Puls i ben, kan det vara normalt?

hejmanna

Trådstartare
Hej
Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen och haft det nu ett tag. Inte alls så att den är "bultande" men går att hitta relativt lätt. Dum som jag är har jag inte kollat puls på henne nu innan sommaren så vet inte hur de kändes tex i vintras. Utöver det har hon inga tecken alls på någon form av hälta eller fång så som varma hovar etc och mår bra. Min frågar är då om det är normalt att kunna känna lite puls i benen? Kan det variera från häst till häst? Eller ska jag vara orolig?:crazy:
 
Hej
Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen och haft det nu ett tag. Inte alls så att den är "bultande" men går att hitta relativt lätt. Dum som jag är har jag inte kollat puls på henne nu innan sommaren så vet inte hur de kändes tex i vintras. Utöver det har hon inga tecken alls på någon form av hälta eller fång så som varma hovar etc och mår bra. Min frågar är då om det är normalt att kunna känna lite puls i benen? Kan det variera från häst till häst? Eller ska jag vara orolig?:crazy:
Puls hoppas jag hästen har, frågan är om den är förstärkt eller inte.

Motion är bra på överviktiga hästar men glöm inte att fodret har minst lika om inte mer viktigt för att få ner hästen i vikt.
 
Puls hoppas jag hästen har, frågan är om den är förstärkt eller inte.

Motion är bra på överviktiga hästar men glöm inte att fodret har minst lika om inte mer viktigt för att få ner hästen i vikt.
Jo absolut! Frågan är kanske snarare vad det är som räknas som förstärkt eller inte?🤔
 
Hej
Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen och haft det nu ett tag. Inte alls så att den är "bultande" men går att hitta relativt lätt. Dum som jag är har jag inte kollat puls på henne nu innan sommaren så vet inte hur de kändes tex i vintras. Utöver det har hon inga tecken alls på någon form av hälta eller fång så som varma hovar etc och mår bra. Min frågar är då om det är normalt att kunna känna lite puls i benen? Kan det variera från häst till häst? Eller ska jag vara orolig?:crazy:
Ja, et tycker jag. Börja behandla henne som en fånghäst utan medicin om inte veterinären säger att du ska ha medicin. Sen så får du hålla tummarna stenhårt att du slipper fång. Gräset är livsfarligt nu till mitten av juli för feta hästar. ”better safe Than sorry”.
 
Går hästen på gräs? Om den gör det så skulle jag begränsa det så mycket det går och se om det går över. Som @tara skrev innan så är det mycket krut i gräset nu.
 
Hej
Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen och haft det nu ett tag. Inte alls så att den är "bultande" men går att hitta relativt lätt. Dum som jag är har jag inte kollat puls på henne nu innan sommaren så vet inte hur de kändes tex i vintras. Utöver det har hon inga tecken alls på någon form av hälta eller fång så som varma hovar etc och mår bra. Min frågar är då om det är normalt att kunna känna lite puls i benen? Kan det variera från häst till häst? Eller ska jag vara orolig?:crazy:
Är hon oskodd? Hästar som går barfota kan man ofta hitta pulsen lite lättare på än skodda då det kan vara skillnad på cirkulationen. Är den däremot förstärkt kan det vara läge att konsultera veterinär. En normal puls i ett hästben känns helt annorlunda än en förstärkt puls, men har hästen aldrig en kännbar puls och plötsligt får det kan det vara ngt på gång. Lycka till! :)
 
Kolla om hästen bara är fet eller har fettdepåer. Tex nacke med fett. Har den svårt att vända på stallgången. Vill den avlasta frambenen. Det är typiska tecken på fång. Helt nedbetad hage där kanske det bara är ogräs kvar. En normalt betad hage är alldeles för mycket mat för en fet häst att gå på dygnet runt.
 
Är hon oskodd? Hästar som går barfota kan man ofta hitta pulsen lite lättare på än skodda då det kan vara skillnad på cirkulationen. Är den däremot förstärkt kan det vara läge att konsultera veterinär. En normal puls i ett hästben känns helt annorlunda än en förstärkt puls, men har hästen aldrig en kännbar puls och plötsligt får det kan det vara ngt på gång. Lycka till! :)
Nej, skorna är på!

Tack☺️ Blir osäker på om de kan ha nått med vädret att göra? Nu när de har varit kallare ute har pulsen i princip inte varit kännbar men så fort det kommer sol blir den tydligare igen. Kan det ha nått samband?
 
Kolla om hästen bara är fet eller har fettdepåer. Tex nacke med fett. Har den svårt att vända på stallgången. Vill den avlasta frambenen. Det är typiska tecken på fång. Helt nedbetad hage där kanske det bara är ogräs kvar. En normalt betad hage är alldeles för mycket mat för en fet häst att gå på dygnet runt.
Inget sånt! Vänder lätt, ingen tendens till avlastning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Amk
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 583
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp