Psykolog online

kolblakkur

Trådstartare
Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med psykologer online? Funkar det bra? Finns det någon någon plattform ni kan rekommendera? Hur känns det att prata med en psykolog på videosamtal jämfört med öga mot öga?

Är fundersam till onlinegrejen eftersom mitt stora problem är att prata om hur jag känner och då blir det en viss distans över video, vilket känns lite kontraproduktivt. Å andra sidan är det svårt att hitta tid i vardagen att gå ifrån jobb och gå till en psykolog.
 
Jag har kört kbt via kry appen och även haft någon session digitalt (minns inte vad plattformen hette) med hon som jag gick hos senast (privat). Jag tycker det fungerade förvånansvärt bra. Jag hatar att prata i telefon, men videosamtal blir en annan grej så det funkar bra. Om det är ett jobbigt samtal är det rätt skönt att vara hemma på en trygg plats efteråt istället för att behöva ta sig hem genom stan. Jag gillar ändå att vara Face-to-face bättre, men just för att det är enklare att få in i vardagen och kan göra att man får hjälp snabbare tycker jag att digitalt är ett bra alternativ.
 
Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med psykologer online? Funkar det bra? Finns det någon någon plattform ni kan rekommendera? Hur känns det att prata med en psykolog på videosamtal jämfört med öga mot öga?

Är fundersam till onlinegrejen eftersom mitt stora problem är att prata om hur jag känner och då blir det en viss distans över video, vilket känns lite kontraproduktivt. Å andra sidan är det svårt att hitta tid i vardagen att gå ifrån jobb och gå till en psykolog.
Hade en psykolog via vc under pandemin, funkade bra att prata över videosamtal. Jag tyckte det var ganska skönt att kunna vinkla bort kameran eller så om jag behövde lite distans.
 
Jag har varit både terapeut och patient och haft både fysiska och digitala samtal i båda roller. Och skulle jag säga att det är mycket en fråga om vana. Kanske särskilt för terapeuten (hen har ju störst ansvar i sammahanget) men givetvis också för patienten.

Med det sagt så föredrar jag, både som terapeut och som patient, att blanda och anpassa kontaktytor efter situation: fysiskt, video, telefon, skrift. Särskilt i längre kontakter och/eller vid mer komplexa frågeställningar. Val av kommunikationsmedium behöver inte bara handla om praktikaliteter, utan kan även vara ett användbart verktyg i det terapeutiska arbetet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 993
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Monimaker
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp