Pudel och mentalitet

Jag gillar pudlar men upplever att hanhundarna kan vara väldigt tuffa för att "bara" vara sällskapshundar.
Supergoa och mysiga tills de blir 1 - 2 år.

Så jag delar din uppfattning.
Ja, det är så jag upplever dem med. Alltså, för mig som dobermannägare känns det ju inte som ett jätteproblem med beteendet men med tanke på vad rasen är till för i grunden och vilka som köper dem nu så känns det ju inte särskilt lämpligt sas 😅
Jag gillar storpudlar eg, det är ju en av få stora sällskapsraser (som ändå vill hitta på saker) - så jag tycker det är synd att det är så.
 
Så otroligt otrevligt med negativa kommentarer om en hel ras! Man bör väl koncentrera sig på den hund man har framför sig - vars ägare dessutom betalat för att vara där.
Snacka om att inte kunna se individen!

Ungefär om den veterinär på bygden som surt kritiserade min grannes ras när grannen var in till hens klinik. Där missade hen en kund....

Bättre då med min kompis som tog stygnen efter Torstens patellaoperation: "brukar inte gilla pappisar men Torsten är ju jättefin "(vi har känt varann i typ 20 år och känt varandras hundar under den tiden. :D)
 
När jag möter folk som gärna berättar hur dålig en viss ras är så ringer varningsklockor hos mig. Jag kommer alltid att tänka på en schäferägare som bodde längre bort på gatan när jag bodde hemma hos mina föräldrar och som berättade för mig att chow chow var väldigt vassa och jag skulle få se när min valp blivit vuxen, så skulle hon också bli väldigt vass. Jag trodde inte på honom då och 35 år senare med rasen så håller jag fortfarande inte med honom. Han tyckte att han kunde allt om hundar och en tonårstjej borde vara lätt att imponera på med dessa hundkunskaper...

Hur kan en instruktör ens säga en sådan sak? Även om det vore helt sant, så är det inte instruktörens sak att så kategoriskt döma ut en hel ras för en av de som betalat dyra pengar för att gå en kurs.
 
När ex och jag besökte en brukshundklubb med vår omplacerade grönis som hade ett färgfel, för mycket vitt på ett ben, möttes vi av en i våra ögon mycket otrevlig ordförande för klubben. Vi kom aldrig tillbaka utan blev istället medlemmar i den mycket trevliga SBK i Kista istället och deltog på kurserna där med fyra olika hundar istället. Jag ger inte mina pengar till otrevliga instruktörer.
 
Tycker många har haft tråkig attityd när jag bestämde mej för att skaffa Leffe. Fick nästan bara höra negativt om vättarna. Dom bara skäller och bits hette det. Det var inte många som hade nått positivt att komna med. Men nu har jag haft han i snart ett år och hittills så har alla gillat honom. Han charmar alla och många har kommit och berättat om att dom har haft vättar som barn/yngre och blivit jätteglada att få se en igen.
 
Ja, det är så jag upplever dem med. Alltså, för mig som dobermannägare känns det ju inte som ett jätteproblem med beteendet men med tanke på vad rasen är till för i grunden och vilka som köper dem nu så känns det ju inte särskilt lämpligt sas 😅
Jag gillar storpudlar eg, det är ju en av få stora sällskapsraser (som ändå vill hitta på saker) - så jag tycker det är synd att det är så.
I grunden är det en vattenapportör
 
Tycker många har haft tråkig attityd när jag bestämde mej för att skaffa Leffe. Fick nästan bara höra negativt om vättarna. Dom bara skäller och bits hette det. Det var inte många som hade nått positivt att komna med. Men nu har jag haft han i snart ett år och hittills så har alla gillat honom. Han charmar alla och många har kommit och berättat om att dom har haft vättar som barn/yngre och blivit jätteglada att få se en igen.
Men jag tycker ofta det är sådär. Vet man bara nån grej om en ras så är det negativt.
Sist kommenterade en hunduppfödare av annan ras ”corgis, är de inte väldigt knepiga hundar?” Istället för att säga ”vad kul, hur är dina till sättet?” Sen att de är skälliga förstås, men det är ju inget oförtjänt rykte kanske 😅 däremot helt under kontroll.
 
Men jag tycker ofta det är sådär. Vet man bara nån grej om en ras så är det negativt.
Sist kommenterade en hunduppfödare av annan ras ”corgis, är de inte väldigt knepiga hundar?” Istället för att säga ”vad kul, hur är dina till sättet?” Sen att de är skälliga förstås, men det är ju inget oförtjänt rykte kanske 😅 däremot helt under kontroll.
Ja och det är så tråkigt. Folk som vet hur en hel ras är när dom baserar det på nån enstaka individ som en bekants kusins mosters farbror har haft. Och sen när dom får träffa den där hunden så är den så himla käck och trevlig. Kom igen när du har träffat några stycken av den rasen istället.
 
Tråkig kommentar av en instruktör. De bör främst se till individen, och i övrigt vara neutrala. Det jag hört om pudlar, och då enbart storpudlar, är att de kan ha stora besvär med rädslor och osäkerhet. Utseendet är viktigt, betydligt viktigare än att de avlas för bra mentalitet och arbetsegenskaper. Det är få uppfödare som gör BPH.

Sedan är det vanligt att folk drar alla över en kam om de träffar en kass. Jag var intresserad av storpudel en tid, men blev starkt avrådd av min mamma som är rädd för rasen efter att hon träffat en (1!) individ som varit skarp och haft nära till bett. Jag har träffat desto fler och alla dessa har till synes varit käcka hundar. Men det är viktigt att vara noga med uppfödare och linjer, som hos de flesta hundraser.
 
Men jag tycker ofta det är sådär. Vet man bara nån grej om en ras så är det negativt.
Sist kommenterade en hunduppfödare av annan ras ”corgis, är de inte väldigt knepiga hundar?” Istället för att säga ”vad kul, hur är dina till sättet?” Sen att de är skälliga förstås, men det är ju inget oförtjänt rykte kanske 😅 däremot helt under kontroll.
Då verkade ju dock uppfödaren ändå undra hur du uppfattar rasen? Hade (åtminstone för mig) varit skillnad om uppfödaren istället sagt ungefär: "Va? Corgis? De som är så knepiga...". Om jag hört mycket negativt om en ras och hamnar att prata om rasen generellt med någon, då ser jag inte riktigt varför det skulle vara fel att nämna att man hört om dåliga saker?
 
Då verkade ju dock uppfödaren ändå undra hur du uppfattar rasen? Hade (åtminstone för mig) varit skillnad om uppfödaren istället sagt ungefär: "Va? Corgis? De som är så knepiga...". Om jag hört mycket negativt om en ras och hamnar att prata om rasen generellt med någon, då ser jag inte riktigt varför det skulle vara fel att nämna att man hört om dåliga saker?
det finns många sätt att säga samma sak på. Jag tyckte det lät konstigt att säga till någon man inte känner bara. Liksom lite nedlåtande men det kanske inte alls var ment så.
Hur är ens en knepig ras? 👀 mina är ju felfria 🥰😍🤓

0A5D0387-6642-4DB6-A649-4A044D95A460.jpeg
 
det finns många sätt att säga samma sak på. Jag tyckte det lät konstigt att säga till någon man inte känner bara. Liksom lite nedlåtande men det kanske inte alls var ment så.
Hur är ens en knepig ras? 👀 mina är ju felfria 🥰😍🤓

Visa bifogad fil 104195
Jag hade åxå tolkat det som nedlåtande. Personen kunde väl ha sagt att "jag har hört att dom är knepiga, stämmer det?"

Sen kan jag tycka att det känns lite extra när man har börjat med en ny ras och man inte har så mycket på fötterna än. Bli ifrågasatt, "varför valde du en sån ras?".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
2 754
Senast: Soso
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 513
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp