Psykosociala problem?

Iaraphel

Trådstartare
Hmm, behöver lite råd nu..
Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han stod (stort stall med 30 hästar ett par hundra olika människor osv osv). Senaste halvåret har han inte haft någon kontakt med annan häst- me rän sett på håll- genom galler.. Innan sommaren stod han med EN hagkompis.

typ endast ledd med kedjegrimskaft.

Han visar, främst i boxen ett aggressivt beteende, hugger i luften, slänge rmed huvudet och springer runt. antagligen har han väl fått endel "örfilar" , slag från irriterande människor. (nej jag vill inte förstora upp något och påstå att han blivit misshandlad, eller slagen, bara felkorrigerad) För egentligen är han bara OTROLIGT OSÄKER OCH MED DÅLIGT SJÄLVFÖRTROENDE. och gudasnäll innerst inne.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1596810#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1596809#body

min första tanke var ju bara att "han ska bli häst" igen... får han bara ett lungt stall och hagkompisar så mår han bra och blir normal.. men ja, så enkelt är det kanske inte..

Hade först snälla ponnyn som boxgranne (har öppet upptill så de kan hälsa, men stora boxar så de också kan vara ifred) men ponnyn visade sig vara en retsticka :devil:...
http://joizmeds.mittspejs.se/P1595706#body
så jag bytte och satte mitt lite "dumsnälla" sto bredvid.. hon bryr sig inte om något, hon äter megasakta (= ingen risk att hon stressar honom nä'r han äter) Det var även henne jag släppte honom med först...
Det gick bättr än väntat, de blev lite förbra vänner och han betäcker henne!!!! (Ja, nu får jag väl erkänna att det är stoet det är fel på eftersom hon brunstar denna årstid och ä'ven ställer upp sig framför de andra valackerna).
för att komma undan detta så släppte jag idag in ponnyn till dem... Men ponnyn utnyttjade tillfället att få "äga gården" och jagade runt stackaren, dock var det en stopr hage (äng) så det hände ju ingenting, den nya är snababre och an springa undan så jag lät de 3 gå hela dagen, oftast gick det bra, men ibland blev han runtjagad... :(
märkte när jag tog in honom att han varit svettig och han var stressad i hagen när jag var ute och kolalde till dem, såfort jag ropade/visade mig så kom han i full galopp och ville ut :crazy:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1601714#body

nu under kvällen efter att alla fått komma in så uppenbara sig nästa "problem" Han suger på sin egen tunga när han blir osäker/rädd/stressad. antar det är någon form av regression om man ska gå till mä'nsklig psykologi, hade dte varit en människa hade man väl gett det han vill ha- uppmärksamhet och en famn att vara trygg i.. När jag går fram till honom och efter att han har vrålsprungit ett varv i boxen och övervägt om han ska våga komma fram så kan jag klappa lite på honom och han blir lugn... MEN jag vill ju han ska bli häst.. vuxen häst... Antagligen stressades han av att jag gjorde i ordning och skulle ta ut hans beskyddare (den dundersnä'lla stoet), men jag har ju låtit bli att rida henne sen han kom i tisdags och idag var jag ju tvungen att motionera henne..) hur mycket förståelse och empati ska jag ha för honom?

Jag vill ju han ska bli trygg, men jag har jobb + andra hästar och han måste ju kunna klara sigsjälv... (utan mig och det andra stoet, iaf ett par timmar per dygn)

Antar att jag kommer låta honom få gå enbart med stoet ett tag iaf.. (tror hon slutat brunsta)

När jag leder honom (bortsett från första dagen då vi hade lite allmän "uppfostring" så det numera går leda honom i grimma och vanligt grimskaft), sköter honom i gången och rider så är han lugn och trygg, elel rja efter omständigheterna att allt är nytt.. men han är inte överstressad, mer nyfiken på allt då, sålänge jag är med, lämnar jag honom i gången (läs går 10m in i sadelkammaren precis bredvid) så suger han på tungan och trampar lite. Men lugn såfort jag är tillbaka..

Såå, om nu någon orkat läsa igenom allt.. är det någon som har tips? jag har hittils nästan bara haft hästar med självförtroende och problem åt andra hållet (för självständiga och "jag 'är störst bäst och vackrast- attityd).

Ska jag låta han ha sin box som helt egen? eller ska jag vänja honom vid att jag kommer in och kelar med honom? (såfort jag öppnar så vänder han baken till, står jag kvar så vänder han efter ett tag och kommer fram, höjer jag då handen för fort så hugger han, lyckas jag ta upp handen och "kela" så är han lugn)

Kan jag ha någon förhoppning om att han kommer kunna gå i flock? (alá 6 hästar)? och isåfall när ska jag börja? nu verkar ju vara förtidigt?

hur tränar man upp självförtroendet? stressfaktorn går ju träna med att vänja vid allt- plastpåsar- pressening, transport osv.. Men han är liksom inte stressad för sådant.. mer av andra hästar och människor..?
och att härda/vänja vi massa människor hästar har ju inte funkat hittils... nu försöker jag få de få som vistas i stallet att vara konsekventa och inte gå in om de "backar undan" inte höja händer förfort, inte stressa, gå snabbt eller iakta honom förmycket... då han tycker det är jobbigt. Men vad kan man göra mer?

Tips mottages tacksamt
 
Sv: Psykosociala problem?

Tid!!!!!!!!!! När det gäller hästar arbetar tiden för en, låt alltihop ta låååång tid, låt honom bara vara och komma in i de dagliga rutinerna.

Kräv inget mer än att han inte får bita folk, men även det kommer nog att försvinna av sig självt när han börjar känna sig trygg hos dig.

Har hört från flera källor, och även upplevt själv många gånger, att det kan ta upp till ett år för en häst att känna sig helt trygg och tillfreds på ett nytt ställe. Är det en normaltrygg häst dröjer det kanske inte så länge innan den är sig själv igen, men för din häst, med så mycket otrygghet i bagaget, får du nog räkna med lång tid.

Mitt bästa råd är att du verkligen ger hästen möjlighet att bli trygg i era rutiner utan att kräva så mycket av honom och att du låter det ta tid. Skynda långsamt och ha tålamod så kan det säkert bli bra. Några genvägar finns inte i en sån här situation.
 
Sv: Psykosociala problem?

Hur lång tid har ponnyn, stoet och valacken gått tillsammans? Ofta kan det ju vara lite sånt smågnabb innan flocken satt sig sas. Och som Cornelia säger - ge det tid. Det kan handla om år innan han lugnar sig och kommer in i rutinerna..
 
Sv: Psykosociala problem?

Du har inte möjlighet att ha hästarna på lösdrift? Jag tog hem en unghingst från Spanien från några år sedan och han hade en extremt dålig social kompetens i början. Jag bestämde mig (i samråd med en NH tränare) att kastrera honom och låta honom gå i en stor hingstflock (1-5 åringar + en vuxen ledarhingst) över sommaren/höst (från maj till oktober). När jag hämtade honom var han som en helt annan häst än den jag kört dit. Lugn och trygg i sig själv. Fungerar bra med andra hästar och finner snabbt sin plats i flocken. Dessutom hade han "lärt sig" hästspråket och gick superbra att hantera enligt NH-principen efter det. När jag fick hem honom förstod han ingenting vid hanteringen utan försökte bara fly från situationen.

Dessutom tror jag att det är bra att låta dom leva hästliv dygnet runt, året runt. Dvs i en stor flock med konstant tillgång till hö/hösilage/bete. Min skrutt blev extremt stressad så fort det inte fanns någonting att äta i hagen men så fort han fick något att plocka i blev han mycket lugnare.
 
Sv: Psykosociala problem?

hmm, jag har tänkt tanken, och skulel kunan fixa det MEN tror att det skulle bli förstor chock och omställning såhär nu på en gång... Han har ju INGEN som helst vinterpäls.. och är van att vara inne i box större delen av dygnet, nu h¨åller jag på att vänj ahonopm vid att stå ute iaf 8-17... såfort det blir liiite varmare igen efter vintern så kanske..

skulle kanske vara lättare att få in honom i en flock om jag kunde släpp ahonom med ledarstoet (som då är lugn i sigsjälv och inte bråkar för bråkandet skull som de två småpojkarna kan göra). men hon har föl vid sidan och är rädd attd en nya går på fölis,självklart ska de få gå tillsammans, men kan iaf vänta tills han blivit lite lugnare och så underlaget i hagen är finare..
 
Sv: Psykosociala problem?

Några saker.

Den valacken ska inte gå med ston. Han betäcker, och det innebär en stor skaderisk både för sto och valack, samt en infektionsrisk för stoet, som kan spoliera chansen till ev framtida föl, och även om stoet inte ska ha föl ge henne infektioner.

Så, vad finns det för valacksällskap i stallet?

Har du i första steget möjlighet att ge honom en egen hage bredvid ditt sto (det 'dumsnälla')? Det är där jag skulle börja.

Vad gäller boxen så låt honom ha den sålänge. Ta ut honom ur boxen när du ska pyssla med honom. Vänta tills han kommer till dig, knäpp på grimskaftet och ta ut honom. Se till att andra låter bli att gå in också. Ett osäkert beteende i boxen kan nämligen bli aggresivt om han lär sig utnyttja det.

Så, låt honom ha boxen ifred, ta ut honom och pyssla med honom, försök fundera ut vilken VALACK som skulle fungera bäst att ha honom med, och börja sålänge med att ha honom i hage intill stoet han litar på. Men han ska inte gå med ston.

Och ge honom TID, massor med tid. Och samma rutiner hela tiden. Och håller med de som tyckt att prova lösdrift om du har möjlighet. Pälsen är inga problem, det finns täcken =)
 
Sv: Psykosociala problem?

Glömde säga, att jag ABSOLUT tycker att du ska ta hjälp av en kompetent NH instruktör för att komma till rätta med hanteringsbiten. Det finns så mycket information som hästen förmedlar som vi kanske inte förstår. Dessutom tycker jag att det är viktigt att du skapar en nära relation till din häst baserad på tillit och förståelse och jag tror absolut att du kan få mycket bra hjälp om du hittar en trevlig, pedagogisk NH människa.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
451
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp