provsvar cushing

Glimris

Trådstartare
Min ponny fick fång hösten 2019. Vid provtagning fick jag veta att han har cushing. värdet var 57 och gränsvärde 22 enligt veterinär. Vi skulle vänta till han blev frisk med medicin. Under tiden stängde evidensia och jag fick aldrig någon medicin. Nu är min häst frisk och en hästveterinär kom hem och tog nytt blodprov. Det visade 9,8 och gränsvärdet var sju. Är det olika provtagningar med annan skala? I alla fall har jag fått prascend utskrivet. 1/3 dels tablett om dagen.
 
Oj! Illa av veterinären att din häst inte fick prascend omgående! Det skulle hästen haft direkt även om han då hade fång. Det kan dock ha varit så att provet togs när han fortfarande hade ont och därmed var stressad och att de därför ville vänta och ta om provet när han var smärtfri men rutinen är att inte ta prover på smärtpåverkad häst alls just för att det kan visa fel.

Det är samma prov men olika laboratorium har olika skalor. Din häst har (fantastiskt nog! Det kunde varit väldigt mycket högre nu) ungefär samma resultat på provet nu som han hade vid förra provtillfället. Var supernoga med medicinen nu och ta om provet om ett tag (min veterinär rekommenderar två månader efter medicinstart) för att kolla om han då ligger under gränsvärdet eller om dosen behöver justeras.
Provet ska därefter tas om årligen.

(PPID och cushing är inte exakt samma, hästar kan få PPID, hundar och människor kan få cushing.)
 
Det finns olika mätvärden beroende på vilken testmetod som används. Man mäter antingen i pmol/l eller pg/ml och därför kan siffrorna se lite olika ut. Din första vet har använt labb utomlands och där mäts i princip alltid pg/ml. Det andra värdet är i pmol/l.
Som @TinyWiny nämnt ovan är det lämpligt att ta nytt prov 6-8 veckor efter att medicinering påbörjats för att se om dosen är korrekt eller om den behöver justeras. Jag tog prov på min häst var 6:e månad dom första åren men numera tar jag bara prov om jag ser att hon påvisar symptom.
 

Liknande trådar

Hästvård Min gamla ponny började visa tecken på sjukdomen genom lång päls, tjock, osv och vi tog ett blodprov i augusti och visade att ACP(?)...
Svar
5
· Visningar
3 145
Senast: Myzan87
·
Hästvård har låtit testa min häst, 9 år, för cushing. sen ett tag tillbaka tas det ett blodprov som skickas till Tyskland för analys. jag undrar...
2
Svar
26
· Visningar
5 116
Senast: Maléne
·
Hästvård Dotterns ponny som är fångponny har gått i samma skogshage i några år nu, fick fång för 2 veckor sedan. Hon äter enbart hö eftersom det...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Sarismatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp