putsa koppar?

tanten

Trådstartare
Jag har åtagit mig att putsa en gammal kopparplåt. (en väntjänst :) )
Naturligtvis kan jag köpa små flaskor med kopparputs, men finns det andra medel/metoder som är effektiva?

Nätet tipsar om salt och vinäger, är det verkligen effektivt?
 
Jag har åtagit mig att putsa en gammal kopparplåt. (en väntjänst :) )
Naturligtvis kan jag köpa små flaskor med kopparputs, men finns det andra medel/metoder som är effektiva?

Nätet tipsar om salt och vinäger, är det verkligen effektivt?

Jag kör med avfettning först (dvs diskmedel) och sedan ICA Basic badrumsrengöring som får verka ett tag. Är det någon fläck som inte försvinner använder jag kopparputs.
 
Aha. Ja, Icas medel har jag sett tips om. Får införskaffas!
Plåten är skapligt ärgad.

Då skulle jag låta det verka rätt länge och det behövs säkert flera omgångar också. Jag hade en panna som var rejält ful och det tog några vändor innan den blev fin.

Medlet är ju väldigt billigt och lätt att ha på så det är ju verkligen inte en ansträngning i nivå med vanligt puts (som jag fö avskyr att göra) :D
 
Japp, salt och ättika kör jag. Så det blir en trög massa, låter verka ett tag och sköljer av sen.
 
Jag kör med avfettning först (dvs diskmedel) och sedan ICA Basic badrumsrengöring som får verka ett tag. Är det någon fläck som inte försvinner använder jag kopparputs.
Är det något speciellt med just ICA Basics eller gå det bra med annan badrumsrengöring? Jag är så. trött. på. puts.
 
Är det något speciellt med just ICA Basics eller gå det bra med annan badrumsrengöring? Jag är så. trött. på. puts.

Jag hittade tipset på nätet och den är jättebillig. Det är ju syran i den som tar bort missfärgningarna så något som avkalkar fungerar ju. Men man ska inte använda sådant som innehåller ammoniak på koppar.

Edit: Kollade ingredienserna och det är verkligen inget farligt i den.
 
Nu har jag sprejat Icas badrumsrengöring på plåten och fläckvis är det ruskigt effektivt. Plåten bytte färg rätt omedelbart. Sedan är det fläckar som inte går bort. Jag gnuggar med en mjuk rotfruktsborste och det blir långsamt bättre.

Köpte traditionell kopparputs också. Den gör lika lite skillnad som handkräm...:meh: Totalt värdelöst, händer ingenting.

Men får jag jobba på med badrumssprejen så kan jag nog lämna iväg plåten utan att skämmas snart.
 
Morr. Några fläckar är svårarbetade. Har gått på med citronsyra och det hjälper. Men bra blir det inte. Än. Får köpa mer citronsyra. Ännu en resa till stan. Suck.
 
Vilken passande tråd, då jag funderat på samma.
Har en lucka i koppar till en kakelugn som jag hittade bland rasmassor som jag tänkt rengöra. Ska testa tipsen här någon dag. :up:
 
Jag har fått bra resultat med citronsaft och Yes. 🙂
De värsta och envisaste fläckarna blev bättre när jag gnuggade citronsyra med fingrarna. Men allt lyckades inte.
20210716_202112.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 568
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 300
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp