Psykisk Hälsahund

Vipp

Trådstartare
Har någon erfarenhet av psykisk hälsahund?

Jag har en vän/bekant med kronisk psykisk diagnos som funderar på om en psykisk hälsahund kan hjälpa henne i vardagen. Hennes hinder är rutiner(tex vakna och lägga sig i tid), svårt att komma ihåg saker men framförallt har hon stor social ångest som är hennes största hinder. Hon är hemmasittare pga detta och har mkt svårt att ta sig ut. Såklart väldigt individuellt, men är detta något en psykisk hälsahund skulle kunna hjälpa personen med? Tanken hon också hade är att hunden kan hjälpa till fysisk motion. Hon var tidigare mycket aktiv och sprang många mil i veckan men pga sina sociala svårigheter samt en depression tappat det och har svårt att komma tillbaka.

Planen är i så fall att köpa valp och utbilda själv. Ekonomi för det finns. Läkarintyg är inga problem att fixa. Är det mycket komplicerat att utbilda själv med hjälp av instruktör?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Hej! Jag skrev ett tidigare inlägg om att jag kanske tänkt lite på att skaffa en psykisk hälsahund. Jag spånar lite inför framtiden och...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sazlight
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
3 932
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp