Putsa gammal mjölkkärna?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har köpt en gammal mjölkkärna som jag tänkt använda till förvaring. Jag vill inte göra om den men det känns som att den är skitig och att träet skulle må bra av lite omvårdnad, typ olja eller nåt. Hur går jag tillväga, vad ska jag använda?
 

Bifogade filer

  • 20210301_161858.jpg
    20210301_161858.jpg
    180,9 KB · Visningar: 40
Jag hade inte oljat den. Färgen kommer förändras mycket och det behövs egentligen inte, trä mår bra av att vara torrt om du inte ska utsätta det för vatten.
Ja något vatten har jag inte tänkt utsätta den för. Skitigheten däremot blir jag gärna av med, det är som en beläggning på träet typ som jag inte vet hur jag ska få bort utan att förstöra den. Min instinkt säger vatten och Ajax liksom :laugh:
 
Säger också linoljesåpa! Var dock försiktig med skurningen, är träet skört så ta en väldigt mjuk borste. Jag använder gamla tagelborstar ibland till att städa ömtåliga saker, kanske det kan funka. Testa i ett hörn som inte syns först, som alltid.
 
Ja något vatten har jag inte tänkt utsätta den för. Skitigheten däremot blir jag gärna av med, det är som en beläggning på träet typ som jag inte vet hur jag ska få bort utan att förstöra den. Min instinkt säger vatten och Ajax liksom :laugh:
Eller ren såpa. Som de använde för att göra den ren när den användes att göra smör i 👍
 

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
616
Senast: Rosett
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
412
Senast: MiaMia
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: lytesout95
·
Hemmet Jag behöver måla karmarna i mitt badrumsfönster eftersom färgen där har flagat. Behöver jag slipa och spackla eller räcker det om jag...
Svar
5
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp