Provsvar: Höga halter av insulin och glukos

R

Raderad medlem 142449

Köpte en ponny (född 05) i god form i augusti förra året, och någon gång i vinter och under vinterpälsen så har han blivit ohyggligt tjock med fettdepåer på mankam, rygg och lår.

För säkerhets skull ringde jag ut veterinär som tog blodprov och idag fick jag resultatet. Bland annat ligger han otäckt högt i insulin och glukos :( har inte hunnit prata med veterinären än men de ska ringa upp imorgon.

Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det någon behandling?
Hur kan det uppkomma såhär snabbt? Kan tidigare ägarna haft vetskap om det här? Han har förvisso inte motionerats jättemycket mer än promenader och longering/tömkörning hos mig, men kan det ligga till grund för den extrema och snabba förändringen i hull, hårrem och psyke?

Jag försöker nu hitta ett hö med lägre sockerhalt än det jag har hemma, förutom det så vattnar jag ur hans hö, han får enbart lite melassfri lucern+mineraler och går i skogshage utan gräs. Vad mer kan man göra? Är rädd att inte kunna uppfylla hans behov av motion :(

Känns så himla tråkigt, som att jag lyckats förstöra en fin ponny på så kort tid :(

Del av provsvaren finns i tråden.
 
7894CBA6-2644-482C-8824-F9E2EE74DB1D.jpeg
 
Läste idag i en Hippson-artikel (tror jag) om en finsk studie där man kollat dessa värden regelbundet på ett 30-tal hästar under lite längre tid. Flera hästar låg "på gränsen" och man drog slutsatsen att de förmodligen skulle kunna bli sjuka av väldigt små förändringar i foderstat och/eller motion. Vad man också såg (väldigt tydligt) var att motion minskar risken för sjukdom rejält - och då även måttlig motion (typ en timma per dag). Så utöver det du redan gör hade jag försökt se till att motionera hästen ordentligt, och självklart också justera foderstaten så att hästen går ner till normalvikt.
 
Den kan ju ha legat på gränsen länge utan att det märkts hos förra ägaren. Förändringar i foder och motion kanske har gjort att den "tippat över" efter flytt. Svårt att veta dock. Instämmer för övrigt med @Roheryn .
Lider med dig. Svårt att anpassa en sådan situation förebyggande när man inte vet om problematiken från början. Hoppas att det löser sig bra för er och att hästen klarar sommaren utan fång. :heart
 
Köpte en ponny (född 05) i god form i augusti förra året, och någon gång i vinter och under vinterpälsen så har han blivit ohyggligt tjock med fettdepåer på mankam, rygg och lår.

För säkerhets skull ringde jag ut veterinär som tog blodprov och idag fick jag resultatet. Bland annat ligger han otäckt högt i insulin och glukos :( har inte hunnit prata med veterinären än men de ska ringa upp imorgon.

Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det någon behandling?
Hur kan det uppkomma såhär snabbt? Kan tidigare ägarna haft vetskap om det här? Han har förvisso inte motionerats jättemycket mer än promenader och longering/tömkörning hos mig, men kan det ligga till grund för den extrema och snabba förändringen i hull, hårrem och psyke?

Jag försöker nu hitta ett hö med lägre sockerhalt än det jag har hemma, förutom det så vattnar jag ur hans hö, han får enbart lite melassfri lucern+mineraler och går i skogshage utan gräs. Vad mer kan man göra? Är rädd att inte kunna uppfylla hans behov av motion :(

Känns så himla tråkigt, som att jag lyckats förstöra en fin ponny på så kort tid :(

Del av provsvaren finns i tråden.
Kollade ni enbart det som finns i tråden eller kollade ni för PPID också? Om inte det är gjort så gör det.

En häst kan må toppenbra trots de här problemen sålänge hen är igång och får en sockerreducerad kost men blir hen stående, får för mycket socker eller energi i sin kost kan problemen blomma ut fullt ut. Det du ska göra nu förutom att ta prov för PPID om det inte är gjort är att räkna foderstat väldigt noga. Behoven av mikro och makromineralerna måste vara uppfyllda och kvoterna måste vara rätt. Inte en gnutta mer järn än behovet får ges och glöm inte att uppfylla behovet av lysin. På en sådan häst hade jag också gett Acetyl l-karnitin (kallas ibland alcar, finns att köpa på kroppsbyggarsidor) en aminosyra som hjälper till att stabilisera blodsockret och att få ner depåerna.

Hästen måste såklart bantas och motioneras mer men det ska göras försiktigt, inga snabba viktnedgångar eftersom det i sig tär hårt på kroppen. Minst 30 minuters pulshöjande motion om dagen förebygger fånganfall. Jag hade inte låtit hästen gå på gräs alls förren tidigast sommaren efter hen är i normalhull och ska hen gå på gräs är motion även då ett måste.

Det är inte alls säkert att förra ägaren visste om hästens problem. Har hästen varit i full gång hos dem så märks det inte alltid. Visst blev det fel nu att hästen inte fick så mycket motion som behövdes men lägg inte hela skuldbördan på dig själv. Det här är dels genetiskt men risken för att sådant här blommar ut ökar enormt om hästen får för mycket järn. Hästar är väldigt bra på att göra sig av med överflödiga mineraler men just järn kan det inte göra sig av med utan det lagras och kan ge sådana här problem och även fång och PPID. Googla gärna på iron overload så hittar du mycket om det.

Hoppas att ni kommer tillrätta med det här. Önskar er all lycka till :heart
 
Tack för alla svar. Har fått prata med veterinären nu (efter att tråden postades) och fick uppmaningen att ge 4 kg urvattnat hö/dygn i finmaskiga hönät, så det gör jag. Hon sa att jag inte ska ge någonting annat alls, att höet räcker men jag tänker ändå försöka peta i honom mineraler.

Jag kommer försöka hitta ett nytt hem åt honom vartefter, då jag inte på långa vägar kan uppfylla hans behov av motion :( promenader och longering är allt jag kan erbjuda i nuläget och det kommer man väl inte långt på.

Veterinären testade för allt möjligt, bl a PPID och det har han inte @TinyWiny 🙏 så det var ju skönt iallafall
 
Vad är det för dvärgponny som ska leva på 4 kg hö?
Det gör vår maxade c-ponny också, plus halm. Dock är hon inte så förtjust i halm. Men det är så mycket hon kan äta utifrån analysen på höet och hon är inte smal utan bör gå ner något kg till. Får ett bättre hö nästa vecka där hon bör kunna äta fyra kg men ändå tappa lite vikt.
 
Vad är det för dvärgponny som ska leva på 4 kg hö?

En liten B-ponny på 117 cm.

Han går dessutom i en stor skogshage och har massor av sly, blåbärsris, lingonris, gran och annat att tugga på.
 
Tack för alla svar. Har fått prata med veterinären nu (efter att tråden postades) och fick uppmaningen att ge 4 kg urvattnat hö/dygn i finmaskiga hönät, så det gör jag. Hon sa att jag inte ska ge någonting annat alls, att höet räcker men jag tänker ändå försöka peta i honom mineraler.

Jag kommer försöka hitta ett nytt hem åt honom vartefter, då jag inte på långa vägar kan uppfylla hans behov av motion :( promenader och longering är allt jag kan erbjuda i nuläget och det kommer man väl inte långt på.

Veterinären testade för allt möjligt, bl a PPID och det har han inte @TinyWiny 🙏 så det var ju skönt iallafall
Jag tycker inte att du ska haka upp dig för mycket på motionen. Visst, det vore bra om ponnyn kan motioneras mer men att hitta ett bra hem till en sådan ponny är minst sagt väldigt svårt. Ibland får man acceptera att det man kan erbjuda faktiskt är en okej nivå trots allt.
 
En liten B-ponny på 117 cm.

Han går dessutom i en stor skogshage och har massor av sly, blåbärsris, lingonris, gran och annat att tugga på.
Viktigt att nämna. En får tänka på att en tråd läses av många. Även okunniga. Och då är det bra om det står att hästen får i sig sitt behov av grovfoder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp