Bukefalos 28 år!

Pruttar ut bajsvatten

F

frozenshape

Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den.

Min häst har hela vintern varit dålig i magen. Fram till nyårsafton gick hon på fri tillgång av ensilage, sedan har hon endast fått torrhö. När hon åt ensilage var hon lös i magen men efter byte till torrhö har träcken sett normalt ut. Problemet är nu att hon lyfter svansen för att prutta och det rinner ut bajsvatten.

Hästen ifråga är en liten kallblodstravare
Hon får 10 kg hö/dag som inte har supervärden
Hon fick tidigare vitaminer/mineraler men jag har tagit bort de för att se om det blir någon skillnad, hon har dock en saltsten kvar i boxen.

Enligt förra ägaren så har hon varit dålig i magen varje vinter. På sommaren är magen bra. (hos förra ägaren har hon käkat ensilage på vintrarna)

Det jag undrar nu är om någon har något förslag på vad det kan vara som är fel, och vad jag kan göra åt det. Har provat mag och tarm, samt proviva utan synbar skillnad

Sedan undrar jag om jag vågar börja vänja in henne på gräs när magen inte riktigt är som den ska. :confused:
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

Sådär var min fd gamling med. Hennes botemedel hette: Fri tillgång på grovfoder, ordentlig uträknad foderstat, kontrollerade maskningar samt stressfri miljö. Då blev hon bra. Jag köpte henne som 18 åring, var fodervärd först ett par år...och ALLA inkls veterinärerna sa att hon aldrig skulle bli bra i sin mage. Men se det blev hon genom ovanstående saker. enda gångerna hon bajjade löst var när hon blev lite upprörd/stressad. Min häst blev också dålig varje vinter, dock i förra stallet. Dett hade stor orsak i att: hästarna aldrig vattnades i hagen under vintern samt det jag sa om målena = lång tid emellan. En enda gång blev hon dålig hos mig, men detta berodde på missförstånd mellan mig och stallägaren vem som skulle ta in och fodra. Då var det över 25 grader kallt och då hade vi inte börjat med fri tillgång. Så hästarna hade inte fått vare sig mat eller vatten sedan många långa timmar. Detta tålde hon inte, så hon fick kolik.



Där hon stod innan så var det: låångt mellan alla mål, i hop gisssade foderstater ( ej analys på grovfodret), dålig maskkoll, dvs det maskades lite hur som helst och miljön var absolut inte bra. Jättemycket människor och hästar omvartannat.

Klart du kan vänja in henne på gräs. Det är ju inte diarré hon har. Hon är ju bara lite lös.
 
Senast ändrad:
Sv: Pruttar ut bajsvatten

Min gubbe var likadan förra året. Han blev bättre efter att han börjat gå på gräs. Jag hade inte tvekat.
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

köp loppfrö på coop forum 2dl 3ggr om dan i en vecka ,brukar funka fortsätt ett tag med linfrö kaka...Kan vara sandmage...
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

köp loppfrö på coop forum 2dl 3ggr om dan i en vecka ,brukar funka fortsätt ett tag med linfrö kaka...Kan vara sandmage...

Kan vara......men hela tarmfloran kan även vara i olag och loppfrön, linfrön är lösande för magen!! Hade samma problem med min häst i vinter då han stod med fri tillgång på ett väldigt proteinrikt hösilage. Satte över honom på hö och gav Mag o Tarm, problemet borta!
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

Hej
Så är min häst med hon är hur bra i magen på sommaren men när vintern kommer så är hon jätte jätte prutig. Men jag har tästat det nya hippo fodret.
Det heter hippo Alfa och det måste du blöta det är jätte bra
och sen använder jag Hippos Foderjäst. och linfröolja.
Och jag ger henne många stockar så hon får i sig växttrådar för det är bra för magen och mycket halm.
Så det ger jag henne på vintern och hon är jätte bra i magen.

Msn ButterflyLollo@hotmail.com
om du behöver fråga något mer
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

och efter du har testat dom bra förslagen som du redan har fått så testa att ge den vanligt bak jäst istället för foder jäst. Om man har tur (givetvis beroende vad orsaken är) så blir magen bra efter några dagar.:)
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

Kan vara......men hela tarmfloran kan även vara i olag och loppfrön, linfrön är lösande för magen!! Hade samma problem med min häst i vinter då han stod med fri tillgång på ett väldigt proteinrikt hösilage. Satte över honom på hö och gav Mag o Tarm, problemet borta!

Än sak är åtminstone säker LOPPFRÖ är inte lösande det används tom innom vården för att reglera lösa magar...:cool:
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

Det har varit lite olika bud på det. Men är det en stor häst så funkar ett paket om dagen, är man osäker så kan man fördela det på morgon och kväll (ett halvt på morgonen och ett halvt på kvällen).
 
Sv: Pruttar ut bajsvatten

Kan vara......men hela tarmfloran kan även vara i olag och loppfrön, linfrön är lösande för magen!! Hade samma problem med min häst i vinter då han stod med fri tillgång på ett väldigt proteinrikt hösilage. Satte över honom på hö och gav Mag o Tarm, problemet borta!

Linfrö stabiliserar magen du kan ge det både om den är förstoppad eller har diarre. Min pålle va lös i magen i vintras och han blev bra efter bara 3-4 dagar efter att jag började ge honom linfrökaka, se det går han på ännu :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 817
Senast: caradan
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 380
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 104
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 111
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp