psylliumfrö-loppfrö

Tror jag inte :)
Gör ett experiment!
Ta en sked frön, fukta dem, lägg dem på en genomskinlig tallrik eller i ett glas, rör i dem och se exakt hur lång tid det tar innan de börjar bilda gele.

Räkna sedan ut hur lång tid det tar för dem att komma ner i mag/tarm-kanalen.

Vips, har du svaret på vilket som är bäst, för er.

Rent personligt så föredrar jag att ha nytta av gelen.

:)
 
Ok... rätta mej om jag har fel, jag ska alltså inte blöta fröna alls innan utfodring utan ge dem torra (eventuellt på torrt kraftfoder) eftersom gelén börjar bildas direkt och det faktiskt tar en stund innan de passerat ner till tarmen och det är där den verkligen skall verka? Om jag (som jag gör nu) ger dem i kraftfoder som dessutom innehåller betfor kommer fröna börja svälla redan i munnen på hästen och fortsätta svälla på väg ner i matstrupen och dessutom i magsäcken och sen kommer de inte att fastna på tarmväggarna och göra nytta?

Dessutom är det skillnad på hur fröna verkar på människor och hästar eftersom människor rekommenderas att blöta dem 1-2 timmar innan man äter dem?

Jag vill väl också ha nytta av gelén, det är ju därför jag frågar!
 
Kan jag göra så här:

1 dl vetekli blötläggs kort
mineraler rörs ned
loppfrön läggs på direkt innan servering

Det är väl en liten mängd kraftfoder? Man måste väl ha något att blanda med?
 
ja, bland amed veteklit du. Men kan du inte ge mineralerna vid något annat mål, så att de inte "spolas ut" på en gång?
Veteklit behöver bara fuktas/blötas, för att bli av med dammet (inte svälla eller så)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
239
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej alla fina! Skriver från Mallorca och behöver desperat alla tips och råd från er svenskar ( tyvärr otroligt annan mentalitet med...
Svar
6
· Visningar
1 283
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp