Hur märker man att hästen har PSSM? Skiljer det mellan de två olika typerna?

PSSM är en sjukdom som gör att onormalt höga glykogenhalter lagras i musklerna vilket leder till muskelproblem när hästen arbetar. Muskelproblem kan dock uppkomma av andra orsaker så för att diagnostisera PSSM krävs särskilda analyser.

Orsaken till PSSM är en genetisk avvikelse hos drabbade hästar. Hos quaterhästar förekommer en mutation av en speciell gen som kan upptäckas genom blodprov eller test av hårstrån. En annan typ av PSSM förekommer hos tunga arbetshästar. Denna typ kan endast diagnostiseras med hjälp av muskelbiopsi.
 
PSSM är en sjukdom som gör att onormalt höga glykogenhalter lagras i musklerna vilket leder till muskelproblem när hästen arbetar. Muskelproblem kan dock uppkomma av andra orsaker så för att diagnostisera PSSM krävs särskilda analyser.

Orsaken till PSSM är en genetisk avvikelse hos drabbade hästar. Hos quaterhästar förekommer en mutation av en speciell gen som kan upptäckas genom blodprov eller test av hårstrån. En annan typ av PSSM förekommer hos tunga arbetshästar. Denna typ kan endast diagnostiseras med hjälp av muskelbiopsi.

Fel.
Problem och symptom behöver inte ha med arbete att göra. Många PSSM hästar har stora problem, skakningar, ryckningar, kramper, smärta mm mm och symptomen är svårare ju mindre motion hästen får.

Och det är INTE bara quarterhästar som har typ 1. PSSM typ 1 har påvisats hos ett 30-tal raser och det är bara hos engelskt fullblod man hitills bara har hittat typ 2. Så vilken typ det handlar om kan man inte avgöra på ras, även om typ 2 är vanligare hos kallblod med väldigt hög prevalens inom vissa nordiska raser. Däremot kan symptombilden se annorlunda ut på olika raser pga att de har olika uppsättning muskelfibrer.

Det är väldigt enkelt att testa för typ 1, man skickar in några manhår bara och gör dna test. För typ 2 är krångligare för man har inte identifierat genen ännu och det krävs muskelbiopsi.
Men symptomen och behandlingen är lika vid PSSM typ 1 och 2.
 
@spaderÄss
Jag vet vad det är för sjukdom. Är mer intresserad av symptom osv, hur man börjar misstänka att det är just pssm.

Symptomen kan ju vara så otroligt varierande. Men ofta har man ju någon form av problem som ingen hittar orsaken till (kunskapen om PSSM hos veterinärer är tyvärr fortfarande väldigt dålig) eller så vet man att sjukdomen finns i släkten och testar därför.

Här finns info! Sedan kan du kolla in vår grupp på facebook också, sök "PSSM Info Sverige".

http://pssminfosverige.wordpress.com/
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
777
Senast: Luzzan
·
  • Artikel
Hästnyheter Tillgången till veterinärvård i Norrland skiljer sig från övriga delar av landet. Trots detta fick hästägaren Anke Carius en positiv...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp