Psykodynamisk terapi

et_flickan

Trådstartare
I november startade jag upp min terapi för min komplexa ptsd. Vad jag förstått kan denna terapin pågå under flera år. Jag har gått på cirka 20 möten än så länge och känner att jag och psykologen funkar väldigt bra. Hen får mig verkligen att kunna gå djupare i tankar och funderingar, vi bollar väldigt mycket om olika hotbilder och jag har börjat få ett nytt sätt att tänka och känna om alla trauman jag varit med om.

Finns det någon här inne som gått denna terapi? Har det fungerat bra? Hur lång tid höll terapin på?

Jag har träffat många olika psykologer under dessa år men aldrig någonsin träffat någon som gått så här in på djupet som min nuvarande. Känns både läskigt och spännande hur ett liv som "frisk" kan komma att se ut.
 
Jag har gått i psykodynamisk terapi, dock inte för konsekvenser av trauma som du.

Första gången tror jag att jag gick 9 månader. Det var hos en elev så slutdatum var fastslaget från början, hon slutade ju då. Och jag tror att det egentligen strider mot tanken med den typen av terapi, det ska inte finnas ett slutdatum, man ska gå så länge det känns behövligt och meningsfullt.

Så det gjorde jag andra gången, jag gick tills jag kände att jag ville kasta loss. Tror det var efter 1,5 år.

Grattis till att ha hittat en terapiform och terapeut som passar dig! Jag är stort fan av psykodynamisk terapi. :)
 
Jag har gått i psykodynamisk terapi, dock inte för konsekvenser av trauma som du.

Första gången tror jag att jag gick 9 månader. Det var hos en elev så slutdatum var fastslaget från början, hon slutade ju då. Och jag tror att det egentligen strider mot tanken med den typen av terapi, det ska inte finnas ett slutdatum, man ska gå så länge det känns behövligt och meningsfullt.

Så det gjorde jag andra gången, jag gick tills jag kände att jag ville kasta loss. Tror det var efter 1,5 år.

Grattis till att ha hittat en terapiform och terapeut som passar dig! Jag är stort fan av psykodynamisk terapi. :)

Min psykolog är nyexaminerad (heter det så) men så himla bra. Jag gillar henne starkt.

Jag var lite halvrädd innan. Ingen hade riktigt förklarat för mig vilken terapi jag skulle gå och kbt tex hade troligtvis varit helt fel behandling. Mina trauman är många och aldelles för komplexa. Nu är jag inte så insatt i hur just kbt fungerar ioförsig.

Jag var också lite tveksam för ännu en terapiform. Jag har ju provat terapi förut utan framgång men just denna terapi fungetar ju kanon. Är så glad att jag fick den möjligheten.

Skönt att du fick gå så länge du ville och kände att du behövde till slut.
 
I november startade jag upp min terapi för min komplexa ptsd. Vad jag förstått kan denna terapin pågå under flera år. Jag har gått på cirka 20 möten än så länge och känner att jag och psykologen funkar väldigt bra. Hen får mig verkligen att kunna gå djupare i tankar och funderingar, vi bollar väldigt mycket om olika hotbilder och jag har börjat få ett nytt sätt att tänka och känna om alla trauman jag varit med om.

Finns det någon här inne som gått denna terapi? Har det fungerat bra? Hur lång tid höll terapin på?

Jag har träffat många olika psykologer under dessa år men aldrig någonsin träffat någon som gått så här in på djupet som min nuvarande. Känns både läskigt och spännande hur ett liv som "frisk" kan komma att se ut.
Jag gick i det en period, hade en psykolog som visade väldigt intresse och jag kände mig väldigt sedd. Men problemet för mig med den typen av terapi är att det för mig inte får mig att gå framåt i livet, tillslut så gick det nästan mera bakåt så då avbröt jag. Men jag mådde ändå bra under tiden jag gick där, tror jag gick några år, kanske tre om jag minns rätt.

Jag tror att sådan terapi inte riktigt fungerar för mina typer av problem. Men det är helt klart härligt med bekräftandet och att någon lyssnar, även om det för mig inte tog mig framåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 338
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 628
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag fick nyligen reda på att jag har komplex PTSD. Det är alltså saker som hänt mig under en längre tid som skapat mina problem som...
2
Svar
35
· Visningar
2 944
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 238
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp