Psykisk hälsahund

Hm ja, kanske ska lägga till Labrador på listan. Vilken Labbe tror ni passar bäst? Utställning, dp eller jakt? Jag tycker ju att jaktlabradorerna är så himla fina och jag älskar ju att träna apport, med dummies då. Och ja jag vill träna mycket med min hund så det borde gå att, som du säger, kanaliseras på ett sätt som passar mig bättre. Det är ju ett stort plus att Retrievers är mer lättsamma med andra hundar. :)
Jag tror att du får försöka träffa olika hundar av olika linjer för att se vad som passar dig. Om sällskapslabbe är en Volvo så är jaktlabbe en Lamborghini, med reservation för hur den aktiveras och tränas. De ska ju vara samma ras egentligen men de jaktlabbar jag har träffat är inte alls lika sina utställningskusiner mer än till utseendet. BPH på olika hundar från olika uppfödare kan nog ge en ganska rättvis bild, dock misstänker jag att det är flera jaktavlade som gör BPH överhuvudtaget. Du kan ju också kontakta olika hundtränare som jobbar med servicehundar och fråga vilken typ de brukar titta på :) Om du bor i Stockholm/Uppsalatrakterna så kan jag skicka länk på PM till en verksamhet som jobbar med assistanshundar.

Sen tror jag absolut att en fräsch utställningslabbe har betydligt mer potential än vad vi kanske ger dem cred för. De är ju ändå fortfarande retrievers med mycket will to please, även om många kanske ser lite för tunga och kraftiga ut.
 
Jag tror att du får försöka träffa olika hundar av olika linjer för att se vad som passar dig. Om sällskapslabbe är en Volvo så är jaktlabbe en Lamborghini, med reservation för hur den aktiveras och tränas. De ska ju vara samma ras egentligen men de jaktlabbar jag har träffat är inte alls lika sina utställningskusiner mer än till utseendet. BPH på olika hundar från olika uppfödare kan nog ge en ganska rättvis bild, dock misstänker jag att det är flera jaktavlade som gör BPH överhuvudtaget. Du kan ju också kontakta olika hundtränare som jobbar med servicehundar och fråga vilken typ de brukar titta på :) Om du bor i Stockholm/Uppsalatrakterna så kan jag skicka länk på PM till en verksamhet som jobbar med assistanshundar.

Sen tror jag absolut att en fräsch utställningslabbe har betydligt mer potential än vad vi kanske ger dem cred för. De är ju ändå fortfarande retrievers med mycket will to please, även om många kanske ser lite för tunga och kraftiga ut.
Okej. Jag bor i Uppsala trakten så skicka jätte gärna pm med länk :D
 
Spaniels är ju inte reserverade och inte heller korthåriga. Jaktcocker, som du nämner specifikt, är inte stor till medelstor. Dessutom är spaniels verkligen inte lugna till sättet. De är superlivliga!

Jag älskar spaniels men jag tycker inte att de passar in på TS kravspecifikation.
Stämmer verkligen inte in på dom flesta, inte alls faktiskt. Dom är perfekta som servicehundar. Springer spaniel är väldigt mycket enmanshundar, dom tyr sig ofta till bara en person, sällan att dom är intresserade av främlingar övht. Dessutom är majoritet väldigt väldigt lagom i temperament och sällan superlivliga.

Cocker spaniel är mer som du beskriver, fast även dom är lite reserverade många.
 
Senast ändrad:
Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att skaffa en psykisk hälsahund. Även om jag inte får ett ja därifrån så är planen att skaffa en hund ändå. Jag vet att jag har skrivit några ''rastrådar'' förut, jag har funderat väldigt mycket och skrivit plus och minuslistor om olika hundraser men jag kommer verkligen ingen vart... jag vet lite mer nu vad jag söker i en hund då jag som sagt har funderat väldigt mycket. Jag behöver verkligen hjälp med att hitta en passande ras. Jag var ju väldigt inne på Broholmer förut men jag vet inte... Det jag söker i en hund är:

* Lugn till sättet, både för att jag själv är väldigt lugn men också för att jag kanske kommer utbilda hunden till en psykisk hälsahund, vill att hunden ska kunna vara lugn i alla situationer, tillexempel om det är mycket folk och ljud runt om oss
* Lättlärd och älskar att träna men ingen bruksras. Jag vill träna lydnad, apport med dummies, enklare parkour, spår och testa på drag. Vi kommer att gå olika kurser också
* Korthårig men ändå kan klara av kyla bra, jag klarar inte av att ha en hund som behöver klippas osv
* Tystlåten, jag är känslig för skall även om jag klarar av det i viss mängd
* Mellanstor till stor, som minst kan jag tänka mig en Staffe
* Så frisk som det bara går
* Har lätt för att umgås med andra hundar oavsett kön och andra djur
* ''Reserverad'' alltså inte Labrador glad i allt och alla

Planen är nog att köpa en hund som är runt 1 år eftersom att jag inte har klarat av valp tiden förut. Vill helst ha en renrasig hund ifall att jag vill tävla i framtiden.
De enda raserna jag kommer på är Labrador och Golden men då får jag ju släppa ''kravet'' att jag inte vill ha en hund som älskar allt och alla.
Kommer ni på någon passande ras som passar in på de flesta av mina ''krav''? Att den inte skulle klara av kyla går ju att fixa med ett täcke.
Jag hoppas att ni står ut med ännu en tråd från mig.... men eftersom att det eventuellt kommer bli en psykisk hälsahund så vill jag ju såklart att allting ska bli rätt. :)

Mvh
Engelsk springer spaniel passar perfekt i ditt syfte, har mycket erfarenhet av dom och dom är otroligt formbara och trevliga hundar som sällan är intresserade av andra än ägarna. Lagom energi dessutom.
 
Stämmer verkligen inte in på dom flesta, inte alls faktiskt. Dom är perfekta som servicehundar. Springer spaniel är väldigt mycket enmanshundar, dom tyr sig ofta till bara en person, sällan att dom är intresserade av främlingar övht. Dessutom är majoritet väldigt väldigt lagom i temperament och sällan superlivliga.

Cocker spaniel är mer som du beskriver, fast även dom är lite reserverade många.
Jag har inte sagt ett ord att spaniels inte passar som servicehundar eller att de inte är trevliga och formbara. Jag har sagt att de inte stämmer in på TS kravspec som den beskrevs i första inlägget. Och det står jag fast vid. Spaniels är inte reserverade hundar. De har heller inte kort päls och flera av raserna är ganska små. De är inte lugna till sättet utan ska vara livliga. Det betyder inte att de inte går att träna.
 
Jag har ganska liknande kravspec och en av de starkaste kandidaterna var länge storpudel - då kortklippt eftersom jag vill ha minimal pälsvård - innan den föll bort av olika skäl. Kan vara värd att kolla in.
 
Vad ställs det för krav på utbildning för att man ska kunna ansöka om att få utbilda servicehund ?
Instruktören ska ha 180 högskolepoäng inom ett aktuellt område (sociologi, psykologi, rehabilitering etc) och vara hundinstruktör. För att sen bli assistanshundinstruktör brukar det vara en till utbildning som handlar specifikt om utbildning av assistanshundar.
 
Jag har inte sagt ett ord att spaniels inte passar som servicehundar eller att de inte är trevliga och formbara. Jag har sagt att de inte stämmer in på TS kravspec som den beskrevs i första inlägget. Och det står jag fast vid. Spaniels är inte reserverade hundar. De har heller inte kort päls och flera av raserna är ganska små. De är inte lugna till sättet utan ska vara livliga. Det betyder inte att de inte går att träna.
Men dom passar in perfekt, faktiskt. Även utan större träning, det är väldigt lätta enkla och trevliga hundar. Sen är dom inte reserverade på det sättet att dom är skygga för folk, däremot så är dom väldigt mycket enmanshundar och tyr sig till en person helst. Det är inte en hund som dras till alla.

Tycker inte du verkar kunna mycket alls om spaniels faktiskt, jag har levt med den rasen större delen av mitt liv och är med i klubbar och föreningar.

Det enda som inte passar Ts när det gäller Springer spaniel är att dom kräver en viss pälsvård, men det är det dock värt med tanke på hur perfekt ras det är i övrigt för en sådan som Ts behov.
 
Men dom passar in perfekt, faktiskt. Även utan större träning, det är väldigt lätta enkla och trevliga hundar. Sen är dom inte reserverade på det sättet att dom är skygga för folk, däremot så är dom väldigt mycket enmanshundar och tyr sig till en person helst. Det är inte en hund som dras till alla.

Tycker inte du verkar kunna mycket alls om spaniels faktiskt, jag har levt med den rasen större delen av mitt liv och är med i klubbar och föreningar.

Det enda som inte passar Ts när det gäller Springer spaniel är att dom kräver en viss pälsvård, men det är det dock värt med tanke på hur perfekt ras det är i övrigt för en sådan som Ts behov.
:rofl::rofl::rofl:

Läs TS första inlägg igen. Det jag vänder mig mot är att jag tycker att spaniels inte matchar kravspecen. Spaniels är inte stora, korthåriga, reserverade och lugna hundar. Så enkelt är det.

Beträffande spanielkunskap: jag har haft cocker spaniel sedan 1998. Jag har fött upp två kullar. En av mina uppfödningar är multi-utställningschampion (pga duktig ägare), en viltpåpchampion, en LP1 och sedan lite blandade meriter. Mina egna hundar har tagit 2 X SeVCH och 2 X NoVch + ett antal CK på utställning + genomfört grundprov, dock utan att bli godkänd . Jag har varit avelsråd i rasklubben. Var med och skrev första RAS. Har gått som åskådare/fotograf på ett antal jaktprov där samtliga spanielraser utom sussex spaniel varit med, så jag har sett exempel på rasernas arbetsförmåga. Därutöver har jag varit ringsekreterare på samtliga spanielraser utom field och sussex. Man kan absolut ha mer spanielkunskap än vad jag har. Jag kan lätt namnge tio pers som har det. Kan du göra det? Namnge tio personer som har mer kunskap om spaniels än vad du har?
 
Helt ärligt har jag inte träffat en enda spaniel som inte är glad i ALLA människor, förutom en Sussex och några Field. Annars tycker jag welsh, engelsk springer och cocker är väldigt sociala och knappast enmanshundar. Den faller dessutom bort om vi går efter ts krav, då pälsen ska skötas (om man inte rakar men det tycker jag är synd på en spaniel).
 
Helt ärligt har jag inte träffat en enda spaniel som inte är glad i ALLA människor, förutom en Sussex och några Field. Annars tycker jag welsh, engelsk springer och cocker är väldigt sociala och knappast enmanshundar. Den faller dessutom bort om vi går efter ts krav, då pälsen ska skötas (om man inte rakar men det tycker jag är synd på en spaniel).
Jag håller med! Och då har jag haft några väldigt matte-kära cockrar. Men de var/är inte reserverade. Jag och mitt ex hade en komondor. DET var en reserverad hund.
 
Jag har aldrig uppfattat spaniels som "enmanshundar"? :confused: Känner ett par cocker spaniels på nära håll och haft flera olika spaniels på kurser. Glada, kontaktsökande och ibland lite flamsiga hundar är vad jag relaterar till spaniels.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 438
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 430
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 849
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp