Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Men från det ena till det andra, för bara några helger sedan groomade jag på en tävling där Valerie Kanavy red 160 km och hade sin groomplats brevid mig. De kom farande i full galopp in i grinden, stannade, tog av sadeln på båda hästarna (hon hade en 15-årig junior med sig), slängde lite vatten på dem och gick in i besiktning på runt 1 minut gången. Banan var tungriden med mycket djup sand men de red de första 75 km på runt 3.20-3.30 h (hon vann loppet men saktade ned i slutet eftersom ingen annan var i närheten av henne). Hon föder ju upp sina egna hästar och detta är normalt att se på hennes hästar. Så det går ju.

Det som jag framförallt reagerar på är inte de snabba inpulsningstiderna. De är jag bara geniunt imponerad av och jag vet att man kan pulsa in väldigt snabbt med en mycket vältränad häst med rätt förutsättning plus bra grooming och kylning. Med 55 - 64 i puls! Det som "stör" mig är att man får ner pulsen till 40 slag på denna tid.

Hur lång tid tar det för våra bästa hästar att gå ner till 40 - 44 i puls i slutbesiktningen efter att de exempelvis har gjort en snabb tolva i säg en 18 tempo?
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Tack för intressant info från tävlingen o träningen Camilla!
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

När det gäller blodförtunnande så har den bieffekten att pulsen plötsligt kan skena iväg, för att sen lägga sig lågt igen. Kan vara en orsak. En annan är en sån häst som ligger högt en stund för att sen droppa snabbt. Ruwacha är sån, kan ligga på 74 i en till två min , för att sedan droppa ner till 52 på några sekunder, hon behöver oftast kissa för att gå ner, kissar hon direkt= snabb pulsning.
Sen är det s¨å att de hästarna med extremt låg grundpuls och är vältränade kan pulsa in mycket snabbt även när det går fort. När vi red imål i Most, Tjeckien i höstas med Milla på galoppbanan, då red vi ett och halvt varv i fullt tempo, jag har ALDRIG ridit så fort i hela mitt liv, Milla fick så fort hon kunde. Efter 1 min och 50 sek tog Pia pulsen på henne och hon låg under 64!

När man har en såhär lågpulsad häst snarare ökar man in mot vetg för att få en fördel mot de som inte har lika snabbpulsade hästar. Millas vilopuls ligger på 26. Hennes pappa Majestic Prince låg på otroliga 23!! Vad vi vet idag så verkar de flesta ston efter Majestic Prince ha ärvt den låga vilopulsen. Millas helbror Prince of Shades, har högre vilopuls MEN ligger på exakt samma pulsintervall som Milla när vi galoppjobbar dem,vad det har för betydelse vet jag inte, om det har det överhuvudtaget. Tyvärr har vi inte haft möjlighet att bedömma "Lill Prinsens" inpulsningar då han inte lärt sig/förstått vikten av vila och vet.besiktning/pulsning ännu.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Som jag skrev som en kommentar till Cecilia alldeles nyss så är det inte alls ovanligt att bra hästar kan pulsa in snabbt. Men Jessica, 40 bpm efter 2 minuter när man gått i 24 tempo!
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Som jag skrev som en kommentar till Cecilia alldeles nyss så är det inte alls ovanligt att bra hästar kan pulsa in snabbt. Men Jessica, 40 bpm efter 2 minuter när man gått i 24 tempo!

Ja när det gäller så här lågt är jag också orolig för ev otillåtna metoder, ellr något som ligger i grå zonen.

Vi får köra en test runda och se om det fungerar, klart kan hästen bara ligga o mata på och är bekväm i tempot så kan det kanske, kanske mycket lite kanske vara möjligt utan "hjälp", är dock mycket tveksam.

Vad jag menade med mitt inlägg är att de genetiskt snabbpulsade hästarna har en stor fördel.

Och som jag nämde, blodförtunnande kan ha en effekt att pulsen rusar emellanåt, gör den det är det klart att de väntar tills den ligger stadigt igen, ingen höjdare om den skulle börja rusa igen inne i vetg.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

Jag tror som Jessica att stammen har betydelse, men sen kan jag inte neka till att jag kan delvis tror att det är något "skumt" på gång.
 
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?

En annan sak som jag tänkt på sedan tråden startades men inte lagt i ord ännu är kroppshyddan, deras hästar vs våra.

Deras snabbpulsade atleter har ofta inte ett gram överflödigt fett på kroppen vilket ju gör att de inte behöver bära på något onödigt och kan återhämta sig fortare. Vissa hästar därnere skulle säkerligen blivit stämplade som djurskyddsfall i sverige pga deras utseende, men jag som är en fanatiker av att klämma, känna och "hitta" onda punkter hittade - ingenting. Trots att vissa ser ut som skelett är musklerna mjuka och fina på i stort sett varenda häst. Ingen protesterar t.ex vid sadling trots att det är ryttarna som väljer sadel, dvs den passar inte alltid hästen. De använder övervägande bladsadlar och slänger in tjocka paddar under, ibland har de dubbla paddar. Jag lyckades inte heller provocera fram några ömma punkter. Det var en häst i vårt stall som blev ryggöm av att klippas, den fick stå över ridningen och gå i skrittmaskinen tills den var OK igen.

Jag tror helt enkelt att våra hästar generellt sett är för feta och otränade. Det kan vara en av bidragande orsaker till att våra hästar inte går ner i puls lika fort.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 036
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 660
Senast: Lavinia
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 292
Senast: Nero
·
Trav Skulle vara intressant att veta vad ni har för rutiner i samband med tävling på era hästar, värmning, fodring, vattning etc. Det...
Svar
7
· Visningar
1 010
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp