Bukefalos 28 år!

Puckade frågor om sele..

Alexandra_W

Trådstartare
varning - nu kommer det frågor som antagligen är så puckade att jag borde skämmas och börja med guldfiskar, men prestige har aldrig varit min grej så jag bjuder på det ;)

Har roat mig med att försöka gräva fram Visions sele ur förrådet. Jag är INTE säker på att några förlupna delar ligger kvar där och gömmer sig eftersom jag plockade isär hela selen för tvåår sedan och smorde upp den och sen la undan allt utom däckeln och däckelgjorden som jag haft när jag tömkört.

Nåväl, jag har iaf lyckats få ihop den, MEN två frågor kvarstår och det här det antagligen är riktiga novisfrågor ;)

1. Bakselen. Delen som går runt bakdelen samt delen som ligger övver ryggen har jag full koll på (please, be mig inte benämna saker med sitt rätt namn). Sen är det metallringar som pekar 'framåt'. frågan är: Vad ska fästas i/sitta i de ringarna och var ska det ta vägen sen? Roat mig med att kika på lite bilder och där verkar det som att det går läderremmar från ringarna som är snurrade/korsade runt skakeln. Således borde jag nån stans ha sådan aremmar, eller? På andra bilder verkar det dock gå en rem från bakselen fram till bröstan. vad skiljer eg?

2. Jag har två delar 'över' (om de nu inte hör ihop med ovanstående då). Spänne i ena ändan, läder med hål i den andra. Sedan 'hällor' på båda sidorna om lädret. Om jag inte är helt intelligensbefriad så 'viker' du lädret dubbelt, drar änden genom hällorna på 'insidan', viker änden igen och tar genom spännet och biten du får kvar drar du genom hällorna på utsidan. Då har man en läderdetalj som är 'platt' (med tredubbelt läder) på mitten och har en 'ögla' i vardera änden.

Så, kan någon lösa mysteriet år mig så blir jag glad.

(Det var onekligen myyyycket lättare på tiden med loksele utan baksele, inga krångligheter. Till och med tävlingstravselen var lättare att förstå sig på än den här, här behöver man ju fasiken ingengörsexamen ;)

Nu ska jag återgå till att mumla om att man inte kan plocka bort skygglapparna på huvudlaget..
 
Är det det du kallar baksele en brösta med tanke på metallringarna??? :confused:
 
Är det det du kallar baksele en brösta med tanke på metallringarna???

Nä, riktigt SÅ borta är jag inte =)

Jag ska fota och lägga upp så blir det lättare.

Kollat på lite mer bilder nu och lyckats klura ut att det ska vara läderremmar från bakselens öglor till endera fäste för baksele på skakeln eller fram till 'öglan' på en giggskakel och det förklarar varför jag på bilder sett både 'korta' och 'långa' remmar mellan baksele och skakel. Dock återstår att lokalisera remmarna som sagt..

Ska fota de där läderremmarna jag inte vet vad det är, och kan ta en på bakselen med (för JA jag är 110% säker på att det är bakselen *s*)

Återkommer strax!
 
Delarna du har över är förmodligen de förbindelseremmar som ska sitta i ringarna på bakselen (som är den del du beskriver i fråga 1) för att sätta fast bakselen i skaklarna!
 
Delarna du har över är förmodligen de förbindelseremmar som ska sitta i ringarna på bakselen (som är den del du beskriver i fråga 1) för att sätta fast bakselen i skaklarna!

Ah, jag var inne på det, men fick liksom inte ihop det i realiteten var remmarna skulle ta vägen sen liksom (hur de skulle fästas i skakeln. Kanske ska tilläggas att vagnen står 6 mil härifrån under en uppsjö lakan och där står den bra ett tag till. Så jag kunde inte gärna gå ut och titta på skaklarna och se om jag blev klokare heller utan jag fick försöka titta på bilder på nätet)

Men jag antar/hoppas det klarnar hur de ska sitta sen då (i skakeln alltså, i bakselen är det ju inget svårt)
 
Det ska finnas en extra ögla på skakeln för bakselen. Sen om/hur man snurrar remmen beror på om remmen är för lång eller inte :D
 
Okej, ska kika efter det. Nu misstänker jag att om jag nånsin kommer så långt att jag anser Vision pålitlig nog att sätta i den vagnen så lär jag byta skakel i alla fall. Har någon luddigt minne av att det är kort ponnyskakel på den, vet iaf att det bara var att glömma att försöka sätta Nickis i den (nu var hon ju större och LÄNGRE än V, men).

Men, det är ett bra tag tills det ens är aktuellt i teorin med den vagnen =)

Men, jag har sett giggar med 'giggskakel' (vet inte om det heter så, men det är en loop/ögla på änden av skakeln. Inte bara ett fäste eller ett stopp, utan änden av skakeln slutar i en loop. Och då det går en låång rem från bakselen och är fäst i öglan, ihop med skakelremmen? Varför har man så och vad är för- resp nackdelar med det jmf med det mer vanliga när bakselen är fäst ganska långt 'bak' på skakeln?
 
En giggskakel har på sin höjd 2 pluppar fram som sticker ner på skakeln som gör att skakeln inte ska hoppar ur skackelöglan sen ska det finnas öglor gör bakselen i höjd med hästens virvel. En engelsk gigg har lång böj framtill framför "plupparna" medan en svensk gigg är kortare framtill. Det du beskriver med loop är mer som man har på maratonvagnar men även där spänner man bakselen i höjd med virveln. Enda gången jag har sett att bakselen fäster långt fram är när man har baksele till lokselen men ¨då brukar man spänna den i ringen som sitter där skackelremmen sitter.
 
Tycker du har förklara jättebra. Bakselen som du beskriver först hör ihop med de två remmarna som blev över. Dessa remmar fäster du i ringarna på bakselen. Så de bildar en liten ögla runt ringen och så en ögla fram som du fäster i skakeln.
 
Antagligen ska dem inte ut och köra, men i Höökskatalogen sida 98, bilden till A. Maratonsele har dem satt så.
 
Hittat på bilden när jag såg det, det var på 'Kuskringens' hemsida och på en bild de har som BRA exempel!

http://www.kuskringen.nu/om_k%F6rning/selar-text.htm

Scrolla neråt på sidan tills det kommer närbilder på en brun häst med bröstsele och en vagn med röda skaklar. Står 'Rätt tillpassad bröstsele med fin rak draglinje' i texten. Finns en närbild till höger.

Där har de remmarna från bakselen fram till 'loopen'

Welsh - tack för förtydlingen vad det hette (inte giggskakel mao, jag har bara irl sett den typen på gigg)
 
De måste ha haft en låååång rem från bakselen. Som du ser på skackeln så finns fästen längre bak för att sätta fast bakselen i. Kan inte ge dig ett svar varför de har valt att sätta den så långt fram. Själv så tycker jag att det skulle vara risk för att trassla in remmarna i varandra. Var sak på sin plats underlättar vis anspänning och framför allt när man spänner av. Är det en sådan loop du menar?????Ska se om jag inte hittar bilder p min fingigg med engelsk skackel som jag kan maila över till dig.
 
Ja precis en sådan loop jag menade. Gillade den iden, jag är ju danad i 'lokseleskolan', dvs skakeln sitter fast i selen och jag tycker det känns lite vanskligt med att skakeln bara 'ligger lös' (med stoppinne dock) när de drar med bröstsele och draglinor. Så jag gillade den där loopen ;)

Och jag såg ju att det fanns öglor för att fästa bakselen på skakeln, därför jag funderade varför de valt att sätta bakseleremmen i loopen, dvs om det fanns några fördelar/nackdelar med det eller om det bara är en fråga om tyckte och smak?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp