Pyssel som är enkelt att ta med och man kan hålla på med i timmar?

__sofia__

Trådstartare
Jag är typen av person som väldigt gärna håller mina händer aktiva. På jobbet är det normalt sett jag som tar anteckningar, för att jag ändå vill göra något med händerna. Och ska jag inte ta anteckningar har jag ibland suttit och stickat, ritat på datorn eller liknande under presentationer för att hålla fokus och inte zona ut. Väldigt enkla saker då som inte behöver så mycket hjärnkapacitet men håller händerna aktiva.

Men, finns det andra alternativ? Jag ska de närmsta dagarna åka buss en massa timmar, samtidigt som jag kommer vara väldigt trött i huvudet av all ny info som presenteras mellan bussturerna. Vad finns det för pyssliga saker som inte kräver en dator, som kan hålla en sysselsatt i timmar och som är enkelt att ta med sig?

  • Sticka och virka, men beroende på vad man gör så tar ju garnet en del plats (jag funderar på att ta med något litet tunt bomullsgarn)
  • Rita med papper och penna
  • ?
 
Jag är typen av person som väldigt gärna håller mina händer aktiva. På jobbet är det normalt sett jag som tar anteckningar, för att jag ändå vill göra något med händerna. Och ska jag inte ta anteckningar har jag ibland suttit och stickat, ritat på datorn eller liknande under presentationer för att hålla fokus och inte zona ut. Väldigt enkla saker då som inte behöver så mycket hjärnkapacitet men håller händerna aktiva.

Men, finns det andra alternativ? Jag ska de närmsta dagarna åka buss en massa timmar, samtidigt som jag kommer vara väldigt trött i huvudet av all ny info som presenteras mellan bussturerna. Vad finns det för pyssliga saker som inte kräver en dator, som kan hålla en sysselsatt i timmar och som är enkelt att ta med sig?

  • Sticka och virka, men beroende på vad man gör så tar ju garnet en del plats (jag funderar på att ta med något litet tunt bomullsgarn)
  • Rita med papper och penna
  • ?
Stickade en lång halsduk av merinoull på rundsticka senaste bussresan, med podcast, det gick bra. Gick inte åt ett nystan på 6 timmar. Rita rekommenderar jag inte för vägen guppar. Rädd att jag inte kommer på något annat än stickning utan mönster.
 
Korsstygn är ju så fantastiskt mysigt! :love: Väljer du något där mönstret är målat på väven så kräver det inte något direkt fokus alls, vilket ju kan vara skönt. :)

Jag broderar just nu ett fint mönster på en vanlig vit väv, men det är smått och många olika färger som är väldigt lika/svåra att skilja från varandra. Lyssna på ljudbok eller kolla på en film som inte kräver att man faktiskt KOLLAR går bra, för det är mycket räknande och dubbelcheckningar.
 
Korsstygn är ju så fantastiskt mysigt! :love: Väljer du något där mönstret är målat på väven så kräver det inte något direkt fokus alls, vilket ju kan vara skönt. :)

Jag broderar just nu ett fint mönster på en vanlig vit väv, men det är smått och många olika färger som är väldigt lika/svåra att skilja från varandra. Lyssna på ljudbok eller kolla på en film som inte kräver att man faktiskt KOLLAR går bra, för det är mycket räknande och dubbelcheckningar.
Ok, for the record:
För en del av befolkningen, inklusive mig, är orden "mysigt" och "korsstygn" (eller annat ord relaterat till broderi) helt väsensskilda.
 
Ok, for the record:
För en del av befolkningen, inklusive mig, är orden "mysigt" och "korsstygn" (eller annat ord relaterat till broderi) helt väsensskilda.
Jag håller med, och när jag läste tipset ihop med att inte rita pga guppig väg - så såg jag genast ett ganska blodigt broderi pga alla nålstick som uppstår... :angel: Men å andra sidan - det är ju jag det :bag:

Men makramé var ingen dum idé, eller annat som knyts (allt mellan nyckelring till hundleksak).
 
Virkning. Har själv stickat vid såna tillfällen men upplever att det kan bli bökigt med stickor som petar på andra, om det är för trångt. Undantag rundsticka förstås.
 
Jag brukar köra pussel i mobilen för att hålla fokus på långdragna presentationer (finns nog många olika appar att välja på)
 
Jag säger också mandala eller måleribok. Kräver ju dock ett bra underlag.

En lagom tramsig podd i öronen också? Är jag trött vill jag bara ha något som går, kan lyssna lite halvt men mest stänga ute allt ljud.

Sen brukar jag passa på att skriva listor, älskar listor!
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 436
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 288
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: monster1
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp