PS of sweden

miarace

Trådstartare
hej ..
Ha funderat lite på deras produkter och läst och kollat och gått igenom hela internet .
Enligt dom själv så ska dom ha patent på allt .
Tycker tränsen är väldigt fina . Men för det priset . Många säger att kvalitén är dålig och sakerna gå sönder med en gång . Även att personalen inte är så trevliga heller ..

Men min stora fråga är om dom nu ha patent på sakerna och så . Hur kommer det sig att det finns liknande träns på marknaden ?
Som till ex deras träns som man kan byta foder på . Finns ett annat företag som ha samma design som dom och deras träns ha funnits mycket längre än PS träns .. Säger dom bara att dom ha patent fast dom inte ha det . Räknas det som falsk marknadsföring då eller ?
Kanske låter sur nu men ha även sökt på patentverket och hitta inget på PS of sweden ..
Är det någon här som vet om dom ha patent på sina saker ?

Är inte ute efter att kopiera eller något , utan vill bara ha klarhet i allt ;)
Ha även kontaktat PS om att få deras patent nr , som enligt lag så måste dom lämna ut det om dom ha patent och då ha dom bara sagt att jag ska söka på internet så hittar jag det .. Men hittar som sagt inget alls ...

Någon som vet och kan få mitt huvud att få klarhet i allt ;)

Tacksam för svar
 
Som jag förstått det har dom inte blivit beviljade patent, bara ansökt om det. Och det är väl bara vissa delar av tränsen som är patentsökta, typ nackstycket och vaggorna. Inte nosgrimman med utbytbar padding till exempel.
 
Jag är inne på mitt fjärde PS träns nu. Inget av dom har varit dåliga i lädret eller gått sönder! Jag tycker det är väldigt bra för det priset. Det finns säkert måndags exemplar men det är inget jag sett iallafall!
Är man rädd om sina grejor och sköter om det så håller det!
 
Är inte imponerad av läderkvaliten alls tyvärr. Klämde lite på tränsen på GHS och det var bara dom allra dyraste som var mjuka. Betalar jag 2399 (ett av deras billigare träns) så ska inte hööks 300kr träns vara mjukare...

Sen har jag lite svårt för att dom skriker högt så fort det finns produkter som liknar deras på marknaden när dom uppenbarligen har väldigt dålig fantasi när det kommer till deras schabrak.... Först var det mias och nu ES dom kopierar..
 
Senast ändrad:
Rykten går om allt möjligt, speciellt lite poppis företag. Skaffa dig en egen uppfattning, prata med folk som faktiskt har tränsen och döm inte personalen utan någon egen erfarenhet, givetvis vill de sälja sin produkt som alla andra säljare och de gånger jag varit i kontakt med dem har jag blivit trevligt bemött, men så har jg också varit trevlig mot dem också, kan tänka mig att det finns en del som inte är det.
 
Kundservicen är under all kritik. Sen tycker jag de gjorde bort sig med vaggorna och när det blev jobbigt för de (de påstod bland annat att förbundet plötsligt förbjudit osv) så tog de bort alla inlägg och kommentarer. De kommer inte få en krona av mig.
 
Jo man måste få en egen bild för produkterna och personalen .
Har frågat dom oxå om nosgrimmor varför dom inte säljer dom lösa . Tråkigt om en skulle gå sönder . Då måste man köpa ett helt nytt träns .. Bara för att få en hel nosgrimma .
Vad menar du med förbud ?
Ja har dom inte patent på sakerna så kan dom bara skrika . För vem som helst få göra en kopia då .
Och vad jag kan få ut är att dom ha ansökt på sina saker men inte fått det godkänt . Inget av sakerna . Som även en annan skrev .
 
Har haft flertalet träns däirfrån, tycker inte tränsen är dåliga! Däremot har jag haft otur med pannbanden, strass som saknas, sitter snett etc. Men tränsen har funkat bra.
 
Jag har två träns från dem och är absolut nöjd med dem båda + pannbanden.
 
Jag är också nöjd med mitt träns! Tycker det är jättefint i lädret faktiskt. Sen är det alltid så att det kan vara olika hur man blir bemött. Jag tycker att deras kundservice varit fantastisk när jag haft med dem att göra. Ville köpa ett par benskydd som hade gått ur sortimentet och en av dem gick och letade på lagret och hittade ett par som jag fick köpa till jättebra pris.
 
Jag tycker inte lädret motsvarar priset men i övrigt inga klagomål, har bytt storlek utan problem och så.
 
Jo man måste få en egen bild för produkterna och personalen .
Har frågat dom oxå om nosgrimmor varför dom inte säljer dom lösa . Tråkigt om en skulle gå sönder . Då måste man köpa ett helt nytt träns .. Bara för att få en hel nosgrimma .
Vad menar du med förbud ?
Ja har dom inte patent på sakerna så kan dom bara skrika . För vem som helst få göra en kopia då .
Och vad jag kan få ut är att dom ha ansökt på sina saker men inte fått det godkänt . Inget av sakerna . Som även en annan skrev .

Värt att veta är att ett patent inte skyddar mot att någon själv för privat bruk kopierar tex designen som ger deb speciella funktionen. Men man får inte kopiera och sälja.

Men ponera att man är kunnig i lädersömnad och vill ha en nosgrimma till sin häst, då hindrar inte ett patent att man sätter sig och syr en sådan nosgrimma till sin häst.

Så trots patent kan "vem som helst" kopiera - för eget bruk.

Tillägg - patent gäller inte ren design som inte samtidigt har en funktion eller innebär en viss teknik. Då är det istället ett ev mönsterskydd som kan vara aktuellt. Sådana kan registreras eller vara inarbetade. Ett visst begränsat mönsterskydd fås automatiskt inom EU när mönstret göra offentligt första gången. Man får som privatperson för eget bruk fortfarande härma. Men man får inte be någon (tex en sadelmakare) att göra en kopia åt dig ens om den är för eget bruk.

Huruvida PS har patent eller ej har jag inte orkat kolla. Men det är nästan omöjligt skydda sig mot att "vem som helst" för eget bruk härmar/gör en egen kopia av något.
 
Senast ändrad:
Jag tycker läderkvaliteten är urkass. Men det handlar ju så klart om vad man kan referera till. Kläm på ett valfritt Antaresträns så framstår PS som billigt plastaskit i jämförelse.
 
Då är det istället ett ev mönsterskydd som kan vara aktuellt. Sådana kan registreras eller vara inarbetade. Ett visst begränsat mönsterskydd fås automatiskt inom EU när mönstret göra offentligt första gången. Man får som privatperson för eget bruk fortfarande härma.

Och det går att "komma runt", genom att ändra designen/utformningen tillräckligt mycket. Dvs funktionen och vissa detaljer kan vara desamma, men är produkten "lik men tillräckligt olik den mönsterskyddade" är det ingen kopia i den bemärkelsen.

(Bara ett inpass.)
 
När det gäller läderkvaliten tycker jag den faktiskt är sämre än en genomsnittligt Hööksträns (dvs de som kostar mer än de allra billigaste Höökstränsen). Tex Hööks Hunter-träns har en mycket bättre läderkvalitet.

Så jag skulle kunna köpa ett PS-träns om hästen gick fantastiskt mycket bättre i det. Inte annars. Jag vill åt en nosgrimma som PS high jump. Men då hästen inte går annorlunda med det än med vilket annat träns som helst och läderkvaliten är som den är så blir det inget köp. Inte till det priset.
 
En väninnas PS hade små sprickor i lädret på insidan av nackstycket efter bara ett par veckor. Hon arbetar själv med läder, så om någon kan sköta det korrekt så är det hon.
 
En kommentar på kundtjänsten: en tjej i stallet köpte ett träns till sin unghäst. Det användes typ två gånger i veckan. Efter två månader trillade strassen på pannbandet (som i sig kostar som ett helt träns av hyfsad kvalitet hos annat märke) av. Hon hörde av sig till kundtjänst. "det har gått sönder av yttre påverkan, vi är oskyldiga men du kan få köpa ett nytt med rabatt" vad betyder ens det? Vi klarar inte av att erkänna vår kassa kvalitet men vet ju om problemet så vi klarar inte av att neka dig helt!?

Tränset hade mest hängt i Sadelkammaren, en dag när det togs ner från sin krok trillade strassen av. Om hästen hade fastnat med det etc hade man ju märkt när det hände.
 
När det gäller läderkvaliten tycker jag den faktiskt är sämre än en genomsnittligt Hööksträns (dvs de som kostar mer än de allra billigaste Höökstränsen). Tex Hööks Hunter-träns har en mycket bättre läderkvalitet.

Så jag skulle kunna köpa ett PS-träns om hästen gick fantastiskt mycket bättre i det. Inte annars. Jag vill åt en nosgrimma som PS high jump. Men då hästen inte går annorlunda med det än med vilket annat träns som helst och läderkvaliten är som den är så blir det inget köp. Inte till det priset.
Då har nog jag klämt på flera måndagsexemplar av Huntertränsen för de var ju jätteplastiga. Hade tänkt köpa ett sånt men backade pga kvalitén. Jag står fast vid att mitt träns är i jättefin läderkvalitet men det verkar ju tyvärr som att det varierar!
 
Men är det någon här som skulle vilja hjälpa mig att forska i detta med om dom ha sökt patent eller inte . Hur det ligger till .
Ha försökt att få kontakt med dom igen men inget svar .
Verka vara ett känsligt ämne för dom .
Varför jag vill veta är oxå för att jag ha hittat ett annat företag i Polen som säljer enkel av deras träns .
Det som skiljer dom är att företaget i Polen ha inte vaggor och att nosplattan på High jump inte går att byta ut .
Men där i mot så säljer dom extra nosgrimmor , nackstycken ...
 
de ps träns jag klämt på har jag inte varit så förtjust i. i mitt tycke så är det för klent läder, dvs lite för tunt, lite för torrt och lite för oelastiskt.
är inte så glad i equipe eller dyon heller. antares är bra och os är också bra, men vem tusan har 4" att lägga på ett träns ;/,
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, sitter här å smörjer läder och tänkte byta till mina nyköpta (beggade) sidostycken, som råka va ps of sweden (det säljarn hade...
Svar
8
· Visningar
480
Senast: Shixle
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 482
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp