psylliumfrö-loppfrö

ankic

Trådstartare
Våran ponny har fått lite diaree och gaser. ( Han bajar normalt) Men fiser och det rinner lite grann. Jag mistänker att det kan vara så att han äter sand och jord ute i hagen då han betar. Just nu ser inte hagen så fin ut ( lervälling) Jag läste om psylliumfrö , Men var köper man det och hur mycket ska man ge?
 
Du köper det hos Hippo K9. Hon har bra pris och vet hur mycket man ska ge. Jag brukar ge ca 1/2 dl när det börjar komma vätska. Min häst äter också sand och jord.
 
Fungerar det? Stallkompisens häst har en rinnig bak hela vintersäsongen, äter massor av skräp i hagen (beror antagligen på det). Hon får tvätta rumpan på honom varje dag - kan loppfrö hjälpa?
 
JA! Fröna kan verkligen vara super! Har en ponny som får taskig mage ibland och inte bara normal-taskig utan diarré och blir på uruselt humör=kastar av ungarna till höger och vänster... Har provat ge honom psylliumfrö när vi märker att det är dålig mage på G och vilken skillnad! Ingen racer-mage och ungarna sitter kvar på ryggen på honom! Fröna bildar ju ett slem som är bra för magen.
Jag köper mina frön på vilken livsmedelsaffär som helst. Det finns både ljusa och mörka frön som kommer från Indien respektive medelhavsområdet. Det sägs att de mörka ska vara något något bättre rensade men jag har alltid använt de ljusa och eftersom jag fått så bra resultat av dem så drar jag slutsatsen att det måste vara en marginell skillnad. Påsarna jag köper är av märket Risenta och kostar ca 15 kr st. Ger ca ½ dl i kraftfodret (Havre-betfor-mineral) till mitt Gotlandsruss. Blötlägg gärna en halvtimme innan du fodrar.
 
Ingen aning faktiskt. Psylliumfröna är släkt med grobladet vet jag men har ingen aning om huruvida det är bra eller dåligt för dräktiga ston... Kanske nån annan vet?
 
enligt uppgift så finns ju inga somhelst värden av något i loppfröna...det som det är bra för är ju slemmet som bildas omkring dom (som linfröna) det sägs även att man skall ge dom torra då dom själv får fastna i tarmväggarna och därmed forsla ut skräpet som kan finnas...möjligen finns kanske en annan terapi med redan uppblötta frön.
 
Precis, det är slemmet som är grejen. Det du skriver om torra frön och tarmväggarna låter ju iofs vettigt.. Jag har dock bara gjort ungefär som det rekommenderades på påsen, dvs att blötlägga. Det har som sagt funkat otroligt bra på vår häst. Har faktiskt provat torra frön också men då var det svårt för honom att få i sig fröna (de är ju pyttesmå). Just nu brukar vi blötlägga betforen och innan servering hälla i havren och fröna och röra om. Är ju viktigt att de får i sig tillräckligt med vätska eftersom fröna drar åt sig rätt mycket vatten.
 
vet inte om jag skulle våga ge fröna i torrt foder pga rädsla för foderstrupsförstoppning. Precis som med frågan om man vågar ge det till dräktiga ston är det antagligen bäst att fråga veterinär. :D
 
Jag har bara gett torra frön de gånger jag ger och ingen har fått nån förstoppning...rent logiskt får man ju då ge en ganska så stor mängd för att det skall fastna i strupen...mina får ca en halv dl morgon o kväll...jag vet även människor som äter torra(problemet är att dom fastnar mellan tänderna :D)
meningen trodde jag var att dom skulle fastna på tarmväggen, svälla, och på så sätt dra med sig skräpet ut....
 
Det kanske det är också!

Eller så kanske de ska bilda en gele som följer med genom tarmen och tar med sig sanden som gärna lägger sig "på botten" ut. Ska de sitta på tarmväggen och häcka gör de ju ingen nytta...
 
Loppfrön ges torrt, tas direkt från påsen och läggs på fodergivan i samma stund som man ger den. Effekten är gelen som bildas när fröt kommer i kontakt med fukt. på väg ner i tarmen bildas detta slem och lagom nere i tarmen fyller slemmet ut tarmväggen och drar med sig sand, grus och slaggprodukter ut från varenda veck. Detta gör att tarmen omigen kan ta upp de näringsämnen som ska tas upp.

Om man blötlägger fröna innan går effekten förlorad.

Att köpa frön på annat ställe än på konsums hälsokostavdelning är onödigt då de absolut är billigast där. 25:- för 500gram i stället för hurmycketsomhelst i ridsportaffären, där det oftast tom. är utblandat med vetekli... :smirk:

Man ger 1msk / ½ dl morgon och kväll i tio dagar, beroende på storlek på hästen.
 
jag ger dem i blött foder men låter dem inte ligga i det blöta fodret och gotta till sig, utan tillsätter dem precis innan jag ger.
 
Men det måste ju funka att ge fröna i vått tillstånd också? Har man tex enbart havre som kraftfoder kan det vara lite svårt för hästen att få i sig alla fröna? Dessutom har jag alltid fått enormt bra effekt på hästen fast fröna är blöta från början? Är det olika på att ge fröna till hästar och till människor eftersom det till människor rekommenderas att låta fröna svälla i 1-2 timmar?
 
det funkar säkert....jag gjorde det första gången oxå, men då var det nån som sa att dom skulle vara torra...så jag har kört det så...tyckte det lät logiskt..hur mycket ger du vid varje tillfälle?
 
Ja det beror ju på vilken effekt du vill ha, antingen drar det med sig slagg och sand som sitter ytligt, eller så bildas gelen på väg ner i tarm och i tarm och har därför mer effekt för att den går in i tarmvecken och får med sig det som sitter fastgrott. om gelen bildas i ett tidigare stadium blir det slabbigare och en stor del av verkningen går förlorad. Bara att välja.
:)
 
alltså... blöta frön=nästan ingen verkan, torra frön=stor verkan? är det alltså skillnad på hur man ska använda till människor och hästar?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
239
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej alla fina! Skriver från Mallorca och behöver desperat alla tips och råd från er svenskar ( tyvärr otroligt annan mentalitet med...
Svar
6
· Visningar
1 283
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp