handlar det om fodervärd så riskerar man att själv stå med problemet och bör därför vara extra noga med ekonimiska och kunskapsmässiga delar. Och vem som de facto undertecknar avtalet (vis av egen erfarenhet).
 
Själva provridningen ensamma har jag inget problem med, men det hade behövt föregås av samtal med förälder
 
Det förekommer säkert (som vittnats om i tråden) att äldre tonåringar har tillräckligt med pengar för att köpa och ha häst, även om det nog inte är så vanligt. Som säljare har man heller inget ansvar för vad som händer efter det att man har sålt. Förändras situationen så får köparna lösa det (även om man som säljare med omtankte om hästen gärna vill känna sig trygg med att den man säljer till kan ha kvar hästen om inget speciellt händer).
Handlar det om fodervärd så riskerar man att själv stå med problemet och bör därför vara extra noga med ekonimiska och kunskapsmässiga delar. Och vem som de facto undertecknar avtalet (vis av egen erfarenhet).
Dock blir det problem rent avtalsmässigt att sälja till någon under 18 år så där kan det gå snett om man inte tecknar avtalet med föräldrarna.
 
Spelar ingen roll hur "mogen" den är. Avtalet skall ingås med vuxen person och inte ett barn.
Ja men nu handlar det om första provridningen, självklart kommer förälder med när det blir aktuellt att personen faktiskt vill ha hästen. Men första provridningen ser jag inte alls att det finns någon nytta med att en ev okunnig förälder står och är med.

Och jo, det handlar mycket om hur mogen en tonåring är så den vet vad den ger sig in på. En mogen person har en plan och har en tanke om framtiden med hästen. Ålder säger ingenting om huruvida något är seriöst eller inte, första provridningen är första provridningen, sen om det är aktuellt med köp så självklart ska den som får ansvaret för hästen kopplas in.

Sen dessutom så kan man faktiskt prata i telefon innan med ev förälder så man vet att det inte bara är någon som kommer och skojrider lite utan att det faktiskt är intresse på riktigt.

Och det finns ingenting som säger att man måste ha ett avtal efter första provridningen. Det går att även kommunicera efter en provridning.
 
Senast ändrad:
Jag har haft yngre spekulanter som kommit med tränare utan närvarande föräldrar, det har känts fine för mig. Jag hade dock inte tyckt att det kändes okej om dom kom ensamma, utan i det fallet är det för mig tränaren som "garanterar" seriositeten i det (och att det då finns någon som backar det hela ekonomiskt och juridiskt om det kommer så långt).

Jag tycker rent generellt att man ganska ofta får en känsla direkt man pratar med spekulanten om det finns ett seriöst intresse eller inte och dom gånger det inte känts helt seriöst har jag inte tagit emot dom.
 
Jag vill träffa den personen som ska stå på kontraktet vid första mötet. Det handlar inte bara om att den tilltänkta ryttaren och hästen ska fungera, det handlar också om att alla inkl jag, ska ha en bra magkänsla gällande affären. Föräldern behöver inte vara superkunnig på hästar, men jag vill träffa människan så jag kan bilda mig en uppfattning om personen. Vissa människor får man rent spontant ont i magen av så fort man möter dem, och en person som ger mig ont i magen tänker jag inte göra affär med, oavsett hur bra barnet är med hästen.
 
Ja men nu handlar det om första provridningen, självklart kommer förälder med när det blir aktuellt att personen faktiskt vill ha hästen. Men första provridningen ser jag inte alls att det finns någon nytta med att en ev okunnig förälder står och är med.

Och jo, det handlar mycket om hur mogen en tonåring är så den vet vad den ger sig in på. En mogen person har en plan och har en tanke om framtiden med hästen. Ålder säger ingenting om huruvida något är seriöst eller inte, första provridningen är första provridningen, sen om det är aktuellt med köp så självklart ska den som får ansvaret för hästen kopplas in.

Sen dessutom så kan man faktiskt prata i telefon innan med ev förälder så man vet att det inte bara är någon som kommer och skojrider lite utan att det faktiskt är intresse på riktigt.

Och det finns ingenting som säger att man måste ha ett avtal efter första provridningen. Det går att även kommunicera efter en provridning.

Jag svarar utifrån vad jag tycker. Inga föräldrar/målsman/vårdnadshavare osv ingen provridning hos mig. Det är ett stort ansvar med häst och är personen under 18 behöver päronen vara lite engagerade i hästen och barnet.
Du ser inte problemet om det eventuella barnet ramlar av och skadar sig på din häst tex?
Skulle för övrigt aldrig släppa iväg en minderårig på provridning utan förälder.
 
Ja men nu handlar det om första provridningen, självklart kommer förälder med när det blir aktuellt att personen faktiskt vill ha hästen. Men första provridningen ser jag inte alls att det finns någon nytta med att en ev okunnig förälder står och är med.

Och jo, det handlar mycket om hur mogen en tonåring är så den vet vad den ger sig in på. En mogen person har en plan och har en tanke om framtiden med hästen. Ålder säger ingenting om huruvida något är seriöst eller inte, första provridningen är första provridningen, sen om det är aktuellt med köp så självklart ska den som får ansvaret för hästen kopplas in.

Sen dessutom så kan man faktiskt prata i telefon innan med ev förälder så man vet att det inte bara är någon som kommer och skojrider lite utan att det faktiskt är intresse på riktigt.

Och det finns ingenting som säger att man måste ha ett avtal efter första provridningen. Det går att även kommunicera efter en provridning.

På vilket sätt är det självklart enl din första paragraf, att ”självklart kommer föräldern in sen” ? ”Första provridningen”? För många är det bara en provridning.

Många har svarat att de inte vill ha provridningar ”i onödan”. Jag är enig med dem och såvida man inte talat med föräldern i första hand så vill nog de flesta inte ta det ”senare ”. Vid en provridning kan det gå hursom ang hur det passar alla inblandade, och att då öht inte ha träffat den som på pappret ska vara ägare ökar på tidsåtgången och resurserna för alla inblandade - ffa säljaren och hästen som är till salu.

Lägg till alla reklamationer folk kör med till höger och vänster när hästen sen inte ”funkar” som barnet och/eller föräldrarna tycker den borde .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp