Puls i höger fram

Juliavienna6

Trådstartare
Hej, min blev halt för ca 4-5veckor sedan. Det var för att hon var felskodd och för lång i tån så det blev stor belastning på kotan. Hon var väldigt ojämt skodd så det var högern som var värst, även den hon blev halt på.
Hon är nu rätt skodd och även mindre halt. (Efter 4 veckors vila).
Jag blev nu rekommenderad att kunna börja skritta lite lätt med henne, då hon var såpass lite halt.
Så idag tog jag en väldigt (!!!) kort tur, men kände när jag kom tillbaka en ökad puls igen.
Ska man fortsätta lite försiktigt eller ska hon få vila lite ytterligare?
Dela gärna med er om åsikter och tips tar tacksamt emot allt!!
 
Vem var det som rekommenderade ridning? Och vad säger veterinären om att hästen blev halt igen?

Min grundidé är att aldrig rida om hästen visar obehag. Hälta är ett mycket tydligt tecken på obehag.
 
Vem var det som rekommenderade ridning? Och vad säger veterinären om att hästen blev halt igen?

Min grundidé är att aldrig rida om hästen visar obehag. Hälta är ett mycket tydligt tecken på obehag.
Grejen är väll att hon nu är ”rätt” skodd. Hovslagaren har tagit för mycket denna gången så hon är lite kort i tån nu istället, men det gör ju bara att hon stretchar ut åt andra hållet när hon går, hon har även överrullningsskor som hjälper henne.
Och jag kan säga att jag har inte ett såpass tränat öga att jag ser inte att hon är halt alls, utan det är en kunnig granne som ser att det fortfarande var lite men betydligt mkt bättre.
Men såklart om det är ökad puls i det skadade benen så kanske tyder på att hon ska få stå ytterligare ett tag.
 
Grejen är väll att hon nu är ”rätt” skodd. Hovslagaren har tagit för mycket denna gången så hon är lite kort i tån nu istället, men det gör ju bara att hon stretchar ut åt andra hållet när hon går, hon har även överrullningsskor som hjälper henne.
Och jag kan säga att jag har inte ett såpass tränat öga att jag ser inte att hon är halt alls, utan det är en kunnig granne som ser att det fortfarande var lite men betydligt mkt bättre.
Men såklart om det är ökad puls i det skadade benen så kanske tyder på att hon ska få stå ytterligare ett tag.
Men vad säger veterinären?
 
Men vad säger veterinären?
Vi har inte tagit ut veterinär. Eftersom när hon först blev halt så fick hon stå i 2 veckor. Sedan kollade vi henne, då var hon fortfarande halt men man såg jätte tydligt att hovarna var ojämna och dåliga, tån lång och trakterna korta.
Så eftersom vi såg vad som vad fel så tog vi inte ut veterinären utan tog hem hovslagaren så hon fick sko rätt.
Sedan ytterligare 2 veckor innan vi kollade henne igen, då var hon betydligt bättre.
Det vi väntar på nu är ju att tån ska växa ut lite mer så att det blir ännu mer korrekt.
Hästen är 20 år. Och grannen är en kunnig hovslagare.
 
Vi har inte tagit ut veterinär. Eftersom när hon först blev halt så fick hon stå i 2 veckor. Sedan kollade vi henne, då var hon fortfarande halt men man såg jätte tydligt att hovarna var ojämna och dåliga, tån lång och trakterna korta.
Så eftersom vi såg vad som vad fel så tog vi inte ut veterinären utan tog hem hovslagaren så hon fick sko rätt.
Sedan ytterligare 2 veckor innan vi kollade henne igen, då var hon betydligt bättre.
Det vi väntar på nu är ju att tån ska växa ut lite mer så att det blir ännu mer korrekt.
Hästen är 20 år. Och grannen är en kunnig hovslagare.
Vi smörjer även med liniment.
 
Vi har inte tagit ut veterinär. Eftersom när hon först blev halt så fick hon stå i 2 veckor. Sedan kollade vi henne, då var hon fortfarande halt men man såg jätte tydligt att hovarna var ojämna och dåliga, tån lång och trakterna korta.
Så eftersom vi såg vad som vad fel så tog vi inte ut veterinären utan tog hem hovslagaren så hon fick sko rätt.
Sedan ytterligare 2 veckor innan vi kollade henne igen, då var hon betydligt bättre.
Det vi väntar på nu är ju att tån ska växa ut lite mer så att det blir ännu mer korrekt.
Hästen är 20 år. Och grannen är en kunnig hovslagare.
Då hade jag absolut kontaktat veterinär. Helst igår.
 
Inte rida hästen, åk till veterinär så snart som möjligt!
Du kan förövrigt få problem med försäkringsbolaget om de får reda på att du låtit hästen gå med hälta i flera veckor utan att söka veterinär. Inte okej!
 
Vi har inte tagit ut veterinär. Eftersom när hon först blev halt så fick hon stå i 2 veckor. Sedan kollade vi henne, då var hon fortfarande halt men man såg jätte tydligt att hovarna var ojämna och dåliga, tån lång och trakterna korta.
Så eftersom vi såg vad som vad fel så tog vi inte ut veterinären utan tog hem hovslagaren så hon fick sko rätt.
Sedan ytterligare 2 veckor innan vi kollade henne igen, då var hon betydligt bättre.
Det vi väntar på nu är ju att tån ska växa ut lite mer så att det blir ännu mer korrekt.
Hästen är 20 år. Och grannen är en kunnig hovslagare.

Vilken utbildning har grannen och är hen godkänd av jordbruksverket?

Utifrån vad du skriver låter det knappast som en kompetent hovslagare. Hovkorrogeringar av den grad du beskriver görs inte på en skoning och de ska absolut aldrig gå från för lång i tån till för kort i tån, speciellt inte när hästen är halt.

Om hoven har gjort hästen halt kan det vara allt från fång till belastningsskador till vad som helst annat som behöver undersökas av veterinär.
 
Vadå, ni kan inte se vad som är fel. Ni såg EN sak som var fel, men det behöver inte alls vara det som hältan beror på. Visst kan man vänta ett par dagar med att kontakta veterinär, men inte flera veckor.
 
Hej, min blev halt för ca 4-5veckor sedan. Det var för att hon var felskodd och för lång i tån så det blev stor belastning på kotan. Hon var väldigt ojämt skodd så det var högern som var värst, även den hon blev halt på.
Hon är nu rätt skodd och även mindre halt. (Efter 4 veckors vila).
Jag blev nu rekommenderad att kunna börja skritta lite lätt med henne, då hon var såpass lite halt.
Så idag tog jag en väldigt (!!!) kort tur, men kände när jag kom tillbaka en ökad puls igen.
Ska man fortsätta lite försiktigt eller ska hon få vila lite ytterligare?
Dela gärna med er om åsikter och tips tar tacksamt emot allt!!

Hästen är onekligen halt och har ont, vid felaktig skoning/hovvinkel kan bland annat ledinflammationer uppstå som kan behöva behandlas. Jag hade inte fortsatt på egen hand när du fick en sådan reaktion på en kort promenad, det är en signal att något inte står rätt till. Uppsök en veterinär så det inte blir ett värre problem i längden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp