Pruta eller inte?

L

linnéa

Brukar ni försöka pruta ned priset vid hästköp? Hur lägger ni fram det för säljaren isåfall?
 
Sv: Pruta eller inte?

Beror ju mycket på utgångspriset och om hästen faktiskt är värd det de begär. Pruta för prutandes skull - åk till basar i utlandet!

Jag tittar aldrig på hästar utanför den prisklass jag satt upp. Jag skulle t ex aldrig åka och titta på en häst de begärt 70 000 kr för, om jag bara kan tänka mig betala 55 000 kr. Många gör det, förbaskat dålig stil - slöseri med tid för säljaren.

Om säljaren begärt 35 000 kr och jag inte tycker hästen är värd det, meddelar jag att jag nog tänkt mig något annat. Om säljaren sedan fortsätter diskussionen och bjuder in till bud, då berättar jag vad jag anser hästen vara värd för mig.

Jag har prutat på en häst, de övriga har varit i helt rätt prisklass.
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag prutar inte, är alldeles för feg, men min pappa. Mamma mia, han prutar på ALLT!
Hästar, stallplatser, sadlar o.s.v. :p
Min Butet sadel var utsatt för 13'500kr inkl. gjord o vi fick det för 10'000kr.
Samma sak med alla hästarna, han har prutat ner alla! Han är galen...
 
Sv: Pruta eller inte?

Det beror ju på om hästen är värd det som försäljaren vill ha. Jag åker inte och kollar på hästar för 100 000 kr om jag bara har råd med en häst för 60 000. Det är dålig stil och elakt mot både ägare och framförallt hästen.

Men hästen behöver ju faktiskt inte i mina ögon vara värd det pris den är utsatt på och då skulle jag prutat. Jag har själv inte prutat på någon häst med tanke på att jag bara köpt en häst själv, och han var värd varenda öre. Om egentligen ett underpris med tanke på vad han kan bli med lite jobb.

Min mamma har därimot prutat på en ponny som skulle köpas, eller ja flera. Och det gick bra, nu var ponnyn inte fräsch så vi fick lämna tillbaka den, så det var väl säkert därför det var lite prutbart:crazy:
 
Sv: Pruta eller inte?

Självklart.. ofint att INTE pruta anser jag=)

Tja amn får ju vara smart och höra vad dom säger.. säger dom typ jaa sadeln är ju utprovad så den just passar hästen och om sadeln inte ingår kan ajg säga.. tja eftersom dsadeln inte passar någon annan kan ni väl lika bra slänga med den också eftersom jag inte har en ssadel idag till han:idea:
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag skulle ha mycket svårt för att pruta på ett djur! Antingen så tycker jag om hästen och vill ha just den, och då spelar några tusenlappar hit eller dit ingen roll. Eller så vill jag inte ha den hästen, och då vill jag ju inte ha den mer bara för att den är billig...

Möjligen kanske jag, om jag ansträngde mig, skulle kunna föreslå att de skickar med sadel eller täcke eller nåt...

Jag inser ju att de flesta sätter priset med prutmån, och på saker kan jag göra prutförsök om jag tycker att det är motiverat, men just på djur skulle jag ha mycket svårt för det. (Jag har haft tur, för båda hästar jag har köpt så har det framgått från början att priset inte är prutbart...)
 
Sv: Pruta eller inte?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tittar aldrig på hästar utanför den prisklass jag satt upp. Jag skulle t ex aldrig åka och titta på en häst de begärt 70 000 kr för, om jag bara kan tänka mig betala 55 000 kr. Många gör det, förbaskat dålig stil - slöseri med tid för säljaren.

Om säljaren begärt 35 000 kr och jag inte tycker hästen är värd det, meddelar jag att jag nog tänkt mig något annat. Om säljaren sedan fortsätter diskussionen och bjuder in till bud, då berättar jag vad jag anser hästen vara värd för mig.

Jag har prutat på en häst, de övriga har varit i helt rätt prisklass.
Vad är det för skillnad om du prutar på en häst som kostar 35 000 kr mot en som kostar 70 000 kr?? :confused:
Annars så tror jag nog att de flesta hästägare lägger in en 5 000 kr prutmån när de sätter ut annons.
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag prutar om jag tycker det finns behov av det... Alltså min första häst kostade 3000 kr, där fanns det lixom inget behov av att pruta. Den andra kostade 5000 kr där prutade jag inte heller... Där emot när jag köpte min tredje häst prutade jag. Priset var satt till 10000 på en shetttis/islandskorsning utan papper. Jag sa att det var för mycker så jag bjöd 5000. Men efter förhandling betalade jag 7500 för min lilla pålle...:)

Jag tycker det är bra om man kan diskutera priset öppet med säljaren, och verklign prata igenom köpoet noga innan man bestämmer sig. Men ser ju ofta själv om priset är prutbart... skulle aldrig försöka pruta på en häst som jag själv tycker är värd priset som säljaren satt...
 
Sv: Pruta eller inte?

Nu var det inte alls det jag skrev, om du läser noga.

Oavsett utgångspris, skulle jag aldrig betala mer än jag anser hästen vara värd. DÄREMOT åker jag inte och tittar på hästar som ligger i en prisklass som jag inte tänkt mig, och räkna med att den är prutbar ner till MIN prisklass,
 
Sv: Pruta eller inte?

Ungef´är som puckot som skulle köpa en häst i 50-tusen kronorsklassen men absulut ville pruta. han fick den för 49.500.
 
Sv: Pruta eller inte?

Ja, man kanske skulle behöva vara lite modigare:angel:
Självklart kan man ju inte ta för givet att få ner priset, man skall ju ha råd att köpa hästen för det priset som säljaren bergär, derimot så skadar det ju inte att få lite pengar över när man åker hem;)
 
Sv: Pruta eller inte?

Så ditt pris på din häst är satt med rejäl prutmån då antar jag?? *angel*
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag tycker att man kan pruta lite, men för mig känns det lättare att pruta i "saker". När jag köpte min nya häst betalade jag priset som var utsatt, men frågade om säljaren kunde tänka sig att stå för vet.besiktning plus transporten till mig (ca 10 mil). Det blev några tusenlappar för mig, även om de fick fullt pris för hästen så att säga.
 
Sv: Pruta eller inte?

Första ponnyn betalade vi utgångspriset.
Den andra såg vi på annons på internet och tyckte om, men priset var alldeles för högt för en 14-årig ponny som inte tävlat mer än lokalt i hoppning och mestadels vägrat ut sig och inte var dressyr riden på ca 5 år, oavsett om den "hoppade 130 hur lätt som helst". Så vi skickade ett mejl och sade vilket pris vi var beredda att ge utifrån den beskrivningen de hade gett beroende på medföljande utrustning. Säljaren sa rakt på sak "vi säljer ponnyn för 20.000 kr billigare utan utrustning". Vi provred och det var absolut inget fel på ponnyn. Anledningen till alla utvägringar var att hon inte hade en ryttare som räckte till. Nu har vi haft henne i en månad och hon går som en klocka, letar hinder överallt och är som en katt. En totalförändring. :D

Sen stog det visserligen BVSA (billigare vid snabb affär) i annonsen eftersom att de hittat en annan häst som de ville köpa omgående. Och det blev ett snabbt köp, tre dagar senare tog vi henne till kliniken och direkt hem efter besiktningen. :D Gud va jag älskar den hästen!
 
Sv: Pruta eller inte?

Oj då, mailprutning... -Ja, det lät ju enkelt!

Tror nog dock inte att jag vågar mig på något sådant då jag vill ha hästen oavsett vad priset blir... Men det behöver jag ju inte säga:rofl:
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag åker heller aldrig och kollar på en häst som jag redan från början inte har råd med. Så gör man inte anser jag, rent allmänvett!

Själv är jag för feg för att pruta men de gånger jag eller någon som jag har med mig anser att priset är för högt så prutar antingen mamma, min tränare eller min sambo åt mig.

Är hästen värd priset den ligger ute för så prutar jag inte, det enda jag i så fall kan försöka få med är kanske träns och ev sadel (om det inte är någon värstingsadel) och kanske ev något eller några täcken.

Det var tänkt att jag för ett par år sedan skulle köpa en haflingervalack och då när vi provred så kom det fram att hästen hade svårt för höger galopp. Nu valde jag inte den hästen pga att jag själv var för oerfaren och det var för mycket jobb..men hade jag velat ha honom så hade min tränare helt enkelt sagt till säljaren...att hästen har svårt för höger galopp och därför är den inte värd det priset som ni har tänkt...ni får x antal tusen kronor för hästen.

Så hittar man något "fel" på hästen så kan man alltid anspråka på det och då brukar man kunna få pruta litegrann iaf.
 
Sv: Pruta eller inte?

Min erfarenhet är att de flesta priser sätts med lite prutmån, ca 10% i normalfallet.
Begär man 28 000: är har man i regel som säljare tänkt sig 25 000:- Begär man 79 000 går man ofta ned till 70 000:- ... Som med alla köp handlar det ju om hur angelägen man är ... ju längre hästen varit till salu desto angelägnare blir ju i regel säljaren att få den såld. Om man som köpare väntar med att bestämma sig i hopp om att kunna få ett bättre pris finns ju alltid risken att någon slår till och betalar det begärda priset. Vem som ska betala besiktning, ev utustning, leverans mm är ju oxå faktorer som ska finnas med i en prisdiskussion. Ibland kan man passa på att vaccinera, raspa tänder mm i samband med en besiktning och detta kan t ex säljaren stå för som en del i en uppgörelse. Kom också ihåg att omyndiga faktskt inte får ingå avtal utan sina vårdnashavares tillstånd ... så mamma eller pappa ska alltid vara med vid hästköp!
 
Sv: Pruta eller inte?

Har inte prutat på hästen men däremot "prutat till mig utrustning som sadel"..
Har bara sagt, helt fräckt, men då ingår väl sadel och täcken... Innan ville de ha några tusenlappar för det... Nu har det inte handlat om hästar i 70 000:- klassen.. Men lite kan man pruta tycker jag.. :)
 
Sv: Pruta eller inte?

Skulle bara vilja tillägga att som säljare är det ganska tråkigt att ha en köpare som inte ens tittar eller provrider hästen innan det börjas med prutning!

men samtidigt tycker jag att det är bra av köparen att säga vad den tycker gällande pris jämnfört med utbildning och stamm o.s.v men jag tycker sånt görs efter man har sett och provat hästen!

men som någon sa tidigare: Man ringer eller provrider inte en häst som ligger över det pris man har råd att betala! tänk på de stackars djuren om alla skulle göra så...:crazy:

det va inte argt menat det jag skrev..... de va bara de jag tycker i frågan..:banana: ;)
 
Sv: Pruta eller inte?

Behati skrev:
Skulle bara vilja tillägga att som säljare är det ganska tråkigt att ha en köpare som inte ens tittar eller provrider hästen innan det börjas med prutning!

men samtidigt tycker jag att det är bra av köparen att säga vad den tycker gällande pris jämnfört med utbildning och stamm o.s.v men jag tycker sånt görs efter man har sett och provat hästen!

men som någon sa tidigare: Man ringer eller provrider inte en häst som ligger över det pris man har råd att betala! tänk på de stackars djuren om alla skulle göra så...:crazy:

det va inte argt menat det jag skrev..... de va bara de jag tycker i frågan..:banana: ;)


Det håller jag med om!!
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
10 263
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 821
Senast: AI62
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp