Megapixel

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett hackamore från PS of sweden, då de kostar så pass mycket vill jag gärna höra för och nackdelar om tränsen, samt hur de har funkat för dig och din häst. Om du har erfarenhet av andra PS träns, eller andra träns i samma prisklass/kvalite (och träns man ska hålla sig undan ifrån), kan du också skriva om dessa. Tack på förhand! :)
 
Har ett ps hack och tycker det är snyggt och funkar bra. Dock är skänklarna väldigt korta och svängda, vilket gör att hävstången blir mycket mindre. På min häst är det som att rida i grimma typ. Men de går ju såklart att byta ut.
 
Har ett PS Nirak. Storleken på det är åt det mindre hållet, hästen som oftast kan ha full har ett xfull och inte på de inre hålen heller utan runt mittenhålen.
Läderkvaliten tycker jag är mycket högre än jag förväntat mig. Har hört så mycket skit om PS lädret att jag trott det skulle vara både frasigt och stenhårt, men så var inte fallet för mig. Det är fast, mellanhårt och ser välarbetat ut med raka, jämna sömmar. Alla öglor passar perfekt och lädret rynkar sig inte när det böjs. Skall läggas i hett vatten och sedan fettas så tror jag det blir perfekt. Jag är faktiskt skitnöjd, sen tycker jag inte att de har de snyggaste tränsen, men det är en smaksak.
IMG_20190123_230319.jpg
 
Har ett ps hack och tycker det är snyggt och funkar bra. Dock är skänklarna väldigt korta och svängda, vilket gör att hävstången blir mycket mindre. På min häst är det som att rida i grimma typ. Men de går ju såklart att byta ut.
Okej, det är nog inte nått större problem för min ponny (han är inte så stark). Tack för svar!
 
Har ett PS Nirak. Storleken på det är åt det mindre hållet, hästen som oftast kan ha full har ett xfull och inte på de inre hålen heller utan runt mittenhålen.
Läderkvaliten tycker jag är mycket högre än jag förväntat mig. Har hört så mycket skit om PS lädret att jag trott det skulle vara både frasigt och stenhårt, men så var inte fallet för mig. Det är fast, mellanhårt och ser välarbetat ut med raka, jämna sömmar. Alla öglor passar perfekt och lädret rynkar sig inte när det böjs. Skall läggas i hett vatten och sedan fettas så tror jag det blir perfekt. Jag är faktiskt skitnöjd, sen tycker jag inte att de har de snyggaste tränsen, men det är en smaksak.
Visa bifogad fil 24491
Har också hört att de är små i storlekarna, som tur var har ponnyn pyttelitet huvud så det ska inte vara något problem. Vet du om lädret är veganskt? Tack för svaret! (Din häst är verkligen super söt 😍)
 
Jag har haft lite problem att få dem att passa bra, men mina welsh cobbar är å andra sidan ganska "kilformade" (stora ganascher och små mular) och även grimmor sitter ofta konstigt. Tror de hade problem med läderkvaliteten i början men har sedan rättat till det. Köpte ett begagnat med ganska dassig känsla, men de jag har köpt nya känns jättefina.
 
Har själv ett pioneer från PS som jag har blandade känslor över. Det är jättesnyggt och lädret har bra kvalitet men är inte helt förtjust du nisgrumman sitter så långt ner och den inte går att höja på något vettigt sätt utan att det bir skevt. En stallkompis hade high jump när hon fortfarande red b-ponny, flertal gånger så ramlade tränset av mitt under ett ridpass, ibland under galoppträningar på terrängbanan, tur att hon hade en så snäll ponny! Har hört flera med samma erfarenhet, att tränsen ibland ramlar av trots att det i övrigt har en bra passform
 
Har själv ett pioneer från PS som jag har blandade känslor över. Det är jättesnyggt och lädret har bra kvalitet men är inte helt förtjust du nisgrumman sitter så långt ner och den inte går att höja på något vettigt sätt utan att det bir skevt. En stallkompis hade high jump när hon fortfarande red b-ponny, flertal gånger så ramlade tränset av mitt under ett ridpass, ibland under galoppträningar på terrängbanan, tur att hon hade en så snäll ponny! Har hört flera med samma erfarenhet, att tränsen ibland ramlar av trots att det i övrigt har en bra passform

Antagligen för att det saknar käkrem...
 
Har också hört att de är små i storlekarna, som tur var har ponnyn pyttelitet huvud så det ska inte vara något problem. Vet du om lädret är veganskt? Tack för svaret! (Din häst är verkligen super söt 😍)

Enligt deras hemsida är alla PS nya träns nu gjorda i ekologiskt läder :up: Och ja, hon är rätt söt :love:
 
Har själv ett pioneer från PS som jag har blandade känslor över. Det är jättesnyggt och lädret har bra kvalitet men är inte helt förtjust du nisgrumman sitter så långt ner och den inte går att höja på något vettigt sätt utan att det bir skevt. En stallkompis hade high jump när hon fortfarande red b-ponny, flertal gånger så ramlade tränset av mitt under ett ridpass, ibland under galoppträningar på terrängbanan, tur att hon hade en så snäll ponny! Har hört flera med samma erfarenhet, att tränsen ibland ramlar av trots att det i övrigt har en bra passform

Det kanske bara är jag som är lite dum, men jag tyckte också mitt satt lite löst tills jag insåg att jag vänt nackstycket åt fel håll :rofl:
 
Har själv ett pioneer från PS som jag har blandade känslor över. Det är jättesnyggt och lädret har bra kvalitet men är inte helt förtjust du nisgrumman sitter så långt ner och den inte går att höja på något vettigt sätt utan att det bir skevt. En stallkompis hade high jump när hon fortfarande red b-ponny, flertal gånger så ramlade tränset av mitt under ett ridpass, ibland under galoppträningar på terrängbanan, tur att hon hade en så snäll ponny! Har hört flera med samma erfarenhet, att tränsen ibland ramlar av trots att det i övrigt har en bra passform
Oj då! Men vist finns det käkremmar att köpa till?
 
Jag har ett High Jump och har haft ett Flying Change tidigare. Nöjd med mitt High Jump, kanske ingen strålande läderkvalitét men mitt har ett gäng år på nacken så det är ju inte samma nu. Tränset i sig är jag väldigt nöjd med och det har funkat bra på flera hästar.
 
Har själv ett pioneer från PS som jag har blandade känslor över. Det är jättesnyggt och lädret har bra kvalitet men är inte helt förtjust du nisgrumman sitter så långt ner och den inte går att höja på något vettigt sätt utan att det bir skevt. En stallkompis hade high jump när hon fortfarande red b-ponny, flertal gånger så ramlade tränset av mitt under ett ridpass, ibland under galoppträningar på terrängbanan, tur att hon hade en så snäll ponny! Har hört flera med samma erfarenhet, att tränsen ibland ramlar av trots att det i övrigt har en bra passform

Meningen med Pioneer är att det ska sitta rätt långt ner, det är PS variant av remont :)
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 045
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp