PRP-behandling senskada

JohannaK

Trådstartare
Hej

Är det någon som har erfarenhet av PRP-behandling av senskada? Min häst har fått en skada på ytliga böjsenan vänster fram. Ska nu behandlas med metacam i 10 dagar för att sedan komma tillbaka till kliniken. Förslag från veterinären var PRP-behandling. Jag undrar vilka erfarenheter ni har av detta? Hur lång tid tar rehabiliteringen? När kan/Kan hästen komma tillbaka till tävlingsbanan (hoppning i mitt fall)? Hur stor är risken för att återfå skadan? Hur ser prognosen ut helt enkelt?

Mitt häst är en unghäst som ridits i ca 1/2år (sedan jag köpte henne), hoppats små banor. Veterinären kunde se gammal ärrvävnad på senan och i den nu en rätt så stor akut skada.

Tacksam för alla erfarenheter och tankar på hur jag ska tänka kring detta. Är det rimligt att tro att min häst ska kunna bli tävlingshäst efter en sådan skada/behandling?
 
Hej! Min fick prp för två veckor sedan, nu följer vi upp med 3 stycken stötvågsbehandlingar för hennes skadade gaffelband. Så jag får återkomma om 4 veckor med resultat!
 
Då kan jag uppdatera idag, 4 veckor sedan prp och 2 veckor sedan första shockwave behandlingen. Gjorde idag ett UL & ny stötvågsbehandling och vilken skillnad det var!! Nya fibrer finns nu i skadan, den är inte helt läkt med det var en bra bit på vägen, jag är lättad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: CarroT
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 578
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 013
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp