Puttar undan sadeln

Tagliabue

Trådstartare
Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att rida, han har gått fram överallt och inte tvekat.

För 3 gånger sedan (pass) märkte jag att Boko tvekade pga en fallen gren över vägen en bit längre fram. Detta gjorde mig nervös och jag valde då därför att vända framför att ev. ramla av eller åka på en skentur. Resten av turen gick bra och han gjorde inget fel.

Efter den turen gick han inte fram nånstans, jag tog därför ett kort spö för att lägga på bogen om han skulle tjura och inte gå. Detta resulterade i en superhet häst i stället (vilket jag givetvis förstår med tanke på att vi använder spö i loppen), men Boko gick framåt så jag slängde spöet åt sidan. Var ute totalt 1 timme och valde hela tiden nya vägar där han aldrig hade gått förut för att undvika att han skulle stanna och vägra gå.

Idag när jag red, ville han inte gå fram på ställen som han har gått förut på. Så jag valde därför att skritta på vägen, han gick fram hela tiden tills vi på långt håll får möte av en tant på spark - Boko går in på en gård och vägrar gå framåt, blir rädd för saker på marken där och fjollar på. När man driver honom i detta läge (han förstår drivning framåt och givetvis halt) börjar han backa backa backa tills det tar stopp eller jag gör halt. Fick upp honom på vägen igen och tanten ställde sig på sidan så vi kunde gå förbi vilket vi lyckades med när jag smackade och skänklade kraftigt (satt givetvis inte och sparkade honom :eek: ). Idag var jag inte ute för länge, för att inte trötta ut honom i huvudet.

Jag förstår inte varför han helt plötsligt har börjat med dessa påhitt som att inte gå fram! Jag har absolut inte ridit hårt på honom, han har bara skrittat och det max 1 timme i skog och på våra körvägar, det tycker jag inte är spec hårt och han har inte visat någon ömhet i rygg eller så heller. Saken är den att han tycker det är roligt att traska runt i skogen osv.

Efter en stunds skrittande känner jag att sadeln hamnar på sniskan, den puttar mig åt vänster och jag känner mig mycket snedvriden. Jag försöker trampa tillbaka sadeln åt rätt håll men efter några steg är jag tillbaka i samma sits igen. Det känns som att han tar kortare steg med vänster bog och han känns mycket stötig i skritten (har dock lite spänd och stel skritt även för vagn). Skritten blir dock bättre om man försöker få honom att slappna av och verkligen sitter ner på rumpan och jobbar med :D När jag gungar med i hans steg känns det som att min vänstra höft skjuts framåt längre än vad höger höft gör.

Jag är verkligen dålig på detta med att känna vad som är felande när man rider hästen. Men varför puttar han undan sadeln så snett? Han har verkligen aldrig gjort något dumt, förutom de att han stannar och inte går framåt samt backar.
 
Sv: Puttar undan sadeln

Kan det vara hästens sätt att tala om att sadlen inte är bra? Den kanske ligger och trycker någonstans och gör ont?
Kolla upp med en equterapeut.
Kanske behöver du en ny sadel.

Har du provat att rida barbacka?
 
Sv: Puttar undan sadeln

Låter vekligen som att sadeln inte ligger bra och att han försöker avlasta någon del av kroppen (därav puttar dig till sidan). Ni borde kolla upp detta genast eftersom det kan resultera i mycket större skador om ni inte åtgärdar det.
 
Sv: Puttar undan sadeln

Jag testade en annan sadel idag, den gled inte lika mycket som den andra. Dock blev jag fortfarande fruktansvärt mycket puttad åt sidan. Hela sadeln åker på sniskan fast jag trycker tillbaka med höger för att få sadeln på rätt köl igen. Hästen ifråga gick fortfarande inte framåt idag när han gick först, men så fort de andra hästarna gick före följde han snällt med.

En massör har varit på honom och kollat men hittade inget spec på honom. Dock tränaren (min arbetsgivare) tycker sig att han har problem med vänsterbogen.

Jag kan tyvärr inte bara åka och köpa en sadel hur som helst då det inte är min häst utan han tränas av en travtränare. Jag får hålla mig till de sadlar som finns och kolla vilken som passar bäst av de som finns.

Vilket ben brukar de oftast ha problem med då de puttar ryttaren åt vänster?
 
Sv: Puttar undan sadeln

Vänster sida, jag tänkte automatiskt säga vänster bak, men det borde nog lika gärna kunna vara fram eftersom du puttas åt vänster då hästen är "starkare" alt. "friskare" i höger sida. Under förutsättning att det inte är du som är sned från början vill säga.
 
Sv: Puttar undan sadeln

Stela bogar kan ibland förväxlas med hov eller strålbens hältor. Kanske är det som så att händelseförloppet kom i rullning av att han blev stressad under ridturerna och spände sig och att sadelns dåliga tillpassning märks mer nu när hästen går orent? Detta är dock bara spekulationer från min sida..
 
Sv: Puttar undan sadeln

knapplån

Det behöver ju inte vara något fysiskt fel på honom - enklaste svaret är väl att båda sadlarna sitter illa så att han måste kompensera för att inte få ont i ryggen. Inte alls konstigt om han inte vill gå då, vilket också förklarar varför han gick fram överallt i början då sadeln inte hade hunnit bli obehaglig vid tryckpunkterna ännu.

Rid barbacka och se hur det funkar.
 
Sv: Puttar undan sadeln

Tack för era svar! Vänster sida låter ganska troligt då han har haft lite småskavanker på vänster sida, jag ska se om jag vågar hoppa upp barbacka på honom :) Jag är ju en liten fegis ;) Jag är garanterat lite sned, men det har aldrig blivit så att jag blivit puttad åt sidan så mycket som när jag rider den här hästen.
 
Sv: Puttar undan sadeln

Om det inte sitter i sadeln, utan i hästens fysik kommer du fortfarande bli puttad åt vänster även om du rider barbacka. Min erfarenhet är att på de allra flesta hästar överdriver vi behovet av en perfekt sadel (nu blir jag väl halshuggen, men jag tar det, mina statistiska erfarenheter säger att det stämmer utom rimlig tvivel). För de känsligaste hästarna behöver man såklart en väldigt "rätt" sadel. De bästa sadlarna som "passar alla hästar" brukar vara kvalitetssadlar, även om de har många år på nacken (kanske framförallt dom som har många år på nacken? men det är bara en känsla...).
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 537
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 433
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp