Psykisk hälsahund - Vilken ras?

Sazlight

Trådstartare
Hej!
Jag skrev ett tidigare inlägg om att jag kanske tänkt lite på att skaffa en psykisk hälsahund.
Jag spånar lite inför framtiden och försöker ta reda på det mesta mm.

Men det hade varit kul och veta vad ni tycker vilken ras som skulle passa in.

Jag är väldigt hundvan och tränar ungahundar till vardags. Har egna hundar idag, tre av dom är inte lämpliga pga av ålder samt mentalitet den fjärde kan möjligtvis vara lämplig.

Haft flertal schäfrar, malinoiser, rottweilers och Border collies.

Hunden ska helst vara :
• 45-65cm
• Vikt 14-35kg
• Helst korthårig men går med lite mer hår men inte alltför långhårig.
• Lättlärd
• Något lugnare och tystlåten

Det gör inget om hunden skulle vara väldigt aktiv då det är ett plus om hunden orkar med annan träning som lydnad, specialsök, spår mm. Men huvudsyftet är att den ska vara lämplig som psykisk hälsahund.
 
Känner själv att labradoren är en ras jag funderat en hel del på. ☺️

När jag skriver lugn och tystlåten menar jag en hund som är samlad/balanserad och inte stressar upp sig. Aktiv och livlig får den vara men ändå att den har en avknapp vilket mycket hänger på träning men vissa hundar har ju detta redan ifrån start.

Raserna jag har idag känns inte riktigt som ett så säkert kort då mallen oftast kommer med mycket skärpa och integritet, schäfrarna jag håller på med är livliga och otroligt lätt till skall/pip samt kan bli lite väl stort ibland.
Border collie är min (lilla) erfarenhet att dom ofta kan vara känsliga för olika ljud.

Min yngsta Bc är nyss fyllda 3år och har en bra mentalitet, accepterar folk och mötande hundar bra, lättlärd, helt okej avknapp.
Men han är dock väldigt otränad i miljöer, så exakt hur miljöstark han är vet jag ej, inte så van med barn heller. Känns som hans ålder samt hur otränad han är i sådana miljöer får det att bli möjligtvis svårare.

Jag är ganska så allround när det kommer till hundar, och gillar att testa på allt. Därför jag helst inte vill ha långhårig är för att dem lätt blir så smutsiga vilket blir lite jobbigare om man ska ha med hunden in på ställen. Annars funkar långhårigt bra det med.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 583
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
3 943
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 318
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp