Pyskiskt mående

grodan21

Trådstartare
Känner att jag börjar bli lite desperat här, då mitt psykiskt mående inte är helt stabilt.:( Vissa dagar känns allt bra, men som idag känns det som att inget kommer att lösa sig. Det är lika bra att ligga kvar i sängen och dra täcket över huvudet, men det mår i alla fall inte jag bättre av.

Så nu söker jag tips på hur man kan få det psykiska måendet att vara mer stabilt.
 
Sv: Pyskiskt mående

Kontakta vc och be om hjälp.
Där finns oftast både psykolog och kurator, och läkare som kan skicka remiss till öppenpsyk.
 
Sv: Pyskiskt mående

Rutiner, träning, bra mat och ingen alkohol är väl standarden.

Hitta ett roligt intresse som kan ge energi eller i alla fall mening med livet när det känns svart.
 
Sv: Pyskiskt mående

Vad gör du om dagarna? Plugg/jobb? Är det roligt och meningsfullt för dig isf? Annars kanse byta jobb/plugglinje? (och ja, nu lät det som om det är världens enklaste grej, men det fattar jag ju att det kanske inte är sådär i en handvändning, men på sikt).

Har du någon/några vänner som du gillar att umgås med? Känner du dig ensam?

Jag kanske är ute och cyklar, men det är väl såna grejer som jag tror gör att man lätt mår dåligt. Någon/några att umgås med, något att se fram emot, en meningsfull sysselsättning tror jag är de viktigaste grejerna.


//r
 
Sv: Pyskiskt mående

Vad är det som gör att det inte räcker med psykologen? Jag menar inte att peka finger utan jag undrar bara vad det är som du tycker saknas i vårdkontakten eftersom den finns men inte hjälper.

Jag håller med Wysiwyg i övrigt. Personligen så tror jag att om man sitter mycket ensam och inte har en sysselsättning så är det svårt att inte må dåligt.

Edit: Sylten hann visst före med ungefär samma svar. :p
 
Sv: Pyskiskt mående

=P Bara bra att se att någon mer tänker samma, då verkar jag inte vara helt ute o cykla iaf =).

Det är vad jag märkt på mig själv iaf, har inte haft mycket sysselsättning ett tag och ja, sitter man bara hemma så säger jag som du, svårt att inte må dåligt då. Jag märker stor skillnad bara jag promenerar in till biblioteket en dag och sitter där och läser lite tidningar och så, typ. Bara komma ut o se lite folk hjälper mycket för dagen tycker jag.


//r
 
Sv: Pyskiskt mående

Skriver för tillfället mitt examensjobb, mycket av min oro har nog sin grund där. För om en månad är jag arbetslös och om tre månader bostadslös.

Har inga direkt nära vänner heller. :( Men det med att hitta på roliga saker gör mig väldigt mycket, en ska som för mig gör väldigt mycket är träningar med hästen. Men har tyvärr ingen möjlighet att göra det oftare, då ekonomin inte är den bästa. :(
 
Sv: Pyskiskt mående

Rutiner, träning, bra mat och ingen alkohol är väl standarden.

Hitta ett roligt intresse som kan ge energi eller i alla fall mening med livet när det känns svart.

Som student med helt fria tider är ju inte rutinerna dom bästa. Alldeles för dålig disciplin. :banghead:

Har häst, vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort utan henne. Antagligen hade jag inte mått så bra idag som jag ändå gör.
 
Sv: Pyskiskt mående

Okej. Vart skriver du på det? Sitter du hemma eller i skolan eller i biblioteket? Ifall du brukar sitta hemma kan det kanske vara bra att byta miljö? Gå in till stan o sätt dig på bibblan så du ser lite folk? Jag tycker det känns bra att ha varit borta hemifrån på dan liksom känns mera som om man verkligen gjort något den dagen då typ.

Du måste ju inte vara arbetslös om en månad! Sök massor med jobb, kanske får du något! Ett extrajobb är ju bättre än inget, så får du ju in en fot någonstans iaf =). Varför bostadslös om tre månader?

Jag har heller nästan inga vänner, det är något jag måste jobba på!.. Vart bor du någonstans? Kanske finns bukar i närheten att träffa? =)

Hmm, finns ju massa saker man kan göra som är gratis! Vad gillar du? Jag gillar t ex att vandra i skogen, alldeles gratis och nu är det ju vår/sommar och underbart ute! Ta med kameran om du gillar att fota, eller låna någons hund =) Såg att du hade ju häst också, rid ut i skogen =) =).

Håller med om rutinerna också som wysiwyg skrev, jag har som sagt inte haft mycket sysselsättning det senaste, men försöker hålla mina rutiner ändå, t ex gå upp samma tid varje dag, mattider osv.


//r
 
Sv: Pyskiskt mående

Vad är det som gör att det inte räcker med psykologen? Jag menar inte att peka finger utan jag undrar bara vad det är som du tycker saknas i vårdkontakten eftersom den finns men inte hjälper.

Jag håller med Wysiwyg i övrigt. Personligen så tror jag att om man sitter mycket ensam och inte har en sysselsättning så är det svårt att inte må dåligt.

Edit: Sylten hann visst före med ungefär samma svar. :p

Vet faktiskt inte riktigt varför det inte riktigt funkar med psykologen.

Märker själv hur viktigt det är att ta sig ut och hitta på saker, därför tex. planen att byta stall. Just för att få träffa folk. Så bävar inför sommaren, brukar vara då jag mår som sämst.:(
 
Sv: Pyskiskt mående

Jag funkar likadant med tyngd på den sociala biten eftersom jag har en rätt aktiv vardag som kräver rutiner, men det blir lätt ensamt och det är dessutom (omedvetet) självvalt. Så jag brukar helt enkelt ha "umgås med vänner/människor/familj som jag inte delar tak med" som ett krav x antal gånger per vecka för att inte försvinna in i min egen värld. Det är ett knep som fungerar för mig, att det skulle vara en generell sanning påstår jag inte.
 
Sv: Pyskiskt mående

Hade jag varit du så hade jag försökt komma fram till varför inte den kontakten fungerar och försöka förändra det. Byta psykolog, öppna dig mera, fundera på medicineringar osv.

Du skriver att du har bra och att du har dåliga dagar, är de helt spontana eller finns det en anledning till varför vissa dagar känns bättre och andra sämre?
Har du funderat på att skaffa dig en rutin som är lätt att hålla och ska genomföras varje dag? Det kan vara vad som helst, gå en promenad, stiga upp vid ett visst klockslag, bara göra ett aktivt val och stå fast vid det.

Att må dåligt blir gärna till en nedåtgående spiral och istället för att lägga onödig oro åt sidan och jobba konstruktivt på lösningar så fastnar man i negativa tankar som blir till ångest och till slut så känns det mesta meningslöst och olösligt. Jag får känslan av att du har fastnat i allt negativt som finns runt dig just nu och jag tror att du nog hade haft väldigt mycket hjälp av någon form av fungerande samtalskontakt. Att kämpa sig ur depressioner och ångest är inte lätt ensam.

Styrkekramar!
 
Sv: Pyskiskt mående

Hade jag varit du så hade jag försökt komma fram till varför inte den kontakten fungerar och försöka förändra det. Byta psykolog, öppna dig mera, fundera på medicineringar osv.

Du skriver att du har bra och att du har dåliga dagar, är de helt spontana eller finns det en anledning till varför vissa dagar känns bättre och andra sämre?
Har du funderat på att skaffa dig en rutin som är lätt att hålla och ska genomföras varje dag? Det kan vara vad som helst, gå en promenad, stiga upp vid ett visst klockslag, bara göra ett aktivt val och stå fast vid det.

Att må dåligt blir gärna till en nedåtgående spiral och istället för att lägga onödig oro åt sidan och jobba konstruktivt på lösningar så fastnar man i negativa tankar som blir till ångest och till slut så känns det mesta meningslöst och olösligt. Jag får känslan av att du har fastnat i allt negativt som finns runt dig just nu och jag tror att du nog hade haft väldigt mycket hjälp av någon form av fungerande samtalskontakt. Att kämpa sig ur depressioner och ångest är inte lätt ensam.

Styrkekramar!

Har märkt att det är ofta efter sociala evenemang som jag mår sämre, samtidigt som det är viktigt för mig att träffa folk.

Jag är rätt negativ och det har jag alltid varit. Samtidigt som jag lever i det som hände igår och det som ska hända i framtiden, inte vad som händer idag. Är även extremt stressade jämt, även om jag inte måste. :banghead:

Men funderar på om det låter värre än det är.
 
Sv: Pyskiskt mående

Hur hanterar man att ambitionerna är så mycket större/högre än vad orken är? Vill så jäkla mycket, men känns som väldigt mycket blir platt fall. :(
 
Sv: Pyskiskt mående

Man minskar ambitionerna, orsaken till att det är så stökigt hos mig:D

Det är det första som förfaller hos mig med.:D Borde diska.:angel:

Men måste ju hålla igång skolan och häst, tränande, jobbsökande och lägenheten är det som jag känner att jag inte orkar med. Fast hade jag kunnat hade jag nog gett upp allt för tillfället.:banghead:
 
Sv: Pyskiskt mående

Struktur?

Har du för mycket prylar? En plats till varje sak?

Kanske ska du bestämma att varje lördag mellan 10-12 så städar jag hemma tex. Eller så är det klassikern att ta lite varje dag och försöka undvika stök.
 
Sv: Pyskiskt mående

Struktur?

Har du för mycket prylar? En plats till varje sak?

Kanske ska du bestämma att varje lördag mellan 10-12 så städar jag hemma tex. Eller så är det klassikern att ta lite varje dag och försöka undvika stök.

Brukar vara väldigt duktig på att ha det undanplockat, har inte så mycket saker. Men det är allt annat som inte orkas med, så som disk, dammsugning mm :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
953
Senast: tott
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 921
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 513
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp