PS4-spel för 10-åring?

Min son spelar mycket bilspel. Det finns många olika, men det är något där man kör runt i stan och på olika race. Och ett annat där man kör med monstertruck i skogen mm.
 
Om ts man låter sonen spela och anser att han är klar för det finns det inget hon kan göra, absolut att erbjuda annat. Är det som i min sons skola lär det dock bli svårt att få ungen att nappa på andra spel.
Det är inte så att jag och maken bråkar om saken. Han har noll koll på barns hjärnors utveckling och föll för sonens "alla andra får ju" innan han tog diskussionen med mig.
Jag söker tips på andra spel just för att kunna erbjuda sonen andra spel att variera mellan. Och kanske kunna lägga undan fortnite ett tag för att se om det är det som ligger bakom sömnproblemet.
Därför tror jag att det är bra med spel som inte är av actiontyp.
Jag tror dessutom att kompisarnas föräldrar kan tänka sig att hänga på, om det finns roliga alternativ som de kan spela med/mot varandra på distans. (vi bor på landet och bästa kompisarna bor nästan 2 mil bort)

@Hoarfrost tack för många konkreta tips!
 
Det är inte så att jag och maken bråkar om saken. Han har noll koll på barns hjärnors utveckling och föll för sonens "alla andra får ju" innan han tog diskussionen med mig.
Jag söker tips på andra spel just för att kunna erbjuda sonen andra spel att variera mellan. Och kanske kunna lägga undan fortnite ett tag för att se om det är det som ligger bakom sömnproblemet.
Därför tror jag att det är bra med spel som inte är av actiontyp.
Jag tror dessutom att kompisarnas föräldrar kan tänka sig att hänga på, om det finns roliga alternativ som de kan spela med/mot varandra på distans. (vi bor på landet och bästa kompisarna bor nästan 2 mil bort)

@Hoarfrost tack för många konkreta tips!
Mina syskonbarn som är 9 och 11 tycker om att spela Disney Pixars Cars.
 
Mina barn, ffa 8-åringen spelar Minecraft, Legospelen (Finns hur många som helst), Sims, Need för Speed, Blockcraft. Tror det är de mest frekventa spelen. Fortnite är helt blockat här.
 
Sonen skulle behöva alternativ till Fortnite (som pappan tyckte var en bra idé att låta honom ha 🙄 ) till sitt PS4.
Jag är alldeles för dåligt insatt i spelvärlden, så jag ställer mitt hopp till bukes övriga föräldrakår.
Finns det några vettiga, roliga spel till PS4, som helst inte handlar om att man ska döda varandra...? Som passar till en 10-åring och kanske ett par år framöver.
Alla idéer mottages tacksamt.
Våra spelar Fortnite (tycker inte det är så farligt, finns mycket värre), Minecraft, Legospel, Kingdom Hearts (jag som fått in dem på det för att jag spelar :D ), bilspel. De är 7 och 11
 
@ameo kan Fifa fotboll vara ett alternativ? Det spelar min son en hel del och det är många som spelar online. Ungdomsgården arrangerar turneringar nu under höstlovet också. :)
 
En 10-årings hjärna är inte riktigt utvecklad för den typen av spel.
Just nu ser vi problem med sömnen och det är väl inte helt orimligt att misstänka att spelet ifråga skulle kunna vara en av orsakerna till det. Han har genom hela livet, fram till nu, sovit som en klubbad gris...
Det är förmodligen lättare att få honom att avstå från det spelet om det finns något alternativ, än att bara förbjuda spelandet helt.

Minecraft har barnen på datorn sedan många år. Just nu verkar de ha en paus från det.
Sömnproblemen är det ju inte säkert att det alls har att göra med vilket spel det är utan snarare att det är något som är roligt samt något som aktiverar hjärnan.

Jag är 32 och har spelat spel sedan jag var liten men jag behöver även nu i vuxen ålder minst 2 timmar mellan att jag avslutar ett spel och att jag går och lägger mig, annars kan jag inte sova. Hjärnan är för aktiv och ju mer engagerande det är desto värre blir det.

Så jag hade satsat på mer "downtime" innan läggdags istället, det är mitt tips som spelnörd.

För att bidra med något mer konkret så rekommenderar även jag Lego-spelen. Det finns en hel uppsjö och de är roliga och engagerande för alla åldrar, lagom svårt också. Däremot förekommer det ju lite skjutande i vissa av dessa också men det är liksom inte "aggressivt" eller hur jag ska uttrycka mig, men det är inte Fortnite heller egentligen.

Generellt tror jag det är viktigare att engagera sig i barnens spelande och ha en dialog kring vad som sker och hur barnen reagerar på det, än själva handlingarna i sig. Visst är det skillnad på Call of Duty och Minecraft men det som spelar mest roll är inställningen hos spelaren (i detta fall ett barn) även i Minecraft går det att vara rätt våldsam och elak om man vill det.
 
Sonen skulle behöva alternativ till Fortnite (som pappan tyckte var en bra idé att låta honom ha 🙄 ) till sitt PS4.
Jag är alldeles för dåligt insatt i spelvärlden, så jag ställer mitt hopp till bukes övriga föräldrakår.
Finns det några vettiga, roliga spel till PS4, som helst inte handlar om att man ska döda varandra...? Som passar till en 10-åring och kanske ett par år framöver.
Alla idéer mottages tacksamt.
Jag håller med Exile, om Fortnite är vad alla vänner spelar och umgås runt varje rast i skolan så är det svårt att få ett annat spel att smälla lika högt. Utan att inte kunna vara med vännerna på rasterna dessutom.

Men måste han spela spel så mycket? Kan han inte läsa serietidningar eller böcker eller rita eller någonting. Dvs lagom mycket spel helt enkelt och inte spela, någon typ av spel=inte få in blått ljus i ögonen, ett tag innan han ska lägga sig. Sedan kan du antagligen ställa in ljusen på skärmen till mindre blått också. Dessutom kanske få spela en stund på morgonen och då få blått ljus istället?

Tänker att ibland är det inte att man gör någonting som är ett problem utan hur och hur mycket. Att spela dagarna i ända tror jag inte är bra vad man än spelar. (spel från 18 osv undantagna, de är självklart ett problem oavsett om man är 10)

Eller är det det att han drömmer mardrömmar om Fortnite?

(Mitt barn spelar inte Fortnite, även om vi typ faktiskt föreslagit det, vännerna gör, i ärlighetens namn går det att typ sätta sig på en ö och bygga en konstruktion och inte skjuta ihjäl en enda i spelet. Men spelar Wow som var det populära spelet för äldre barn för många år sedan. Om han blir arg när vi säger att han ska sluta spela på ipad eller dator (på rimligt sätt med tidsram att sluta inom) eller rastlös och inte vet vad han ska göra utan spel eller padda säger vi att han uppenbarligen spelat för mycket och då blir det inget mer på några dagar tills instinkten/vanan att kasta sig över en padda varje ledig sekund lagt sig.)

Men Lego spelen har spelats mycket här också och är väldigt trevliga, dock skjuter de ju på folk med.
 
Senast ändrad:
Allt hänger ju egentligen på vad vännerna spelar. Just Fortnite var ju ett önskemål för att "alla andra" spelar det om jag förstod rätt?
Går ju såklart försöka locka med andra spel men då måste nog vännerna också dras in i det och frågan är ju om deras föräldrar är intresserade av att köpa nya spel att testa med risk att det inte spelas alls. Fortnite är ju gratis. Sedan gissar jag att spelen behöver vara online så barnen kan spela tillsammans, inga spel som man sitter med själv?

Jag tycker annars att just Fortnite är rätt ok för den typ av spel. Viktigt är ju dock att inte spela fram tills sängdags så hjärnan är uppe i varv (är själv spelnörd och vet hur det är :D ) utan kanske sätta en sluttid 1-2h innan sängdags så barnet får varva ned. Kan ju kanske prata med inblandade föräldrar till kompisarna att göra detsamma?
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 327
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 489
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 449
Senast: Niyama
·
Tjatter Goda roller Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL. Tvillingar –...
37 38 39
Svar
766
· Visningar
20 562
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp