Puttar in rumpan

Diabetikern

Trådstartare
Vet inte om jag lagt frågan rätt här.

Skulle behöva lite input.

Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har lyckats placera mig så hon får det lättare. I kort galopp så har hon börjat flytta ut baken. Hon går med rumpan lite innanför spåret för att skapa mer plats. I höger varv flyttar hon in rumpan till höger och i vänster varv in till vänster. Öppnar man upp galoppen/ökar går hon rakt men vid samlingen så flyttar hon gärna ut den efter en mkt kort stund.

Efter senaste träningen så har jag lite mer att jobba på tränaren tyckte det hade blivit bättre men det är inte helt bra än. Självklart blir det som tydligast när hon börjar bli trött.

Tänkte att härinne finns det säkert flera som suttit på hästar som gjort likadant och har lite tips på hur man jobbar bort det :)

Jag är dock ingen dressyrryttare men tänkte att denna tråd passar nog bäst här på hur man jobbar vidare.

Tack på förhand
 
Jag brukar rida i en svag öppna på långsidor, och sedan samla inför varje hörnpassering. Då samlar jag så mycket som jag känner att hästen orkar bära korrekt genom varje hörn, för att sedan öka och rida i lätt öppnarörelse på långsidan.

Det här är väldigt jobbig styrketräning, så jag brukar inte nöta det. När jag känner att kvalitén finns, börjar jag känna på rakrikningen/spårningen på långsidorna och korrigerar med lätt öppna om jag känner att bakdelen börjar trilla in.
 
Jag brukar rida i en svag öppna på långsidor, och sedan samla inför varje hörnpassering. Då samlar jag så mycket som jag känner att hästen orkar bära korrekt genom varje hörn, för att sedan öka och rida i lätt öppnarörelse på långsidan.

Det här är väldigt jobbig styrketräning, så jag brukar inte nöta det. När jag känner att kvalitén finns, börjar jag känna på rakrikningen/spårningen på långsidorna och korrigerar med lätt öppna om jag känner att bakdelen börjar trilla in.

Gör precis samma sak. :up: jag upplever som en av få saker som funkar på min älg som gärna gör precis samma sak. Han tycker att samla är svårt (såklart med långa ben och lite bekväm av sig) och vill gärna krypa in lite med rumpan. Så jag tänker lite öppna, svagt, behöver nästan bara tänka det och fokuserar mer samling in i hörn. Men precis so du skrev så blir dom trötta fort och jag kan inte göra det så många gånger innan älgen är trött och behöver göra annat!
 
Vet inte om jag lagt frågan rätt här.

Skulle behöva lite input.

Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har lyckats placera mig så hon får det lättare. I kort galopp så har hon börjat flytta ut baken. Hon går med rumpan lite innanför spåret för att skapa mer plats. I höger varv flyttar hon in rumpan till höger och i vänster varv in till vänster. Öppnar man upp galoppen/ökar går hon rakt men vid samlingen så flyttar hon gärna ut den efter en mkt kort stund.

Efter senaste träningen så har jag lite mer att jobba på tränaren tyckte det hade blivit bättre men det är inte helt bra än. Självklart blir det som tydligast när hon börjar bli trött.

Tänkte att härinne finns det säkert flera som suttit på hästar som gjort likadant och har lite tips på hur man jobbar bort det :)

Jag är dock ingen dressyrryttare men tänkte att denna tråd passar nog bäst här på hur man jobbar vidare.

Tack på förhand

Hon orkar inte och kompenserar. Är du säker på att hon är fräsch i höfter och bakknän och att det inte är något mer än att hon är svag?

Om det bara är att hon behöver stärkas hade jag ridit som @Lovisaleonora skriver, i ett öppna-tänk för att hålla henne rak så att du har kontroll på det inre bakbenet. Det är inte lika jobbigt att springa fort så då kan jag förstå att hon håller sig rak, men när hon ska sätta sig lite bak så blir det tungt och hon skjuter ut det svaga bakbenet för att slippa bära där.
 
Hade en häst som rullade fast i boxen ibland. Den puttade ut rumpan efter fastrullningen eftersom den blivit lite sned av det och behövdes fixas till. Är din häst fast ngnstans?
 
Kan nämna att i det här jobbet jag beskrivit ovan blir det protester om det blir FÖR jobbigt för hästen, min erfarenhet hittills. Och då skulle jag verkligen ta det på allvar och hitta orsaken till att jobbet är för jobbigt.
 
De allra flesta hästar har väl en tendens att putta in rumpan/gå på flera spår i galopp? Eller är det nåt nytt som hon inte gjort innan?

Jag tänker alltid öppna på långsidorna och försöker flytta in framdelen så att den hamnar framför bakdelen. Samma sak när jag rider ut. Min häst försöker nog egentligen mer trycka ut bogen mer än att flytta in rumpan, men resultat blir ju detsamma, hon spårar inte.

För mer styrkejobb rider jag förvänd sluta i galopp på volten, alltså ställer utåt och puttar rumpan utåt. Även förvänd sluta i trav längs långsidan, med övergångar till öppna. (Kan inte göra det i galopp just nu, för då byter hon galopp hej vilt! 😅)
 
De allra flesta hästar har väl en tendens att putta in rumpan/gå på flera spår i galopp? Eller är det nåt nytt som hon inte gjort innan?

Jag tänker alltid öppna på långsidorna och försöker flytta in framdelen så att den hamnar framför bakdelen. Samma sak när jag rider ut. Min häst försöker nog egentligen mer trycka ut bogen mer än att flytta in rumpan, men resultat blir ju detsamma, hon spårar inte.

För mer styrkejobb rider jag förvänd sluta i galopp på volten, alltså ställer utåt och puttar rumpan utåt. Även förvänd sluta i trav längs långsidan, med övergångar till öppna. (Kan inte göra det i galopp just nu, för då byter hon galopp hej vilt! 😅)

Det är så jag gör nu.
Tack
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
441
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 716
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp