Pudel (mellan)

turbofling

Trådstartare
Frågar åt min syster. Hon är sugen på att skaffa en mellanpudel om ngr år och läser nu allt hon kan komma över om dem. Så jag tänkte fråga här om det är ngn som har en pudel här och vill berätta lite om den. Skiljer detr ngt i temprament mellan de olika storlekarna? Min syster är intresserad av agility och lydnadsträning, är detta en lämplig hund då?
 
Sv: Pudel (mellan)

Jag har en mellanpudel, men jag vet inte om jag kan berätta så mycket om rasen, eftersom jag bara har haft honom i drygt en vecka! :) När jag skulle skaffa pudel så läste jag och kollade runt en massa (på forumet på pudelklubbens hemsida kan man hitta massor med info, och även ställa frågor). Från början visste jag inte om jag ville ha en mellan eller en storpudel, men som jag uppfattade det så kan mellanpudeln vara lite lättare att arbeta med än storpudeln, fast många säger att skillnaden i temperament mellan storlekarna är väldigt liten. Fast jag tycker att storpudlarna verkar vara livligare, "flamsigare" och kräver mer av sin ägare...

Agility är en utmärkt gren för pudlar, dom flesta pudlar verkar älska det, oavsett storlek. Många pudelägare säger att pudeln kan vara med på nästan allt man vill göra med den, och att det är en väldigt mångsidig hund som man både kan träna lite vad man vill med, men även ligga och tryna i soffan med i flera dagar utan att den börjar klättra på väggarna. Däremot säger många att man inte kan träna tex lydnad med en pudel på samma sätt som man tränar med en schäfer - att pudeln tröttnar snabbare, behöver annan slags motivation och kortare träningspass för att tycka det är roligt och hålla intresset uppe. Men det där kan nog andra förklara mycket bättre än jag. :o
 
Sv: Pudel (mellan)

Hej! Jag har en dvärgpudel på snart 3 år och han älskar agility de är väldigt snabba att lära sig saker. Men de är väldigt matte / husse sjuka min är väldigt mattesjuk lite jobbigt ibland de väljer bara en ledare. Min kan knappt gå med en annan i koppel om jag är med. Det enda som jag tycker är jobbigt med en pudel är pälsvården klippandet på dom! Om de är långhåriga så fastnar det väldigt mycket skit i pälsen. Det är väl nackdelen med pudel. Men gillar man att borsta och fixa päls varje dag så är det en rolig hund. Min är nerklippt och den är jättebra fastnar inget i pälsen..

kolla in hans hemsida: Men jag rekomendera inte hans uppfödare jag har blivit lurad kolla upp uppfödaren innan hon köper en pudel för en del avla på sjuka hundar denna gör det. Min pudel har en leversjukdom pga det!!

http://web.telia.com/~u38002566/Pepzi/pepzi.htm

MVH Jenny!! Fråga om det är något mera ni vill veta!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 842
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp