Provridning - viktvarning?

literealistisk

Trådstartare
Hej!

Ska till en hästhandlare och provrida två hästar på ungefär 160 cm, bra byggda halvblod på 6 år. Jag är lite större, väger ungefär 80-85 kg. Är detta något de brukar ha något emot eller man borde nämna innan? Vi har bestämt tid och så redan men är rädd att dyka upp och de ska säga att jag är för tung...
 
Hej!

Ska till en hästhandlare och provrida två hästar på ungefär 160 cm, bra byggda halvblod på 6 år. Jag är lite större, väger ungefär 80-85 kg. Är detta något de brukar ha något emot eller man borde nämna innan? Vi har bestämt tid och så redan men är rädd att dyka upp och de ska säga att jag är för tung...

Klarar inte en stor häst av 85kg är det något fel på den.

Om man vill tävla ponnygalopp på d-ponny är maxvikten 71kg om jag minns rätt, men det är ju ponnys...
 
Hej!

Ska till en hästhandlare och provrida två hästar på ungefär 160 cm, bra byggda halvblod på 6 år. Jag är lite större, väger ungefär 80-85 kg. Är detta något de brukar ha något emot eller man borde nämna innan? Vi har bestämt tid och så redan men är rädd att dyka upp och de ska säga att jag är för tung...

Hur många vuxna män tror du väger mindre? Det finns ju men många vuxna män som är av medellängd väger väl ungefär så där.
 
Din vikt är ju inte anmärkningsvärd hög f den typ av hästar du tittar på, så om det inte finns andra omständigheter kring hästarna som gör att de är extra känsliga f belastning så tycker jag inte att din vikt är ngt du behöver ’flagga upp’ för. Om du kommer dit och hittar en häst som ser eländig ut, så bör den ju inte ridas oavsett vad ryttaren väger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: ylvalill
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 485
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp