Pumpa - hur äta?

tanten

Trådstartare
Jag har fått fram ett par Crown Prince pumpor. Kul att odla, men vad gör jag med dem? :confused:

Sötsaker utgår (diabetiker) och ugnsrostade lockar inte. Annat? Recept på god soppa?
 
Jag har fått fram ett par Crown Prince pumpor. Kul att odla, men vad gör jag med dem? :confused:

Sötsaker utgår (diabetiker) och ugnsrostade lockar inte. Annat? Recept på god soppa?
Jag har gjort currygrytor med pumpa, jag tycker att det passar jättebra. Även provat att göra gnocchi med en del pumpa istället för potatis, och pastasås (fast då med Hokkaido, men skadar ju inte att prova med denna som väl också har ett ganska fast kött)
 
Jag har använt pumpa i grytor och köttfärssås (ffa blue hubbard och butternut). På spaghettipumpa har jag gjort soppa, men det borde gå lika bra med andra sorter också, och så har jag gjort pumparisotto - men där tycker jag risotton är godare utan pumpa!
 
Jag har fått fram ett par Crown Prince pumpor. Kul att odla, men vad gör jag med dem? :confused:

Sötsaker utgår (diabetiker) och ugnsrostade lockar inte. Annat? Recept på god soppa?
Varken familjen eller jag gillar pumpa, men in i ugnen skivad, oljad, saltad, pepprad ät typ.
(Det smakar ju fortfarande pumpa tyvärr :laugh: dock.) I år har jag en helt liten flock av prydnadspajpumpa som vi ska försöka plåga i oss.
 
Jag gillar pumpasoppa med smakkombinationerna pumpa-äpple-timjan (potatis för matighet) och pumpa-morot-apelsin-kokosmjölk-kardemumma-kanel (röda linser för matighet).

har jag för mycket som riskerar bli dåligt, brukar jagbara ugnsbaka hel och frysa in moset. Det problemet uppstår oftast på vårvintern. Skönt att slippa äta pumpa på längden, bredden och tvären eftersom det är så sött.

Tunnskuren rå i sallad är ett bra sätt att få trevlig konsistens och inte betona sötman så mycket. Typ istället för kålrot.
 
Jag älskar pumpa, däremot sjukt tråkigt att skala och kärna ur möget :p Pumpa i gryta eller rostad i ugn är det jag främst kör på, men går även att ha som spaghetti, mos, soppa, osv.

Testade denna gryta sist och tyckte den var fantastiskt god. Kyckling, pumpa och bacon.
 
Jag älskar att göra soppa på pumpa och har i ordentligt med chili i den men det går ju att justera hettan med mängd och typ av chili. Jag har alltid i något surt i soppan också, som citron eller lime, för annars blir den fadd och smaklös tycker jag. Annars är det ett minimum av ingredienser: pumpa, buljong, någon form av lök och kryddor.
 
Rostad pumpa i ugnen istället för potatis är ju sååå gott. Lite olivolja, salt och peppar och off you go.

Annars gillar jag att göra pajer. Inte sån amerikansk dessertpaj, utan matpajer. Jag hackar ner rå pumpa med matberedaren tillsammans med rödlök och kryddor (salt, peppar, massor med curry). Gör en stanning med ägg. Har den på kräftskiva och alla älskar den. Är brorsan som är vegan med, brukar jag hoppa över stanningen och den funkar ändå. Ibland får jag feeling och har i lite ost och då blir den jättegod, fast mer krämig. Och just på kräftskivan har man ju redan västerbottenostpaj så då behöver man inte en till ostpaj.
 
Jag har fått fram ett par Crown Prince pumpor. Kul att odla, men vad gör jag med dem? :confused:

Sötsaker utgår (diabetiker) och ugnsrostade lockar inte. Annat? Recept på god soppa?

Ugnsrostade bitar som görs soppa av. Buljong, vitlök, chili, salt och peppar. Mixa. Vill man ha lite mer asiatisk stil, i med en burk kokosmjölk. Har gärna en klick creme fraiche till och lite rostade pumpakärnor som garnering/crunch.

För att få den där varma vitlökssmaken rostar jag både vitlök med skal på och chili tillsammans med pumpan i ugnen.

Med ett nybakat bröd med smör till är det så gott som höstmat.
 
Pumpasoppa

Fräs lök, vitlök och chili. Tillsätt potatis, pumpa, vatten och grönsaksbuljong. Låt koka mjukt.
Mixa slätt. Tillsätt matlagningsgrädde eller som jag använder oatly imat. Koka upp och smaka av med salt och peppar.
 
Vi har ett pastarecept vi brukar göra med butternut som kanske funkar med din pumpa också?

Koka spagetti eller annan pasta
Tärna pumpan i ganska små bitar.
Stek tillsammans med ett par hela vitlöksklyftor och chili (om man vill ha lite hetta) på medelhög värme tills pumpan har lagom tuggmotstånd och trevlig färg.
Häll på matlagningsgrädde eller motsvarande och låt puttra en stund.
Stek halloumi för sig i tärningar. När de fått fin färg ha ner i såsen.
Salta och peppra (blir ju redan en del salt från halloumin)
Ta bort vitlöksklyftorna
Vänd ner pastan och blanda
Strö över färsk persilja

Klart!
 
Jag älskar att göra soppa på pumpa och har i ordentligt med chili i den men det går ju att justera hettan med mängd och typ av chili. Jag har alltid i något surt i soppan också, som citron eller lime, för annars blir den fadd och smaklös tycker jag. Annars är det ett minimum av ingredienser: pumpa, buljong, någon form av lök och kryddor.
Det här tycker jag är så viktigt! Många som inte gillar pumpa har inte fått den tillagad med ordentlig mängd syra. Det blir helt annorlunda då!
Citron, lime eller apelsinjuice brukar jag använda.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 093
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 886
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp