Putsa Kopparkastruller

alazzi

Trådstartare
Jag har fått en del kopparkastruller och försöker nu putsa upp dem för att sälja. Aldrig använda. Hur lyckas man få bäst resultat? Och vem i hela världen använder kopparkastruller?
 
Jag har fått en del kopparkastruller och försöker nu putsa upp dem för att sälja. Aldrig använda. Hur lyckas man få bäst resultat? Och vem i hela världen använder kopparkastruller?
Det finns speciella kopparputsmedel (i vanliga livsmedelsbutiker) som är rätt effektiva.

Jag vet faktiskt ingen som använder kopparkastruller. Speciellt inte eftersom koppar inte är speciellt nyttigt. De måste vara rejält förtennade eller belagda med annat material på insidan för att inte vara farliga.

Skulle tro de är rejält svårsålda....
 
Ingen aning om vem som vill använda kopparkastruller annat än som dekorationer, men Autosol fungrar bra att putsa med. (köps på macken)
 
De är förtennade, men om det inte gpr att sälja så får jag väl kasta. Deär dekorativa, men vem orkar putsa.
 
De är förtennade, men om det inte gpr att sälja så får jag väl kasta. De är dekorativa, men vem orkar putsa.
Jag har ingen aning om hur det är i Tyskland men i Sverige har koppar sjunkit som en sten i värde.

För ett gäng år sedan betalade folk rejäla pengar för kopparsaker. Idag är det nästan ingen som köper gamla saker. Helt nya kopparföremål är mer eftertraktade tydligen. På museishopen i stan säljs nydesignade tallrikar/fat och kannor för flera hundra kronor styck.

jag har en loppishandlare i bekantskapskretsen. Han har en halv loge full av kopparsaker i drivor och han hoppas på att de ska bli värda något igen. Jag retar honom för det :D. I dagsläget är de helt osäljbara.

Jag hittade denna samling när jag googlade och de såldes för 60 spänn - tillsammans
sikc3b660kr.jpg
 
Beror lite på vad det är för kopparsaker med. Stora byttor och kärl är mer populärt då det kan användas till annat.
Om inte annat är det ju fint och dekorativt för inredningen:)
 
Hur det ser ut i Tyskland vet jag inte, men här har koppar varit trendigt i inredningssammanhang de senast tre åren, ungefär. Det är väl möjligen på väg bort igen, men lika hopplöst som det var för säg fem-tio år sedan bör det inte längre vara. Dessvärre är det nog inte kastruller och kaffepannor som går lättast, men det kan ju vara värt ett försök.
 
Hur det ser ut i Tyskland vet jag inte, men här har koppar varit trendigt i inredningssammanhang de senast tre åren, ungefär. Det är väl möjligen på väg bort igen, men lika hopplöst som det var för säg fem-tio år sedan bör det inte längre vara. Dessvärre är det nog inte kastruller och kaffepannor som går lättast, men det kan ju vara värt ett försök.

"Problemet" med koppar i inredningstrenden är att det mesta man ser är nyproducerad koppar, dvs inte mer eller mindre antika kopparprylar. Ofta är kopparen bara en accent till ett annat material också, tex en kopparrand på en stenbehållare.

Min pappa var auktionist i 60+ år och kopparprylar såldes för bra priser fram till kanske mitten på 80-talet, sedan har det varit helt dött. Vissa större kärl kan man dock få hyggligt betalt för eftersom de används i trädgårdar för blommor men små föremål är svårt.
 
Jag skulle aldrig putsa den. Är det gamla kopparsaker sabbar det värdet om du har otur. Patina är en del av historien.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har suttit i princip hela dagen och försökt jobba. Försökte starta på allvar för snart två timmar sedan och jag har knappt fått...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 865
Senast: Sel
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: kurakosz
·
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: EmmaBovary
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp