Purken mage av hösilage

Corax

Trådstartare
Som vanligt har jag börjat ge ena hästen hösilage igen. Men han blir rätt kass i magen av det.
Jag tror säkert inte att han lider av det, men ändå så har han mer gas i magen än vanligt och avföringen är inte lika fast som den ska vara (allt från "mjuka" kluttar till en fastare massa).
Är detta normalt och OM, vad är det han reagerar på?
Är det vanligt?
 
Alla hästar tål inte hösilage helt enkelt. Om du ger betfor el. vetekli etc, prova att ta bort det. Du kan även prova att ersätta en del hösilage mot hö. Om det inte blir bättre så får du nog gå över helt tll hö.
 
Det är nog vanligare än man tror. Var det min häst skulle jag prova att byta ut en del mot hö om hästen inte äter halm, och successivt öka hödelen tills magen var stabil. Har du otur får du skippa silaget helt.
 
Trodde vetekli var bra för matsmältningen i måttliga mängder...varför ska man prova ta bort det? För mkt
protein?

Shasta
 
jag tycker det kan bero på vad du har för värden t ex i hösilaget kontra det han ätit förut...att dom blir lite "blötare" i avföringen härrör jag till att det är mer vätska dom får i sig av silaget än höet....märks markant skillnad när man fodrar hö mot silage, även färgen på avföringen blir ju skillnad på.
blir dom väldigt gasiga o dåliga KAN det bero på för kraftigt silage...har du några analyser??
 
Analysen har inte kommit än, men är på G.
Han får nu 5 kg hösilage och har aldrig varit rundare. Så förmodligen är det väldigt bra värden(?), men det återstår att se... Men jag måste säga att det känns rätt skumt att ge ett stort halvblod 5 kg (ökar succesivt)...
Jag har blandat hö och ensilage, men han äter inte höet då. Betfor "måste" han ha då han ska ha blött foder.
Förra året var det inte lika tydligt att magen reagerade. Det var då blötare än i år. Skumt det här!
 
Han äter gräs i hagen med. Corax häst alltså. Och kraftfoder.

(Corax, du har mail, fast inte om dålig i magen, det nämnde du ju bara i en bisats *s*)
 
Du kanske ska ge mag-tarmbalans. Han har ju fått mer foderbyten än du tänker på på ganska kort tid. Först det han stod på innan, sen MK-hö i en vecka, sen hem på din dåvarande foderstat och så hösilage då. KAN ju vara så att hans mage "fått nog" av foderbyten och reagerar fast han inte reagerat förr..

Sen, du kan ju blöta breeden, du behöver väl inte betforn till det? (med tanke på att han är fet och du måste sänka energin ;))
 
Ja det finns rätt mycket gräs kvar i hagen. Men jag vet... visst är det lite?! Men han blir ju bara rundare och rundare. Trots det så rids han sex dagar i veckan.
Så får han ju krafftfoder också.
 
Ja det blir väl till att slänga till lite Probimin. Har kvar från tantens fångreaktion i somras.
Och klart man kan blöta med vatten. Men det blir ju inte lika gott då! ;) Man har ju sina fixa idér som människa!

Förrästen så upptäckte jag ev. foderutslag ("bupplor") igår. *suck* Vad gör man åt sånt då, i fall det är det?
 
Varför kraftfoder om du inte ens kommer upp i minigiva grovfoder?
 
Han jobbar ju ordentligt sex dagar/vecka. Gissa hur han skulle bete sig utan krafftfoder... inte alls förmodligen. :rofl:
Men jag får väl minska ner på allt och se vad som händer...
Förmodligen är det GRÄSET som är så proteinrikt.
Enligt utsago har hösilaget rätt dåliga värden. Men analysen borde komma i veckan så...
 
OK, han äter gräs ordentligt fortfarande alltså. Men har man bra grovfoder klarar sig hästarna utan hö. Själv tävlade jag (med placeringar) LA:4-LA:5 dressyr och tränade på MSV nivå och gav endast "symbolisk" havregiva, alltså mindre än 0,5 kg.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
403
Senast: Elo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp