Pulserande skarp smärta i benet - vad kan det bero på?

Sasse

Trådstartare
Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta som strålar från framsidan av ljumsken ner till foten. Smärtan är som skarpast i ljumsken och jag formligen tappar andan och kroppen viker sig varje gång jag får en stöt i benet. Det brukar vara i ca 1-2 minuter, och därefter kan jag få stickningar i låret och ljumsken känns öm.

Till en början fick jag detta när jag satte mig ner, och satte mig på benet. Det gick då snabbt över när jag rätade på benet. Sedan har det dykt upp när jag stått upp, och nu senaste två gångerna när jag sovit. Jag har legat på samma sätt båda gångerna, på höger sida med aktuellt ben (vänster) lätt böjt.

Jag har försökt googla mig till vad det kan vara, men hittar inget om pulserande smärta i ljumsken.

Jag har inte ändrat något i mitt liv direkt. Enda förändringen jag kan se är att jag rör mig mer, men verkligen inte till överdrift. Jag tränar inte hårt (eller alls), jag har i princip bara gått från rätt stillasittande till att röra mig mer normalt.

Jag antar att sjukgymnast/naprapat/liknande kanske kan hjälpa mig med besvären, men eftersom jag inte kan ringa innan måndag tänkte jag höra om någon annan haft liknande symptom någon gång? Och vad det i så fall berodde på?

Tillägg: Jag märkte nyss att smärtan kort kom tillbaka när jag vred benet lätt. Så när jag vrider samt böjer benet dyker det upp.

Tilläggas kan även att jag sedan innan har haft problem med smärta i rygg/höft/nacke.
 
Tror du får kolla med vc. Kan nog vara något med muskler (eller nerver?) tycker det låter som det liknar tex huggen man kan få när det är ryggskott på gång. Men på annan plats.
Men det är ju omöjligt att svara på om det är muskulärt eller något allvarligare.
 
Tror du får kolla med vc. Kan nog vara något med muskler (eller nerver?) tycker det låter som det liknar tex huggen man kan få när det är ryggskott på gång. Men på annan plats.
Men det är ju omöjligt att svara på om det är muskulärt eller något allvarligare.
Tillägger att jag menar att det först hugger och sedan hänger smärtan kvar, men i och för sig skulle jag inte beskriva det som pulserande kanske. Läste nog slarvigt.
Men hur som hade jag kontaktat vården, eller eventuellt 1177 för råd.
 
Tror du får kolla med vc. Kan nog vara något med muskler (eller nerver?) tycker det låter som det liknar tex huggen man kan få när det är ryggskott på gång. Men på annan plats.
Men det är ju omöjligt att svara på om det är muskulärt eller något allvarligare.
Ånej! Jag ringer alltid VC känns det som. Jag hoppas de inte tror att jag har hypokondri.
Tillägger att jag menar att det först hugger och sedan hänger smärtan kvar, men i och för sig skulle jag inte beskriva det som pulserande kanske. Läste nog slarvigt.
Men hur som hade jag kontaktat vården, eller eventuellt 1177 för råd.
Jag upplever det oftast inte som att smärtan hänger kvar kan tilläggas. Idag fick jag stickningar efteråt och var öm ett bra tag efter, och har även känt som en värk då och då i låret, men oftast har smärtan försvunnit helt efter den pulserande smärtan sas. Den kommer plötsligt och försvinner plötsligt dvs.

Men i alla fall, tråden var mest för att se om någon haft något liknande. Jag tänkte ringa någonstans nästa vecka :)
 
Ånej! Jag ringer alltid VC känns det som. Jag hoppas de inte tror att jag har hypokondri.

Jag upplever det oftast inte som att smärtan hänger kvar kan tilläggas. Idag fick jag stickningar efteråt och var öm ett bra tag efter, och har även känt som en värk då och då i låret, men oftast har smärtan försvunnit helt efter den pulserande smärtan sas. Den kommer plötsligt och försvinner plötsligt dvs.

Men i alla fall, tråden var mest för att se om någon haft något liknande. Jag tänkte ringa någonstans nästa vecka :)
Min högst oproffesionella gissning är nog fortfarande att det är muskulärt på något vis.
Men det är nog bra att utesluta att det inte är något annat samt få hjälp med vadsom nu krävs för att lindra besvären.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 665
Senast: clovergirl
·
Kropp & Själ Vill ha input ang inklämning (impingment) i höft eller ngt liknande (eller kanske inte alls). //Läkarna = flertalet vid vårdcentral...
2
Svar
38
· Visningar
2 940
Senast: CillaW
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 822
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp