Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Psykisk ohälsa, hur klarar man sig själv medan man står i kö?

Än så länge går det okej. Hade ganska starka självskadetankar igårkväll men lyckades stå emot. Och nu har jag åkt med föräldrarna till sommarstugan och där har jag inget att skada mig på (men kommer säkert komma på något, tyvärr).

Det är tungt och tufft men jag försöker. Jag är ju ändå ganska bra på att fortsätta, hur svårt det än är. Det svåra kommer bli när första ordentliga dippen kommer, det är då det kan bli farligt. Men jag försöker ta en dag i taget.

För att försöka tänka på bättre saker och ha något positivt att se fram emot så funderar jag på att förvandla ett stort akvarium till en bur och skaffa gerbiler :) Det får bli efter sommaren i så fall men det kommer ta ett tag att klura ut hur jag ska bygga buren så det blir optimalt. Akvariet jag tänkt på är 121 x 41 x 55 cm och så vill jag bygga på uppåt så att det blir nästan dubbelt så högt, så att de kan få hela akvariedelen som grävområde och sen mer aktivering, mat etc i övre delen. Så där har jag något att sysselsätta mig med :)

För att försöka tänka på bättre saker och ha något positivt att se fram emot så funderar jag på att förvandla ett stort akvarium till en bur och skaffa gerbiler :) Det får bli efter sommaren i så fall men det kommer ta ett tag att klura ut hur jag ska bygga buren så det blir optimalt. Akvariet jag tänkt på är 121 x 41 x 55 cm och så vill jag bygga på uppåt så att det blir nästan dubbelt så högt, så att de kan få hela akvariedelen som grävområde och sen mer aktivering, mat etc i övre delen. Så där har jag något att sysselsätta mig med :)
Låter som ett jättekul projekt!

Låter jättekul! Djur kan vara sådana livräddare. :heart

Jag har ju i princip varit inomhus i 1,5 månad och fy vad varmt det är! Ska till en affär för första gången och har inte jacka på mig för det är över 30 grader.. Men det känns så fel med min arm. Den är inte vacker nu och det är ju inte ärr utan sår. Runt 20 på ena, den andra är det bara några stycken på. Är det liksom okej att gå ut så? Hade nog inte brytt mig om det var läkt och ärr, men nu känns det så.. Fel :(

Kanske känns det extra dumt eftersom jag i så himla många år har hållit det dolt. Jag vet inte. Och det är sånt här jag inte borde tänka på, utan hålla tankarna på bättre saker. Satan vad svårt det är då 😅

Jag var med om en bilolycka tidigare i sommar och hade bara linne på mig (var ute och sprang) så jag blev fult uppskrapad. Jag har läkt nu men är rädd för att den tunna, vita huden där såren var skall bli arg av solen vilket kanske gör att ärren förblir synliga (eller värre, att jag får hucancer) så jag har långärmat på mig dagtid även när det är 37 grader varmt. En stor, tunn bomullsskjorta (typ herrmodell) blir faktiskt inte särskilt varm om man inte knäpper den. Kanske kan du gräva fram något liknande som inte är en jacka?

Å andra sidan tycker jag inte att du skall skämmas över dina armar. Såren läker ju förmodligen fortare när de får andras också.

Jag har ju i princip varit inomhus i 1,5 månad och fy vad varmt det är! Ska till en affär för första gången och har inte jacka på mig för det är över 30 grader.. Men det känns så fel med min arm. Den är inte vacker nu och det är ju inte ärr utan sår. Runt 20 på ena, den andra är det bara några stycken på. Är det liksom okej att gå ut så? Hade nog inte brytt mig om det var läkt och ärr, men nu känns det så.. Fel :(

Kanske känns det extra dumt eftersom jag i så himla många år har hållit det dolt. Jag vet inte. Och det är sånt här jag inte borde tänka på, utan hålla tankarna på bättre saker. Satan vad svårt det är då 😅
Så länge du gör det du är bekväm med ser jag inga konstigheter. Ibland är det svårt för många att vara positiva kring sina kroppar och då kan det vara en lättnad att istället fokusera på neutralitet. T.ex att dina armar varken är bra eller dåliga utan bara är. Man behöver inte känna sig vacker för att få vara i världen.

Jag köpte faktiskt ett nytt pussel igår, hittade ett som hade så fint motiv :) Dock har föräldrarna fastnat också så jag har inte lagt så mycket men det är ändå halvklart. Men det gör inte så mycket för mig. Jag la himlen, det är nog min favoritdel på de pussel jag lagt hittills.

Idag är det tufft. Ångesten är ganska hög, men ångest är iallafall bättre än när det blir helt känslofritt och kallt. Tror att det kanske redan har blivit lite mycket, men så himla svårt att veta hur och var man ska dra gränsen. Jag märker också att jag har svårt att sluta sätta andras behov och känslor före mina egna, det går liksom automatiskt. Jag slutar leta efter mina pusselbitar för att leta efter mammas pusselbitar så att hon hölls nöjd/på gott humör och så vidare.. Och så bara alla intryck nu när jag inte spenderar hela dagarna i ett enda rum längre. Så mycket ljud överallt, min dagliga huvudvärk är tillbaka. Och så ska vi göra saker hela tiden, och det är svårt att säga nej.

Lovisaleonora

Moderator
Jag köpte faktiskt ett nytt pussel igår, hittade ett som hade så fint motiv :) Dock har föräldrarna fastnat också så jag har inte lagt så mycket men det är ändå halvklart. Men det gör inte så mycket för mig. Jag la himlen, det är nog min favoritdel på de pussel jag lagt hittills.

Idag är det tufft. Ångesten är ganska hög, men ångest är iallafall bättre än när det blir helt känslofritt och kallt. Tror att det kanske redan har blivit lite mycket, men så himla svårt att veta hur och var man ska dra gränsen. Jag märker också att jag har svårt att sluta sätta andras behov och känslor före mina egna, det går liksom automatiskt. Jag slutar leta efter mina pusselbitar för att leta efter mammas pusselbitar så att hon hölls nöjd/på gott humör och så vidare.. Och så bara alla intryck nu när jag inte spenderar hela dagarna i ett enda rum längre. Så mycket ljud överallt, min dagliga huvudvärk är tillbaka. Och så ska vi göra saker hela tiden, och det är svårt att säga nej.

Öva för dig själv. Hitta sätt att säga nej som du är bekväm med. Det är ju fullt möjligt att sitta med hörselkåpor- det är en underbar uppfinning när en har migrän t ex!

Hoppas du har en bra dag idag! Jag såg ett 3D-pussel på Amazon imorse och tänkte på dig. Det var en liten gul giraff, bara 10 cm hög. Jättesöt!

Det finns ljudreducerande hörlurar, värda sin vikt i guld om man är ljudkänslig :bow:

Och det är okej att gå ifrån.
Även att komma med vita lögner, ".. behöver gå på toa", ".. ont i magen/huvudet, behöver vila"

Även rakt på: "Jag är trött, jag går och vilar"

Ta den plats du behöver för att må bra 😊

Jag lever, men det börjar bli väldigt tufft och tungt. Men ska försöka vila resten av dagen och eventuellt hela dagen imorgon med, men jag vet inte om det hjälper 😕 Men jag är fortfarande med mina föräldrar och inte ensam, så det är väl iallafall bra.

Har du visat dina papper du gjorde på avdelningen för dina föräldrar, de där du beskrev hur du reagerar beroende på hur du mår och liknande? Det kanske kan hjälpa annars? Tänker på det du nämnde att du har svårt att säga nej när det blir nya aktiviteter hela tiden.

Liknande trådar

Kropp&Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
1 381
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
32 766
Kropp&Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
24
· Visningar
2 290
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
2 218
· Anders

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XII
  • Valp 2021

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?