Punkt istället för komma eller tankstreck

*ändrar min åsikt*
Man ska skriva lika korrekt i PM som uppsatser och denna gång ingår inte privata meddelanden under förkortningen (?) PM :laugh:

(Med varning för att jag gjort en tankevurka nu också... PM och uppsats kanske är samma sak?)
Jag har nog fått uppfattningen om att vissa utbildningar -ekonomi, använder PM istället för uppsatser. Antagligen då i tanken att det är en -rapport istället för just en uppsats. Dvs man har ett textmaterial som ska appliceras på en situation eller en undersökning eller ett intervjuunderlag. Vi skrev väl några pm per termin och tex en 5 poäng kurs (dvs fem veckor) examinerades med ett PM och en tenta.

Nu även med tankstreck som jag inte är säker på att jag använder korrekt, men är väldigt förtjust i.

Tankstreck är ett skiljetecken som används i skrift för att markera paus eller emfas. Det kan ofta användas i stället för kommatecken eller semikolon, för att ge större eftertryck åt det som följer. Tankstrecket används också när man infogar ett parentetiskt inlägg – exempelvis en förklaring eller ett exempel – och vill framhäva detta mer än parenteser eller kommatecken gör.
 
Jag har nog fått uppfattningen om att vissa utbildningar -ekonomi, använder PM istället för uppsatser. Antagligen då i tanken att det är en -rapport istället för just en uppsats. Dvs man har ett textmaterial som ska appliceras på en situation eller en undersökning eller ett intervjuunderlag. Vi skrev väl några pm per termin och tex en 5 poäng kurs (dvs fem veckor) examinerades med ett PM och en tenta.

Nu även med tankstreck som jag inte är säker på att jag använder korrekt, men är väldigt förtjust i.

Helt felaktigt använda tankstreck.
 
Oj, det hade jag aldrig kunnat gissa, speciellt med tanke på att TS beskriver det som att sitta och läsa sådana i mängder (alltså rättar/examinerar).
Nja, det är mest att har jag något att klaga på jobb så gör jag det till mina kollegor och är det en form av examination så känns det väldigt offentligt?
Inte för att det är fel i sak att starta tråd, men jag antar jag är paranoid och hade trott att min chef kommer läsa det, räknat ut att det är jag och ringt upp mig. :nailbiting:
 
De kanske har haft en svensklärare tidigare som har inpräntat hur viktigt det är att inte satsrada ;) Inte för att det gör det bättre, men det kan ju vara en förklaring. Mina högstadieelever hade inte kommit undan med det! Jag sliter dessutom hårt med att försöka få dem att sluta skriva "så", "då", "ju", "varav" och "därav" på helt fel ställen hela tiden. Det gör förmodligen att jag inte fokuserar lika mycket på andra språkfel, men det är nog en utopi att tänka sig att hinna med att få alla att fatta allt :D
 
Jag tror att jag skriver ganska korrekt, men vår marknadsavdelning tvingar mig ibland både att dela upp meningar och att använda tankstreck. Det blir tydligen mer lättläst så och eftersom det är marknadsföringstexter så kan jag förstå dem. Dock inga konstiga uppdelningar eller streck på helt fel plats :D
 
Nja, det är mest att har jag något att klaga på jobb så gör jag det till mina kollegor och är det en form av examination så känns det väldigt offentligt?
Inte för att det är fel i sak att starta tråd, men jag antar jag är paranoid och hade trott att min chef kommer läsa det, räknat ut att det är jag och ringt upp mig. :nailbiting:

Fast jag klagade inte. Jag ställde en språkfråga. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp