Elin A

Trådstartare
Hej.
Då har vi äntligen tagit beslutet att det så småningom om är dags att köpa en ponny.
Även om vi har viss hästvana genom ridskola, medryttare och hästar hos familj och vänner så har jag aldrig ägt en egen häst eller varit iväg på provridning.
Så min fundering är vad ni tycker vi ska tänka på och göra, INTE göra vid kommande provridningar? Vilka frågor är viktiga?


Vill understryka att vi har ett gott kontaktnät och stöd av riktigt duktigt hästfolk i vår närhet, som vi kommer utnyttja till 100% 😄
 
Senast ändrad:
Ta med någon kunnig från nätverket som kan hjälpa till att bedöma hästen och ställa rätt frågor.

Be att få se hästen bli iordninggjord så att du kan se hur den beter sig vid hantering.

När jag sålde häst senast fick jag frågan vilket det värsta jag trodde hon skulle kunna göra var, spekulanten hade blivit avkastad vid en tidigare provridning och fått höra att hästen gjort så flera gånger.
 
Vilka är vi? Vem ska ponnyn vara till? Vuxen eller barn?

Ta med en kunnig person. Kanske den ska ridas tränare eller ridlärare. Eller någon annan kunnig person som vet hur ryttaren rider och vad hen har för styrkor och svagheter som ryttare.

Köp hellre en snäll, okomplicerad och rolig ponny som första ponny än en med massor av talang och förutsättningar för tävling men som kanske är för svår och som då kommer begränsa ens hästägande och ridning. Helt enkelt, var ärlig med era och ryttarens kunskaper.
 
Tack för svar Görel.
Jo, vi kommer definitivt ve någon med större koll följa med. Men jag känner att tips och råd från fler med kunskap är bra.

Be att få se hästen bli iordninggjord så att du kan se hur den beter sig vid hantering.
Hur menar du? Att den är iordninggjord? Eller att vi är med under iordninggörandet? Har själv tänkt att det bästa är att få vara med under så många moment som möjligt, allt från att ta in o göra i ordning osv.

Läskigt/tråkigt att bli avkastad på provridning. Men tänker att om sådana "olater" finns är man jue tacksam att få reda på det...
 
När jag har spekulanter låter jag de göra det mesta med hästen själva så de får verkligen prova göra iordning, ibland lasta om vi ska någonstans, rida och sen fixa med hästen efteråt.
När det gäller ponny kan det vara bra och se hur den uppför sig i boxen så den inte är tjurig där alter hämta den i hagen
 
Ta med någon med mer kunskap till provridningarna.
Var med på alla moment, att ta in från hagen, göra iordning ponnyn osv. Se till att ägarna/någon som brukar rida visar ponnyn först, hoppa inte upp själva utan att ha fått ponnyn visad.
 
Hej Lingon och tack för ditt svar.

Vilka är vi? Vem ska ponnyn vara till? Vuxen eller barn?

Vi är jag och dottern, med hon ska vara den som rider (då jag är på tok för stor för de flesta hästar i dag).
Vi har ambitionen att koma ut och tävla (hoppning) en del framöver. Hon var uttagen till hopplaget på ridskolan... men corona kom i vägen. Hon har ridit på ridskola i 5 år. Senaste 1,5 året 2 ggr i vecka, varav en i hoppgrupp. Sedan 1 år tillbaks är hon medryttare till en liten storhäst 2 dagar/v, som är lite komplicerad men de har tagit det sakta och tryggt och nu fungerar det utmörkt. Där sköter hon allt i stallet. Till hösten börjar hon högstadiet med ridprofil, då blir det ridning 5 dagar i veckan.
Lite kort om "vi".
 
Jag har aldrig provridit för att köpa häst. Men jag har provridit två gånger för att jag ville bli medryttare. Båda gångerna har jag följt med ägaren ut och hämta hästen i hagen, varit med och hjälpt till när den gjorts i ordning efteråt och båda gångerna har ägaren ridit hästen innan och visat och berättat innan jag ridit.
 
Jag har aldrig provridit för att köpa häst. Men jag har provridit två gånger för att jag ville bli medryttare. Båda gångerna har jag följt med ägaren ut och hämta hästen i hagen, varit med och hjälpt till när den gjorts i ordning efteråt och båda gångerna har ägaren ridit hästen innan och visat och berättat innan jag ridit.

Har också provridit för medryttare tidigare.... ken tänker att detta blir mer "på allvar"... eller hur jag ska säga.
 
Tack för svar Görel.
Jo, vi kommer definitivt ve någon med större koll följa med. Men jag känner att tips och råd från fler med kunskap är bra.


Hur menar du? Att den är iordninggjord? Eller att vi är med under iordninggörandet? Har själv tänkt att det bästa är att få vara med under så många moment som möjligt, allt från att ta in o göra i ordning osv.

Läskigt/tråkigt att bli avkastad på provridning. Men tänker att om sådana "olater" finns är man jue tacksam att få reda på det...

Jag tyckte det var en jättebra fråga. Mitt svar var att det är att försöka gå ut från ridbanan (utan staket) vilket hon också gjorde men då lutade jag mig från hållet hon gick och hon slutade. Så fick jag visa hur enkelt beteendet kunde brytas. Hon köpte hästen :)
 
Hej Lingon och tack för ditt svar.



Vi är jag och dottern, med hon ska vara den som rider (då jag är på tok för stor för de flesta hästar i dag).
Vi har ambitionen att koma ut och tävla (hoppning) en del framöver. Hon var uttagen till hopplaget på ridskolan... men corona kom i vägen. Hon har ridit på ridskola i 5 år. Senaste 1,5 året 2 ggr i vecka, varav en i hoppgrupp. Sedan 1 år tillbaks är hon medryttare till en liten storhäst 2 dagar/v, som är lite komplicerad men de har tagit det sakta och tryggt och nu fungerar det utmörkt. Där sköter hon allt i stallet. Till hösten börjar hon högstadiet med ridprofil, då blir det ridning 5 dagar i veckan.
Lite kort om "vi".

Ok, då förstår jag :-)

Ta med tränare/ridlärare. Be gärna hen att kolla upp ponnyn innan om det finns något att kolla på (tävlingsresultat osv). Se till att dottern är med och gör iordning ponnyn innan och får känna på hur den är att hantera. Se till att någon annan rider den först (ordinarie ryttaren) innan din dotter provrider. Kolla också upp hur den är att rida ut på (ensam? i grupp?). Rädslor.

Eftersom ni vill tävla den så måste den vara lättlastad. Annars blir det jobbigt! Visst, man kan jobba på det och träna den att bli lättlastad men det blir så mycket enklare och roligare om den biten redan fungerar.
 
Ok, då förstår jag :-)

Ta med tränare/ridlärare. Be gärna hen att kolla upp ponnyn innan om det finns något att kolla på (tävlingsresultat osv). Se till att dottern är med och gör iordning ponnyn innan och får känna på hur den är att hantera. Se till att någon annan rider den först (ordinarie ryttaren) innan din dotter provrider. Kolla också upp hur den är att rida ut på (ensam? i grupp?). Rädslor.

Eftersom ni vill tävla den så måste den vara lättlastad. Annars blir det jobbigt! Visst, man kan jobba på det och träna den att bli lättlastad men det blir så mycket enklare och roligare om den biten redan fungerar.
Klart det är roligare med en lättlastad häst men det går oftast att lösa rätt fort om man har tillgång till bra folk och skaffar sig ett system. Inga av våra hästar gick att lasta särskilt friktionsfritt när jag köpte dem men de jag åkt med mest regelbundet kan jag lasta och åka med ensam, de kastar sig själva i princip. Hade inte valt bort en häst som stämmer i allt annat bara för att den är knepig att lasta (möjligen hade jag dragit öronen åt mig om den varit inblandad i någon tråkig olycka som skrämt den i transporten)
 
Ta med er tränare eller annan mycket kunnig/duktig, erfaren hästmänniska. Denne kommer att veta exakt vad den ska titta efter. Det är väldigt mycket man inte ser som mer oerfaren, hur mycket man än förberett sig innan.
 
Första hästen/ponnyn ska vara okomplicerad i allt. Hur kunnig man än är kommer det upp nya saker när hästen är ens egen och att då börja med en helt okomplicerad häst ger många fördelar.

Så, var därför med vid intag från hagen, borstning, sadling, tränsning och kolla noga hur de gör och filma gärna. Kolla hur de sitter upp och hur de rider och se till att de visar hästen i alla de situationer ni själva kommer ha senare. Den där filmen kan vara guld värd när ni står där med den egna hästen och kliar er i huvudet över varför hästen blivit som förbytt i flytten. Hästar behöver tydlighet och de behöver bli lyssnade på och att veta hur tidigare ägare har gjort kan ge en liten fingervisning om vad hästen är van vid och känner trygghet i så att hästen slipper känna att hen behöver ta sin överlevnad i egna händer. (När hästen känner att hen behöver fixa sin egen överlevnad är då många står och skriker på hästen att hen är dum som går över dem och inte lyssnar när det i själva verket är de själva som har varit otydliga och inkonsekventa till den grad att hästen inte känner sig trygg längre utan försöker fixa sin överlevnad själv.) Sedan utvecklar man såklart gemensamt ett förhållningssätt till varandra men att ha koll på hur tidigare ägare har gjort när man står där som ny kan vara guld.

Prova hästen minst två gånger och gör som sagt det ni vill kunna göra sedan. Rid ut, hoppa, dressyra på banan, lasta, leda osv. osv. så ni vet hur hästen fungerar och reagerar och var medveten om att alla hästar förändrar sig när de flyttar och det är ni som efter den inledande smekmånaden där hästen fortfarande har kvar sitt trygghetskapital från sitt förra hem ger hästen möjligheten att bli den individ hen kan vara. Att vara tydlig och konsekvent och lyssna på hästen, ge och få respekt är bästa receptet för en lyckad relation.
 
Klart det är roligare med en lättlastad häst men det går oftast att lösa rätt fort om man har tillgång till bra folk och skaffar sig ett system. Inga av våra hästar gick att lasta särskilt friktionsfritt när jag köpte dem men de jag åkt med mest regelbundet kan jag lasta och åka med ensam, de kastar sig själva i princip. Hade inte valt bort en häst som stämmer i allt annat bara för att den är knepig att lasta (möjligen hade jag dragit öronen åt mig om den varit inblandad i någon tråkig olycka som skrämt den i transporten)
Så är det om man är van men som förstagångsägaren är det inte så enkelt. Man gör så många misstag ändå som ny och då behöver det inte kompliceras ytterligare med problem som redan finns.
 
Klart det är roligare med en lättlastad häst men det går oftast att lösa rätt fort om man har tillgång till bra folk och skaffar sig ett system. Inga av våra hästar gick att lasta särskilt friktionsfritt när jag köpte dem men de jag åkt med mest regelbundet kan jag lasta och åka med ensam, de kastar sig själva i princip. Hade inte valt bort en häst som stämmer i allt annat bara för att den är knepig att lasta (möjligen hade jag dragit öronen åt mig om den varit inblandad i någon tråkig olycka som skrämt den i transporten)

Vore det så enkelt för alla skulle problemlösare vara arbetslösa. Det är jättemånga som har lastproblem och inte vet hur man ska lösa det eller vem man kontaktar för hjälp. Jag ser det så otroligt mycket i jobbet även hos folk som är vuxna och haft ett gäng hästar.
Ska ett orutinerat barn ha hästen ser jag inga skäl till varför man inte skulle köpa en åkvan och lättlastad individ.
 
Vore det så enkelt för alla skulle problemlösare vara arbetslösa. Det är jättemånga som har lastproblem och inte vet hur man ska lösa det eller vem man kontaktar för hjälp. Jag ser det så otroligt mycket i jobbet även hos folk som är vuxna och haft ett gäng hästar.
Ska ett orutinerat barn ha hästen ser jag inga skäl till varför man inte skulle köpa en åkvan och lättlastad individ.

Och även fast dem tar ut dessa problemlösare för att få hjälp med lastträningen är det många som fortsätter ha problem.
 
Jag utgår från mig själv och förutsättningar som idag finns för förstagångshästägare på klubben jag är aktiv på. I den bästa av världar är förstaponnyn perfekt, men med rätt personer omkring sig kan saker gå att lösa ändå.
 
Och även fast dem tar ut dessa problemlösare för att få hjälp med lastträningen är det många som fortsätter ha problem.

Ja, för oftast är lastproblem inte bara just lastproblem. Det är en hanteringsproblematik som den som har hästen inte ser mönstret av i resterande hantering/relation.
Det är i sig inte svårt att att lastträna en häst i de flesta fall. Men ofta när man åker ut på problemlösningsjobb där ägare specificerat att man har problem med lastning eller typ spola hästen eller spraya med flugspray etc så ser man att det brister redan innan man börjar göra det man upplevt som problemet. Det blir svår för oss som jobbar med sånt här att uträtta mirakel liksom..
I all hästträning måste man bygga grund och sen genom en utbildningstrappa bygga vidare.

Har någon en häst som är svårlastad och de själva inte är intresserad av eller förstår att hanteringen i övrigt påverkar väldigt så blir det lätt så att man kommer ut till ett kaos och måste på den bokade tiden ta igenom en massa som borde varit gjort, grundutbildning liksom. Och oftast går ju det. Men när övriga hanterar hästen fel kommer ju problemet åter. Då måste man dit igen. Och sen igen..
Vissa har svårare än andra att lära sig läsa djur och vara snabba och korrekta i kroppsspråk än andra. Och väldigt många fattar inte hur viktigt det är att ha vissa bitar på plats för att få en friktionsfri relation och gardera sig mot såna problem som tex lastproblem. Vissa av dem vill verkligen inte lära sig sådant heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Eurydome
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 298
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 921
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp