Purpura hemorrhagica (anasarka), erfarenheter

Hemi

Trådstartare
Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick metacam och skulle avvakta.

I fredags kväll fick jag ringa ut veterinären akut då hästen hade 39 graders feber, svullen på alla benen, uttorkad och märkliga prickar i slemhinnorna.

Behandlades med dropp och kortison, hade som sagt feber och puls på 90 slag/min
Även lördagen och söndagsmorgon fick hon dropp och kortison.
Måndag sluta vi med dropp.

P.g.a de röda prickarna på slemhinnorna (mun och vulva), de svullna benen och allmäntillståndet sa vet att hon fått Purpura hemorrhagica. Mina erfarenheter inom detta är noll... Någon som har varit med om likanande??
Det är vad jag förstår en inflammation i blodkärlen så blodkärlen spricker.
Det är en följdsjukdom till kvärka, men eftersom hästen varit frisk (mig veterligen) de åren jag haft henne har hon förmodligen varit lite sjuk utan att ja märkt det och fått det av den infektionen.

Nu får hon kortison och penicillin som jag ger själv, har kontakt med vet flera gånger/dag.
Har hört att hästens ben kan spricka men svullnaden är under kontroll känns det som, har haft stallindor sedan i fredags.
I måndags fick vi svar på blodproven, lever och njurar var ok, inflammationsvärdet var högt men inte rent det värsta.

Aptiten har ökat (förmodligen p.g.a kortisonet) men hon dricker inte mkt så ger henne en gröt (/soppa) av betfor, havrekross, fölpellets och mjölkersättning.
Gjorde först gröt på bara betfor och havrekross vilket hon inte ville äta, hon har ett föl vid sidan som jag börja mata med fölpellets och mjölkersättning i spann, stoet slängde sig då över fölets mat och åt det, för att fölet ska få äta i lugn och ro får därför stoet även fölpellets och mjölkersättning..

....oj, vilket långt inlägg detta blir....

.. i måndags blev stoet sämre på sitt ena öga vilket börja rinna och ögonlocken svullna igen, hornhinnan är blågrå nu och båda ögonen behandlas med ögondroppar då även det andra ögat börja rinna igår. Så i nuläget ser hon ingenting på sitt vänstra öga.
Ögat igår:
Photo_90679_1559820.jpg

Ögat idag:
Photo_90679_1559819.jpg


Slemhinnorna:
Photo_90679_1559821.jpg



Hon har tappat mkt på hullet och musklerna..

Photo_90679_1559818.jpg


Men ja, jag ville nog bara skriva av mig lite och se om någon annan varit drabbad av samma..
 
Hon får ju givetvis grovfoder åxo, ute mkt och hugger färskt gräs till henne med lie..
 
Det enda jag känner till är att det startat efter en allergisk reaktion, har aldrig hört om kvarka. Tycker också att din beskrivning stämmer med allergi både i förlopp och hur hon svarar på behandlingen. Så jag tror att det viktigaste är att försöka få reda på vad det är hon reagerat på från början och se till så att det inte finns kvar i hennes miljö. Tänk tillbaka till när hon blev dålig hade det hänt något nytt? Saker som betessläpp, vilka växter finns i hagen, insekter som vaknat upp, nytt foder, besök på seminstation o s v
 
Okej. Hon gick i annan hage några timmar/dag innan hon blev sjuk, nu är hon såklart på hemmaplan igen (så även de andra i gänget).
Enligt min vet är behandlingstiden 1-2 veckor, nu har vi jobbat med henne en vecka i morgon så förväntar mig inte så mkt just nu, dock har svullnaden på benen börjat gå ner och ögat är mkt bättre. Att hon håller sig på samma (om än dåliga) nivå ser jag lite positivt, måste se ngt positivt för att inte bryta ihop helt.
Ligger på runt 38.0-38.6 i temp (högre på morgonen innan hon får mediciner) Puls mellan 70-80.
Fölis mår bra, lite matt men finner sig i boxvilan.
Hur ser prognoserna ut för denna sjukdomen??
 
Jag läste på lite och hästar som haft vissa infektioner tidigare har lättare att få det här. Men det är ofta en allergisk reaktion som utlöser det.
I det flesta fall är prognosen god men det kan ta flera veckor med behandling innan hästen blir bra. Så att döma av bilden och det du skrivit verkar både du och den behandlande veterinären ha full koll.
Tråkigt att hon har föl just nu för det här kommer att ta på både henne och fölet. Skickar massor av styrka till så att du orkar fortsätta hålla på med behandlingen tills hon är bra. Med fölet vid sidan kommer hon även då att behöva mycket för att komma tillbaka.
 
Tackar för det. Dessvärre trilla hon ihop i boxen idag oförmögen att resa sig igen så veterinären kom ut och avlivade henne, nu har jag ett föl på 1 månad utan mamma att ta hand om..
Under veckan mamman varit sjuk har hon ju inte haft di till bebis så bebis har klarat sig bra på gräs, vatten, fölpellets och mjölkersättning så hoppas hon fortsätter med det och att de andra kan ta henne till sig lite mer...
 
Jag såg i andra trådar att du har koll på att ta hand om moderlösa föl. Tänkte bara fråga lite, hon äter ca 3 -3,5 dl/gång, men vill bara ha typ 4-5 gånger/dag, mer får jag inte i henne, hon tömmar aldrig spannen utan dicker lite sen går hon iväg. Är det ok?? Hon går nu tsm med två sto med föl och jag hoppas de ska börja ta hand om henne. Så hon präglas av hästar, mamman ligger kvar i boxen (ska ta ut henne i morgon), fölet kan gå in i boxen från hagen och går gärna in och lägger sig bredvid mamman när hon blir orolig, kommer hon ty sig mer till dom andra när mamman försvinner eller blir hon mer ängslig. Veterinären sa att jag skulle låta mamma ligga ett tag så fölet såg att hon inte kom upp.
Har inte flyttat henne än då vi inte kan hämta traktorn förrän i morgon.
På nätterna får fölet ingen mat, har inte fått under den veckan hon haft boxvila med mamma, är det jättedumt??
Får sista målet vid 22-23 och första 7.00 inte jättehungrig på morgonen.
Ger henne alltid i spann, hon är som en valig fölunge, pig och glad om än lite förtvivlad i nuläget.
 
@Hemi Har inte mycket att komma med, men herregud vad hemskt! Hade veterinären något svar på hur det kom sig att hon inte karade sjukdomen? Är det vanligt att detta händer av sjukdomen?

Hoppas allt går bra med fölisen och att du har någon snäll häst som vill ta sig an den.
 
Ja, prognosen är väl medel i detta, min häst var illa däran men jag sa från början att sålänge hon kämpar gör jag det, idag gav hon upp och då gjorde jag det också. Blodkärlen blir ju inflammerade och brister så hon hade förmodligen mkt inre blödningar. Vet var på plats 20 min efter hästen föll ihop så gick snabbt. å
 
Idag har fölis ätit 6 mål (ca 0.5 l/mål).
Hon tyr sig mer till de andra hästarna nu under kvällen och har sett henne leka med fölen. De andra stona vill inte ha henne för nära, men accepterar att hon går i närheten och leker med fölen. Ganska bra start, är ju bara dag 1 i livet utan mamma.
 
Jag såg i andra trådar att du har koll på att ta hand om moderlösa föl. Tänkte bara fråga lite, hon äter ca 3 -3,5 dl/gång, men vill bara ha typ 4-5 gånger/dag, mer får jag inte i henne, hon tömmar aldrig spannen utan dicker lite sen går hon iväg. Är det ok?? Hon går nu tsm med två sto med föl och jag hoppas de ska börja ta hand om henne. Så hon präglas av hästar, mamman ligger kvar i boxen (ska ta ut henne i morgon), fölet kan gå in i boxen från hagen och går gärna in och lägger sig bredvid mamman när hon blir orolig, kommer hon ty sig mer till dom andra när mamman försvinner eller blir hon mer ängslig. Veterinären sa att jag skulle låta mamma ligga ett tag så fölet såg att hon inte kom upp.
Har inte flyttat henne än då vi inte kan hämta traktorn förrän i morgon.
På nätterna får fölet ingen mat, har inte fått under den veckan hon haft boxvila med mamma, är det jättedumt??
Får sista målet vid 22-23 och första 7.00 inte jättehungrig på morgonen.
Ger henne alltid i spann, hon är som en valig fölunge, pig och glad om än lite förtvivlad i nuläget.
Ja tyvärr har jag lite vana av det.
Först så finns Kraffts mjölk i säck så om du inte redan har det beställ det för det blir väldigt mycket billigare.
Sedan är doseringen satt efter hela perioden som står efter ålder på fölet. Så i början är det svårt att få fölet hela mängden och i slutet är det i minsta laget.
Det är bra att fölet få mat ofta och det som inte blir uppdrucket i ett mål går att spara i kylen till nästa gång. Ju jämnare fördelat under dygnet ju bättre för fölet. Hur långt mellan målen styrs av ålder på fölet.
Om jag inte uppfattat det fel så fölet inte så gammalt ännu. Så att ge den pellets kan vara helt bortkastat ur näringssynpunkt och också boven i dramat att den inte äter sin mjölk. Ett föls matsmältning kan inte tillgodogöra sig annat än mjölk i början för att långsamt gå över till grovfoder (gräs/hö) vid åtta månader och helt vara utan mjölk vis ca 10 månader. Så innan dess ska fodret vara mjölkbaserat om dina fölpellets inte innehåller mjölk kastar du helt enkelt bort pengarna bara och fyller magen på fölet.

Fölet får inte blir för vant vid människor och ska hanetars så lite som möjligt. Mindre än ett föl som har sin mamma kvar. Det räcker med den kontakt man har vid utfodringen. Hon kommer snart att inse att mamma inte finns och då följa de andra hästarna under förutsättning att dom inte stöter bort henne. Gör dom det måste du försöka hitta en stor häst som kan bli fostermor till henne. Så mycket hänger nu på individerna du har tillgång till.
 
Vissa mål får hon med mjölkpellets de andra bara med mjölk. Har ringt närmaste återförsäljare som ska ta hem krafft mjölk.
De andra stöter inte bort henne men vill inte att hon kommer allt för nära men ger dom lite tid. Går det inte funderar jag på att sätta henne med min barnkära valack. vill dock att hon ska gå med de andra fölen i första hand.
Står hon ensam har jag ingen kontakt med henne, då sätter jag bara in spannen. Går hon med de andra håller jag spannen så inte de andra tat maten.
Tog ut mamman idag och la henne under pressenning utanför hagen, nu ligger fölet vid staketet där mamma är. Hur länge "sörjer" fölet? Eller det blir bättre när mamman åkt?! Det ena stoet är nyfiket på fölet och är den som svarar när fölet gnäggar så jag hoppas hon får vara med mer och mer när hon släpper mamman.
 
Hur länge någon sörjer är väldigt individuellt. Med mina som blivit utan mamma så det som var yngst var så ung att hon inte riktigt fattade var mamma tog vägen. Det gick också väldigt fort som fick ta bort stoet. Den andra där kollapsade stoet på betet och när övriga flocken ansåg att hon var utom hopp gick dom och fölet följde med utan vidare.
Det kan bli bättre när stoet är helt borta och det är inte ens säkert att den lilla sörjer. Hon har ju haft en sjuk mamma ett tag så hon kanske inte har insett att mamma inte finns mer utan tror att det ska vara så med en mamma som ligger still.

När jag hade moderlösa föl hade Krafft en jour eller vad man ska kalla det där man kunde få säcken skickad hem till sig väldigt fort. Kolla på deras hemsida om du kan hitta något om det där.

Jag såg nu att vi troligen inte bor så långt ifrån varandra, så om du vill är du välkommen att hälsa på min "moderlösa" som är nio år i år och se hur bra det kan bli. Samma om det inte skulle funka med dina hästar kanske det finns något av mina gamla ston som kan ställa upp som ställföreträdande mamma.
 
Tackar för all info, känner mig så maktlös just nu, men vi kämpar på. Tycker det går bättre och bättre med fölet och de andra annars hör jag av mig.
Hitta inget på hemsidan, har så jag klarar mig med ersättning över helgen iaf sen ringer jag runt lite på måndag och ser om ngn i närheten har hemma.
 
Tackar för all info, känner mig så maktlös just nu, men vi kämpar på. Tycker det går bättre och bättre med fölet och de andra annars hör jag av mig.
Hitta inget på hemsidan, har så jag klarar mig med ersättning över helgen iaf sen ringer jag runt lite på måndag och ser om ngn i närheten har hemma.
Blir det kris så brukar alltid Bollerup ha hemma. Har själv varit där och hämtat när det varit helg. Annars bör både Granngården och Bengts i Veberöd ha öppet imorgon och om de inte har hemma i alla fall kunna beställa bara du ringer dit. Lycka till och hör av dig om det är något.
 
Ja, köpte på Bengts sist, tänkte kolla om de har lite närmare, har de inte hemma kör jag till Veberöd måndag.
 
Uppdaterar: Nu har fölet lämnat mamman och går med de andra stona, hon fick t.o.m komma in och lägga sig i ligghallen när de andra var där, tycker jag är bra.
Hon äter bra från spannen, jag åkte iväg idag och skulle låta min man mata henne när han kom med spannen gjorde hon utfall för att jaga bort honom från hennes mat men hon åt sen iaf, tyckte även det var lite positivt...
 
Nu går det bra, hon får vara med de andra, accepterat att hon är utan mamma, äter mjölkersättning med god aptit, leker med sina kompisar, och hänger på flocken.
Veterinären var här idag och kolla till henne med hon sa att hon såg mkt bra ut, skulle klara detta galant.
Photo_90679_1559993.JPG

Lilla Fili som är moderlös, den lilla bruna i mitten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
2 968
Senast: dobbis
·
Hästvård Jag har haft en tidigare tråd om min häst som har en kronisk inflammation i hornhinnan på sitt ena öga. Efter att vi provat flera...
Svar
5
· Visningar
2 078
Hästvård Vi har råkat ut för det som inte får hända. I tisdags var mammahäst helt normal, lite seg, men åt normalt och hade inga svullna ben...
Svar
5
· Visningar
2 468
Senast: CK
·
Katthälsa Vår katts högra öga började rinna och någon timma senare hade det kommit mycket gulgrönt gojs och vi bokade tid hos veterinären...
Svar
9
· Visningar
3 334
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp