Bukefalos 28 år!

Milosari

Trådstartare
en kompis och hennes pojkvän funderar på att köpa hund, och har fastnat för pulin. dels eftersom han är ungrare och helst vill ha en ungersk ras, men också för att hon är lite allergisk mot vissa pälstyper, samt att storleken är passande. de är ute efter en sällskapshund att gå någon kurs med, men de är inte typen som står på apellplanen i ösregn och tränar framförgående. han är uppväxt med ungerska hundar (men jag misstänker att han har en lite romantiserad syn på dem) och hon är uppväxt med labrador och finsk lapphund. labradoren som ras passar henne inte alls, de är för energiska och "på", och lapphundens päls tål hon inte.

min erfarenhet av ungerska vallhundar är dock att de är ganska arbetskrävande och nervöst lagda. stämmer det även in på pulin? hur är det med pälsvård? krävs det mycket arbete för att de ska få den där pälsen? vad finns det för rasbundna sjukdomar?
 
Sv: Puli?

Jag fick i måndags faktiskt en raspresentation om just Pulin i en vardagslydnadskurs jag håller. Detta var i stora drag vad hundägarna sa:

Pulin är en skällande vallhund med mycket skärpa och ett rätt nervigt sinne. De är en enmanshund som kan ha mycket vakt i sig. De används faktiskt mycket som polishundar i ungern just pga deras skarpa lynne.

De är otroligt lättlärda och smarta hundar som snabbt tar åt sig allt man lär dem. Dock måste de arbeta otroligt mycket för att hållas nöjda, och kan få aggressiva tendenser om de inte får göra det (de har ofta lätt till bett). (Så tyckte din kompis att en labrador var för energisk så tror jag inte att hon ska skaffa sig en vallhund, och då verkligen inte en Puli ;).)

Och pälsvården är ett kapitel för sig... Upp till två års ålder kommer man få sitta i en till två timmar om dagen :crazy:. för att dela pälsen (inte kamma utan separera den från rötterna) så den inte tovar ihop sig totalt. Gör man ett bra jobb under dessa år får man en päls som i stort sett sköter sig själv efteråt.

Så vad jag har förstått om just Pulin kräver de timmar och åter timmar av träning för att vara tillfreds. Så av det lilla du beskrev om vad dina vänner vill ha ut av sin hund, så tror jag tyvärr inte att en Puli är för dem...
 
Sv: Puli?

En kompis till mig hade en Puli.

Det är som sagt var en vallhund och där med en arbetshund.
Perfekt om du är intresserad av agillity och vill ha en hund att jobba med.
Tycker inte att det låter som en hund för dom.

Vad det gäller pälsen så valde valde min vän dock att klippa sin hund varje vår, hon hade hunden innnan de flyttade ut på landet och när de väl bodde där så var inte hans päls så lämpad för den miljön.

Jag tycker att de ska ta och hälsa på en seriös uppfödare och träffa hundarna och få en riktig bild av dom.
 
Sv: Puli?

Jag kan börja med att säga att jag är lycklig puliägare sedan 1993:). Jag har själv i min ägo haft totalt 3 puli, mina föräldrar har puli. Jag har dessutom varit aktiv inom SBK de senaste 14 åren med mina hundar (agility, lydnad, utställning och nu även en del spår och vallning). Jag har också deltagit på de gamla bevakningstestet (hette det så?) och mentalbeskrivningar annordnade av rasklubben.

Jag tror aldrig någonsin jag har hört så mycket fördomar om en ras som om pulin. Dessutom alltid från människor som på sin höjd har sett en puli en gång på avstånd ...

Här kommer min version:

Pulin är en arbetande hund. Den vallar oftast med skall. En puli kräver ett visst mått av aktivering varje dag. Dock har alla mina varit väääldigt lugna inomhus alltid och sen har det varit full fart utomhus. Agility passar dem oerhört bra då de är lättlärda och snabba.

Pulin har också en stark vaktinstinkt och kan vara lite reserverade mot främmande personer. Det är viktigt att man tränar pulivalpen från början på att möta andra människor (och djur) på ett bra sätt. Gör man det brukar det inte bli några som helst problem.

Pälsen räknar jag som lättskött! Jag har inte kammat någon hundstackare 2 timmar om dagen...Pulin fäller inget alls vilket jag ser som en stor fördel. De kan ha lite olika grad av ullighet i pälsen beroende på individ och de ulligare individerna kan tendera till att bli lite filtiga precis när pälsen börjar snöra sig (vid ca 1 års ålder). Dessa filtar kan man då enkelt dela för hand eller med sax så att de blir till fina snören. Det går aldeles utmärkt att ha dem nerklippta också. Jag har själv valt att ha det så när jag har tävlat mycket agility. En fullpälsad puli tar sin lilla tid att schamponera dock, och torkas bäst med fön.

Huruvida pulin är allergivänlig eller inte låter jag vara osagt. Jag har hört att det är väldigt individuellt för allergiker vilka raser de tål och inte tål.

Ett bra förstasteg kan vara att kontakta FUR (föreningen för ungerska rashundar). De kan ge mer info om uppfödare mm.

mvh M
 
Sv: Puli?

Nu vet jag inte så värst mycket om Puli men jag berättar lite om "syskonrasen" Pumi i alla fall. Angående nervöst lagda så säger jag nej. Vissa älskar allt och alla, vissa älskar familjen och är reserverade mot främlingar. Med reserverade menas då att dom inte är intresserade av att hälsa och hellre gör något annat. Dom är inte rädda och nervösa, utan är mer som terriers när det gäller nya upptäckter, dom är ganska tuffa, skäller och går på. Glada och roliga hundar aldrig agressiva.

Alla dom ungerska raserna är friska, det som förekommer är höftledsfel men inte i större mängd, och att det är små hundar gör att dom oftast inte har ont av det om dom skulle ha c-höft.

Pumin är ingen ren sällskapshund utan mår bäst om den får jobba ibland. Dom kan vara på en skala ifrån aktiv sällskapshund kanske skogspromenader lydnad kurser nån dag i veckan, allra bäst är det dock om dom kan få mer aktivering, någon övre gräns är svårt att sätta, vissa nöjer sig med mindre men de flesta hundarna kan jobba myycket utan att bli trötta. Dom är ju en arbetande vallhund och gårdshund i ungern som vallar kor, får, vaktar, hjälper till med diverse sysslor.

Dom gillar att lära sig tricks och är perfekta agilityhundar, snabba, smidiga och mycket lättlärda.

Om din kompis tycker att en Labrador är för energisk så är väl en Pumi eller en Puli på ungefär samma nivå kanske inget att rekommendera då. Dock tror jag att för vissa kan Pumi/Puli vara lättare att ha eftersom dom är mindre, mer lättlärda och kvicka. Kräver inte lika mycket motion som en labrador alltid men hjärngympan är desto viktigare! Eftersom dom är vallhundar älskar dom att samarbeta och känna att dom jobbar ihop med sin ägare.
 
Sv: Puli?

En Magyar agar kanske? :) Lite större än deras önskemål, men en vinthund som rullar ihop sig tar ju ingen plats alls. De är större än en whippet men lite mindre än en greyhound.

Sällskapshundar. Soffpotatisar inne, står ogärna på appellplanen i ösregn. Lite vakt. Något bättre näsa än gemene vinthund. Lydnadsmöjligheterna är nog också som genomsnittsvinthunden - inte omöjliga, men inte alltid intresserade.

Det finns dock inte så många i Sverige. Men vad jag såg precis nu att en svensk kennel planerar valpar under våren.
 
Senast ändrad:
Sv: Puli?

jag föreslog att de skulle skaffa en whippet istället som jag tror passar deras livsstil mycket bättre. men de har inte riktigt nappat på förslaget. dansk-svensk gårdshund har också varit uppe på tapeten. de vill ha en hund som ligger på ca 40-50 cm i mankhöjd.
 
Sv: Puli?

tack för svar. jag ska be att hon tittar lite på tråden och själv bildar sig en uppfattning. det som skrivs här är ju rätt långt ifrån det som skrivs på rasklubbens hemsida. där verkar det som om pulin är den ultimata sällskapshunden.
 
Sv: Puli?

Jag har bara träffat en Puli och det är nog den värsta hund jag träffat nån gång. Klart understimulerad, jagade bilar (istället för att valla :confused:)
Bet folk i fötterna under bordet om de rörde sig för mycket.
Kan göra listan lång. Mycket kan nog tillskrivas ägarna som nog skulle skaffat en annan ras. Så jobba behöver dom verkligen.
 
Sv: Puli?

tack för svar. jag ska be att hon tittar lite på tråden och själv bildar sig en uppfattning. det som skrivs här är ju rätt långt ifrån det som skrivs på rasklubbens hemsida. där verkar det som om pulin är den ultimata sällskapshunden.

Det är en jättebra sällskapshund. Men den gillar att vara med (med sin familj). Inte en hund man bara rastar i trädgården och låter ligga i soffan hela dagarna..Väldigt lättanpassad om man jämför med andra vallare, tex bordercollie, terv mm.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 676
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 051
Hundavel & Ras Jag leker lite med planerna på nästa hundras. Då jag för tillfället är student och står mitt i ett husbygge med pojkvännen så är det...
Svar
1
· Visningar
872
Senast: utte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp