Provridning

Rumbla

Trådstartare
Jag ska provrida flera hästar i helgen och har aldrig gjort det tidigare. Jag skulle vilja ha era do:es and dont:s.

Vad förväntar sig ni som säljare, tex gällande hur länge man rider? Får man använda spö om hästen är lite trög? Vilka frågor är viktiga? Och gärna lite tips från er som varit med

Vad är Big no-no:s för dig som säljer?

Om man väger 75 kg och är cirka 170 cm, bör man informera om detta då man ska rida hästar mellan 155-165 cm (inga supersmäckra hästar utan normala halvblod) har förstått att vissa inte vill släppa upp mer än 65 kg på sina hästar?
 
Du ska alltså provrida en häst du ska köpa och inte ta på foder, bli medryttare på eller liknande?
I så fall skulle jag säga att det är rätt fritt, det är ju du som ska känna efter hur hästen är och om det är en häst som du kan tänka dig att rida en lång tid fram över, och ägaren vill ju oftast få hästen såld.
75 kg är ju absolut inga problem för ett normalt tränat halvblod så det tycker jag nog inte att du ska behöva informera om! :)
 
Jag har precis varit ute och letat häst.. Det är inte roligt alls O_o tycker jag då.
Jag försökte alltid vara väldigt ödmjuk, lugn, noga och självklart trevlig och intresserad. Låta ägaren berätta om sin häst. Fråga om sånt man inte fått reda på i annons och tidigare kontakt.
Kolla hur ägaren rider hästen. Just frågan med spö kan man ju enkelt bara fråga om den brukar ridas med spö, om man upplever den som lite trög. Men alla hästar jag kollat på har ägaren själv erbjudit ett, men jag provar alltid utan från början och tar det efter hand vid behov. Man får känna helt enkelt. Men självklart kan man fråga om det.

Jag har alltid haft min tränare med och hon har fått sitta upp före mig och känt på hästen. En stor trygghet när det blir min tur, hon vet hur den reagerar, vet hur jag rider och kan berätta hur jag ska göra. Jag får hjälp att lägga upp ridningen med hänsyn till hästens utbildningsnivå och vad som är relevant att prova. Jag hade aldrig köpt den häst som jag har idag om jag kollat på den själv.

Om det är en häst av halvblodstyp så ser jag ingen anledning att behöva berätta din storlek, för det är inget konstigt med den.

Mitt bästa tips är att ha med någon du litar på och som gärna kan hjälpa dig med ridningen!

Lucka till med hästletandet!
 
Jag ska provrida flera hästar i helgen och har aldrig gjort det tidigare. Jag skulle vilja ha era do:es and dont:s.

Vad förväntar sig ni som säljare, tex gällande hur länge man rider? Får man använda spö om hästen är lite trög? Vilka frågor är viktiga? Och gärna lite tips från er som varit med

Vad är Big no-no:s för dig som säljer?

Om man väger 75 kg och är cirka 170 cm, bör man informera om detta då man ska rida hästar mellan 155-165 cm (inga supersmäckra hästar utan normala halvblod) har förstått att vissa inte vill släppa upp mer än 65 kg på sina hästar?
Först måste jag säga att det där med 65 kg...alltså de flesta karlar åtminstonne väger väl mer än så?
Det som retar mig med spekulanter är när de ser första testridningen som ett träningspass där de ska se vad hästen går för. När jag letade häst sökte jag mer efter en känsla med hästen. Det enda jag ville se var om hästen försökte förstå vad jag ville.
 
Först måste jag säga att det där med 65 kg...alltså de flesta karlar åtminstonne väger väl mer än så?
Det som retar mig med spekulanter är när de ser första testridningen som ett träningspass där de ska se vad hästen går för. När jag letade häst sökte jag mer efter en känsla med hästen. Det enda jag ville se var om hästen försökte förstå vad jag ville.
Först - angående ryttares vikt (och längd) så hänvisar jag, som moderator, till den nålade tråden på Ridning som handlar om just detta! Så, inga mer diskussioner om vad en häst kan tänkas orka med i den här tråden!

Sen håller jag med, som privatperson. Vid provridning av en häst letar jag efter en känsla. Vissa hästar kan jag kliva av efter 2 minuter för att jag konstaterar att vi inte är kompatibla, hästens sätt att röra sig funkar inte ihop med mig helt enkelt. Och andra hästar känner jag direkt att jag trivs på ryggen på. Det är svårt att beskriva en känsla, men när den finns där så vet man det.
 
Hej!

När jag provrider hästar vill jag:
1. Antingen göra iordning hästen själv eller åtminstone se den bli iordningsgjord (helst göra själv). Detta för attt få en liten bild av hur den är i stallet.
2. Se ägaren rida hästen INNAN jag gör det, så jag kan se hur den rör sig för dagen och om den är ridbar överhuvudtaget.
3. Rida själv i skritt, trav och galopp. Jag vill gärna hoppa nåt litet språng också. Om jag skulle köpa en tex en läromästare som ska kunna tex galoppombyten, jag då vill jag testa att den kan det. Dvs jag testar att den kan det de säger att den kan (har hittills varit enkelt då de jag köpt bara varit grundridna och lite hoppade).
4. Jag vill helst också ta en liten tur i skog och mark för att känna på den där, åtminstone i skritt.

Sen går jag mycket på känsla, är hästen samarbetsvillig, har den det temperament jag letar efter, kan det vad jag vill att den ska kunna. Är den lättstyrd, trevlig, känner jag mig trygg på den, trivs vi ihop?

Ungefär så. Nästa gång jag behöver köpa häst ska jag be att de inte mockar hästens box, för jag är så sjukt trött på att lägga pengar och tid på mockning.

/Lavinia
 
Jag som säljare vill tex inte om jag inte själv säger eller har det på att hästarna du som provar direkt använder spö eller hoppar upp med sporrar. Som köpare gör jag ganska likt Lavinia, utetur beror på vilket väder osv. En sak som jag tycker är viktig. Beter sig hästen illa med ägaren hoppar jag faktiskt inte upp för det är det inte värt. Jag vill inte ha en häst med dåligt uppförande. Jag är medveten om det kan beror på utrustning och ryttaren osv men jag går på magkänslan och är i den åldern så det verkligen inte är värt att ev skada sig bara för att man ska prova men samtidigt vet jag mkt väl vad jag tycker om för hästar och vad jag vill ha för slags hästar :)
Lycka till, hoppas du hittar någon som passar dig!
 
En viktig sak för mig när jag provrider är att ÄGAREN/RYTTAREN rider ALLTID först själv för det är inte bara en gång det hänt att hästen inte alls visat sig vara så trevlig som den påstås vara i annonsen, vill ägaren/ryttaren inte sitta upp själv först finns det ofta en orsak och ofta är det något problem som dom inte vill berätta om.
Är det så att det är en "projekthäst" man tittar på, någon som inte fungerar för nuvarande ryttare då är det så klart andra förutsättningar, men de flesta är ute efter en hyfsat enkel och trevlig häst för att bara ha en rolig hästtillvaro med :)

/Camilla
 
Tack, jättebra synpunkter! Det med att ägaren rider först låter väldigt klokt!

Normalt rider jag varken med spö eller sporrar för jag vill se vad jag kan förmå själv, men då kan man fråga om det i alla fall.

Jag tar tacksamt emot alla tips och tankar, två dagar kvar *spännande*
 
Som andra har sagt, ägaren ska alltid rida först! Jag har dock varit på provridningar där de inte alls räknat med att rida först (säljaren har t.ex. skoljeans och converse..), där de "haft ont i foten" och sen var det en gång när ägaren hade shorts, linne och barnvagn och sa åt mig att bara rida ut längst den här vägen fram och tillbaka. Jo, men ja. Slutade med att jag vände när hästen började stegra och sen for iväg i världens galopp på vägen hem (vi red sen ner till en ridbana och ägaren satt även upp efter hästen fortsatt krångla på banan, blev såklart inget med den hästen men det fick verkligen upp mina ögon för att "inte ta första bästa"). Sen har jag även gått med på att ägaren longerat hästen först.
En annan sak jag tycker är viktigt att komma ihåg är att DU är den som provar hästen. Testa och rid som du normalt skulle och testa dig fram för att få en känsla (lyssna alltid på magkänslan). Något jag hade problem med först var att jag var osäker på om ÄGAREN tyckte att jag var rätt för hästen snarare än att om jag tyckte hästen var rätt för mig. Jag var alltid supernervös över vad ägaren tyckte och ville helst prata med ägaren i hörnet hela tiden, men sen insåg jag att det inte alls var så. Jag är trots allt den som ska ha hästen och passar det sig inte så hittar vi en annan häst.
Jag har varit och provridit två hästar där det verkligen satt stopp med magkänslan. Första var en svankrygging d-ponny 3-4 timmar hemifrån och så fort jag kom dit var det liksom "nja" och när jag satt upp sa det genast nej. Efter jag fattat galopp i ena varvet märkte jag att hästen inte alls var något för mig och trots att ägaren ville sätta upp ett hinder sa jag ifrån och åkte hem. Det fanns ingen mening med att slösa tid på att fortsätta provridningen om jag ändå inte trivdes på hästen. Andra gången var det ett travsto som först och främst var enorm (!) och sen kunde hon knappt börja sig åt vänster, vilket skvallrade sig om att hon måste ha en låsning eller något som var fel. Hon hade stora problem att svänga vänster och kunde inte böja sig alls. Henne skrittade jag bara på innan jag sa ifrån. Det kändes inte heller rätt. Och det är okej att göra så.
Provrid gärna flera gånger. Första gången jag provred min förra foderhäst så stack han iväg med mig i galoppen och började bocka (jag råkade göra en galoppfattning istället för att bara tänka galopp ;)) men sen bestämde jag mig för att komma tillbaka och testa rida ut. Den gången gick det super (trots att vi var tvungen att vända pga insekter) och vi red i en av ägarens hagar istället. Märkte då att han var helt underbar. :)
 
Jag ska provrida flera hästar i helgen och har aldrig gjort det tidigare. Jag skulle vilja ha era do:es and dont:s.

Vad förväntar sig ni som säljare, tex gällande hur länge man rider? Får man använda spö om hästen är lite trög? Vilka frågor är viktiga? Och gärna lite tips från er som varit med

Vad är Big no-no:s för dig som säljer?

Om man väger 75 kg och är cirka 170 cm, bör man informera om detta då man ska rida hästar mellan 155-165 cm (inga supersmäckra hästar utan normala halvblod) har förstått att vissa inte vill släppa upp mer än 65 kg på sina hästar?

Alltid svårt när man ska provrida tycker jag! Speciellt i början lätt att man kommer på att man skulle provat något mer.

Men jag vill iaf borsta hästen innan och så. Se ägaren rida först! Vissa har hästar som är väldigt bångstyriga (onödigt att riskera något) och kan vara bra att se hur hästen går med någon som vet hur den fungerar och man får även en bild av vad den är van vid för typ av ridning. Sen vill jag prova att rida ut på hästen/ gå med hästen ute om det känns bra.

När jag provridit har jag ridit ca 20 min på banan och sen ridit ut en sväng om det känts bra på banan.

Sen är det ju många andra frågor som är bra att ställa, om foder lättfödd/svårfödd, kan den gå med andra hästar, har den haft tidigare skador, hur är den att sko och åka transport osv.
Tips är att göra en lista med frågor, är väldigt lätt att man glömmer några frågor om man ska försöka komma ihåg allt i huvudet.
 
Kan väl säga lite hur jag gjort när jag hittade min nya häst. Det viktigaste är att du som potentiell köpare är ärlig, ställ frågor om temperament, hur den är att hantera, om den har några olater. Sedan ska du självklart berätta hur mycket du kan.
När jag provred min nya dressyrhäst så har det väldigt noggrant, där var jag tvungen att ha referenser. Både på papper och film, fick filmer på hästen i samtliga gångarter samt från tävling och träning. Fick visa där jag red både på tävling och träning. Röntgenbilderna fick tas om och min veterinär gick igenom dem, när jag fick grönt ljus så åkte vi ned. Där fick jag rida hästen 45 minuter medans jag fick tips och input av min egna tränare samt ägaren/ryttaren till hästen.
Min ET fick kolla igenom hästen, så även min veterinär. Var med på klinikbesiktningen och tog nya röntgenplåtar mm. Fick sedan beställa lastbil hem och åka hem med flyg och hela gänget för att invänta hästen som skulle transporteras från Tyskland till Sverige.
Hela proceduren tog 1 månad från första samtalet tills att han stod i min box.

Så är det inte en dressyrhäst som min som gått MSVB mm så behöver du nog ändå fråga/visa referenser. Ta gärna med en tränare/annan duktig ryttare som kan hjälpa dig och kanske sitta upp. Kom ihåg att du allra helst ska provrida många hästar innan du hittar den rätta. Själv provred jag bara min nya häst, men då var jag säker på att jag valt rätt från början.
Lycka till med hästletandet.
:D
 
Jag som säljare vill tex inte om jag inte själv säger eller har det på att hästarna du som provar direkt använder spö eller hoppar upp med sporrar.

Men är det inte viktigt för en köpare att veta hur hästen reagerar på sporrar och spö. Jag vill alltid prova att iallafall använda spöet, om än inte hårt.
 
Många köpare verkar så misstänksamma. Vad har ni varit med om egentligen :D ?

Jag har sålt några hästar och har alltid visat dem själv först. Vissa hästar blir stressade av spö och då säger jag bara de så får ryttaren själv testa om den vill. Har provridit en häst där säljaren inte ville hoppa upp eftersom hon var gravid. Inget konstigt med det.

Till TS, var ärlig med vad för häst du söker, en säljare vill ju inte slösa tid på någon spekulant om man ändå inte tror att de skulle passa med hästen. Lycka till :)
 
Men är det inte viktigt för en köpare att veta hur hästen reagerar på sporrar och spö. Jag vill alltid prova att iallafall använda spöet, om än inte hårt.

Varför är det viktigt? Svarar hästen för skänklarna behövs inget spö! Du hade iaf fått hoppa av mina hästar och åka hem om du använt spö på dem när det inte behövs på mina hästar.
 
Varför är det viktigt? Svarar hästen för skänklarna behövs inget spö! Du hade iaf fått hoppa av mina hästar och åka hem om du använt spö på dem när det inte behövs på mina hästar.

Fast där som köpare får man väl vara ödmjuk och inte bara anta att det funkar med spö o sporrar utan fråga först hur den brukar ridas och prova utan först. Då kan ju säljaren faktiskt på ett enkelt och trevligt sätt svara att det inte rids med spö av den enkla anledningen att det inte behövs.
Jag tror man märker redan innan uppsittning om det är en människa som man inte sätter upp på sin häst, vare sig denne skulle vilja ha ett spö i handen eller inte. Det speglar väl hela attityden.

Är glad att jag inte behövt sålt någon häst än....!
 
Varför är det viktigt? Svarar hästen för skänklarna behövs inget spö! Du hade iaf fått hoppa av mina hästar och åka hem om du använt spö på dem när det inte behövs på mina hästar.

Hej!

Jag kan se hur man vill veta hur hästen reagera på pinnar som viner omkring, jag brukar använda spöet mot flugor och bromsar på sommaren :-). Att bara ha ett spö bör de flesta hästar hantera och att man rider med det innebär ju inte automatiskt att man använder det för att gå på hästen.

Och som en parentes brukade min förra häst utnyttja nya ryttare som inte hade spö med sig, de behövde aldrig använda det, men utan spö var de chanslösa, hon vägrade gå. Jag red henne alltid utan spö och utan problem. Hästar reagerar inte alltid som man tänkt sig.

/Lavinia
 
Hej!

Jag kan se hur man vill veta hur hästen reagera på pinnar som viner omkring, jag brukar använda spöet mot flugor och bromsar på sommaren :-). Att bara ha ett spö bör de flesta hästar hantera och att man rider med det innebär ju inte automatiskt att man använder det för att gå på hästen.

Och som en parentes brukade min förra häst utnyttja nya ryttare som inte hade spö med sig, de behövde aldrig använda det, men utan spö var de chanslösa, hon vägrade gå. Jag red henne alltid utan spö och utan problem. Hästar reagerar inte alltid som man tänkt sig.

/Lavinia

Kan nog tänka att väldigt många säljare hade ifrågasatt om du kommer och ska provrida en häst och tycker att börja vina och slänga med ett spö för att kolla om den "fixar"det pga flugbehov osv.... Känns inte direkt som ngt man börjar fixa med i första hand när man provrider .... Precis som du säger - hästar reagerar inte alltid som man tänkt sig , så utifrån det får man nog ta i beaktning att en provridning är just en provridning, det kommer med paketet när man köper häst utöver det att hästar är djur . Ingen kommer ha köpt sig ngn maskin, inte ens hur renliga de ev var i boxen hos säljaren ;)

Jag håller med @sassiball att jösses vad köpare känns misstänksamma här i tråden ?
Tycker nog säljare har större anledning inte sällan att vara minst lika misstänksamma ...
Folk kommer och provrider och har knappt läst annonsen tex. Vissa kommer och provrider satan på hästarna trots att de nog borde hoppat av efter Max 20 min då de egentligen nog insett att hästen nog inte erbjuder det de egentligen vill ha, men likväl ska de rida ett tag till osv ...

Myntet har som sagt mer än en sida .

Tycker TS tråd i fråga om frågeställning är vettig .
 
Jag har ju precis kört en vända provridningar (och hittat en Åke) och jag vill se hästen riden och hoppad innan jag sitter upp. Jag för också en dialog med säljaren under tiden och frågar om jag vill se något speciellt.
Vid ett tillfälle fick jag inte se hästen riden innan men det hade säljaren varit tydlig med, den gillade inte ryttarbyten men var snäll för övrigt. Inga bekymmer, bara förutsättningarna är tydliga. :)

När jag sålt visar jag inte alltid själv, jag kan gilla att föra dialog med intressenten och svara på frågor medan de tittar på hästen. Detta naturligtvis under förutsättning att jag har någon som kan visa hästen på ett ändamålsenligt sätt.

Jag sätter vissa gränser som säljare, beroende på hur rutinerad köparen är. Jag låter inte någon hoppa höjdhoppning, vill de hoppa högre kostar det mera. ;)
Vill de ha enstaka språng på högre nivå så blir det oftast i en serie för att förenkla för hästen. Jag säger också stopp om jag inte tycker att de rider hästen bra och låter inte någon tjoa runt i onödan.
 

Liknande trådar

Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 320
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 269
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Hejsan allihopa!! Jag och min pojkvän har precis bestämt oss för att flytta ihop. Vi har varit ihop ett tag och så, och nu ska vi...
Svar
13
· Visningar
1 692
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp