Bukefalos 28 år!

Putsa bete

Z

zzz

När bör man göra detta? Måste man ha en egen betesputs eller kan det finnas möjlighet att hyra? Vi befinner oss i Växjö.
 
Sv: Putsa bete

Har du bara hästar i hagen eller sam-/växelbetar du med andra djurslag? Är det åkervall eller naturbete? Har du skräppor, nässlor eller andra fleråriga ogräs? Hur stora hagar har du? Har du en lämplig traktor?

Har du enbart hästar och du får stora rator och bestånd av skräppor och nässlor så putsar du lämpligen två-tre gånger under säsongen så att inte ogräset hinner utveckla fröställningar. På så sätt stimuleras nytt gräs och ogräset begränsas (det försvinner tyvärr inte...).
 
Sv: Putsa bete

Det är bara hästar som betar på åkervall. Inte mycket ogräs och lämplig traktor har vi.
 
Sv: Putsa bete

Har du inte mycket mark så blir det billigast att anlita en grannbonde eller en maskinstation som har en betesputs.
 
Sv: Putsa bete

Ett alternativ är att göra som oss. Vår betesputs kostade 15000:-. Eftersom man inte putsar varje dag, så var vi tre styckna som köpte den ihop och man kan ändå använda den när man vill eftersom det går på en dag och putsa. Perfekt med egen, ny maskin och ändå för helt okej peng. Nu gick vi ihop med min pappa och svärfar så tjafs om den lär det inte heller bli.
 
Sv: Putsa bete

Maskinstation låter ju som det bästa alternativet, vi har marken mitt i ett bostadsområde så är ont om grannar med maskiner:) Men det är en stor förening så att hyra en puts är ju inga problem men känns onödigt att köpa in en eftersom vi har dåligt med förvaringsmöjligheter för maskiner.

Alla:
Tack för er hjälp!
 
Sv: Putsa bete

Om ni nu har traktor....

En betesputs kan ni få tag i från ca 5000 och uppåt.... en riktigt ordentlig får ni tag i för 10-15 000, finns fabriksnya från ca 15-20 000 + moms.

Maskinstationen lär knappast göra jobbet gratis så ni kan mycket väl tjäna in pengarna för betesputsen redan på 1-3 års tid... något att ha i åtanke eftersom putsen förmodligen håller avsevärt mycket längre tid än så och dessutom inte brukar vara särskilt svårsålda heller för den delen.

Ska man göra något "bondjobb" själv så är definitivt betesputsningen en sådan sak, blir väldigt dyrt i längden att leja bort jämfört med att sköta det själv om man ändå har tillgång till traktor.

Putsen kräver inte några stora utrymmen för förvaring och klarar av att stå utomhus under presenning, så det är inget bra argument för att leja bort jobb i onödan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 267
Senast: Bee
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 828
Senast: Shixle
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Rosett
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp