Pysseltips

Rolfan

Trådstartare
Har precis köpt en större sk. pyssellåda till treåringen. Innehåller diverse papper, frigolit (?)kulor, glitter, filtmaterial, ögon, piprensare, tofsar mm mm.

MEN min fantasi är icke existerande på det här området upptäckte jag...:cautious:

VAD gör man med allt detta?

Vad gör ni för små pysselsaker med era barn?

Mvh Fantasilös
 
Jag skulle nog låta treåringen hitta på själv, det är jättesvårt för föräldern men kan bli kul :D
Var inte rädd för att "slösa" med materialet i så fall och räkna inte med att det blir något du vill använda som pynt i hemmet sen.

Om du vill ha idéer för att komma igång så snögubbar, tomtar, katter av frigolitbollar tex. Mitt barn är insnöad på att bygga färjor så om du kombinerar det pyssel du har med en halverad mjölkkartong så kan ni nog göra en finfin färja/lastbil/tåg eller nåt. Roligast att göra något barnet är intresserad av.
 
Har precis köpt en större sk. pyssellåda till treåringen. Innehåller diverse papper, frigolit (?)kulor, glitter, filtmaterial, ögon, piprensare, tofsar mm mm.

MEN min fantasi är icke existerande på det här området upptäckte jag...:cautious:

VAD gör man med allt detta?

Vad gör ni för små pysselsaker med era barn?

Mvh Fantasilös
Min unge började faktiskt egentligen inte pyssla på riktigt förrän han blev 7, då kan de också hantera limpistol helt själva (eller det kan de väl från fem eller så på dagis, vet inte). Då blir det robotar och sådant med toapappersrullar och så.

Det är nog jätteolika med olika barn, men jag fick en känsla av att jag hade felbedömt vad barn gör i olika åldrar i alla fall. Och när jag tänker efter minns jag själv inte att jag gjorde julgransstjärnor i glanspapper och smällkarameller innan 8-9 eller så, kanske senare.

Men om man ska vara tråkig så tror jag att det säkert finns bilder på andras pyssel som man kan hitta på ipaden och ställa upp framför som inspiration.

https://www.google.se/search?q=pyss...ldPdAhWlh6YKHYRtCi8Q_AUICigB&biw=1440&bih=864

Frigolitkulor målade till pokebollar är legio hemma. Men då ska man ju vara gammal nog att vara intresserad av pokemon.
 
Min unge började faktiskt egentligen inte pyssla på riktigt förrän han blev 7, då kan de också hantera limpistol helt själva (eller det kan de väl från fem eller så på dagis, vet inte). Då blir det robotar och sådant med toapappersrullar och så.

Det är nog jätteolika med olika barn, men jag fick en känsla av att jag hade felbedömt vad barn gör i olika åldrar i alla fall. Och när jag tänker efter minns jag själv inte att jag gjorde julgransstjärnor i glanspapper och smällkarameller innan 8-9 eller så, kanske senare.

Men om man ska vara tråkig så tror jag att det säkert finns bilder på andras pyssel som man kan hitta på ipaden och ställa upp framför som inspiration.
Mitt barn är tre och älskar att pyssla så det är nog olika. Viktigt dock att inte ha så stora krav på att det ska bli snyggt. Jag ser tex att klippa sönder ett papper och limma fast bitarna på ett annat papper som bra träning i motorik. Häfta ihop saker och tejpa gillar hon också.

Men julgransstjärnor i glanspapper och smällkarameller, nä det får nog vänta några år :D
 
Mitt barn är tre och älskar att pyssla så det är nog olika. Viktigt dock att inte ha så stora krav på att det ska bli snyggt. Jag ser tex att klippa sönder ett papper och limma fast bitarna på ett annat papper som bra träning i motorik. Häfta ihop saker och tejpa gillar hon också.

Men julgransstjärnor i glanspapper och smällkarameller, nä det får nog vänta några år :D
Jo absolut, men då gör de det liksom av sig själva ;) (Jag skrev, barn är olika) om man lägger papper och sax framför dem. Så då är det bara att ställa dit kartongen och en sax och göra en kopp te medan man tittar på.

Men om barnet inte gör själv så vet jag inte hur man ska få igång det, själv har jag suttit och pysslat helt ensam till slut. Eller lagt pärlplattor in på småtimmarna :laugh: man börjar för att man gör tillsammans och så försvinner barnet iväg till ngt annat och själv sitter man där med en fyra plattors Mew pokemon.

Satte man fram lera däremot så...

Så vad jag menade är att det är olika, men svårt att få fram på yngre om de inte gör det av sig själva tänker jag.
 
Men om barnet inte gör själv så vet jag inte hur man ska få igång det, själv har jag suttit och pysslat helt ensam till slut. Eller lagt pärlplattor in på småtimmarna :laugh: man börjar för att man gör tillsammans och så försvinner barnet iväg till ngt annat och själv sitter man där med en fyra plattors Mew pokemon.
Jo jag tror vi håller med varandra. Jag brukar ärligt talat ge upp om barnet inte är intresserat av det som ställs fram. Äh, då gör vi något annat. Mitt barn är också lite så att hon inte vill bli styrd så jag låter henne liksom hitta på själv och ser det som träning snarare än som ett försök att göra pynt :angel:

Lera är magiskt alltså, det går tydligen att sitta med hur länge som helst :laugh:
 
Jo absolut, men då gör de det liksom av sig själva ;) (Jag skrev, barn är olika) om man lägger papper och sax framför dem. Så då är det bara att ställa dit kartongen och en sax och göra en kopp te medan man tittar på.

Men om barnet inte gör själv så vet jag inte hur man ska få igång det, själv har jag suttit och pysslat helt ensam till slut. Eller lagt pärlplattor in på småtimmarna :laugh: man börjar för att man gör tillsammans och så försvinner barnet iväg till ngt annat och själv sitter man där med en fyra plattors Mew pokemon.

Satte man fram lera däremot så...

Så vad jag menade är att det är olika, men svårt att få fram på yngre om de inte gör det av sig själva tänker jag.

Håller verkligen med om att det är olika! Min äldsta har alltid varit jättepysslig. När hon var 1,5-2 kunde hon sitta i TIMMAR och skala bort papper på kritor :o tills jag fattade att pyssel är hennes passion i livet typ och köpte pysselgrejer till henne. Henne har man aldrig behövt ”få igång” utan det är bara att ställa fram pyssellådan så sätter hon igång att skapa de mest fantasifulla grejer man kan tänka sig. Hon plockar ofta löv, kottar, blommor m.m. ute och pysslar av.

Mellanbarnet däremot kan inte tänka sig något mer meningslöst än att rita/pyssla. Jag brukar alltid garva lite inombords när jag hör att lilla gruppen ska pyssla på förskolan och undrar i mitt stilla sinne hur de får med honom på det. Han har aldrig pysslat hemma mer än 15 sekunder typ och för någon vecka sedan lyckades han för första gången rita något som liknar en huvudfoting (han är 3,5...) :D:love: men han är jätteduktig på annat, kunde t.ex. prata tidigt och är idag väldigt verbal med ett stort ordförråd för sin ålder. Så de är väl olika helt enkelt och om barnet är totalt ointresserad ser inte jag någon poäng att kämpa för att få med det på något, intresset kanske kommer längre fram (eller inte alls.)
 
Har precis köpt en större sk. pyssellåda till treåringen. Innehåller diverse papper, frigolit (?)kulor, glitter, filtmaterial, ögon, piprensare, tofsar mm mm.

MEN min fantasi är icke existerande på det här området upptäckte jag...:cautious:

VAD gör man med allt detta?

Vad gör ni för små pysselsaker med era barn?

Mvh Fantasilös
Spontan tanke är piprensetomtar! Men treåringen gör det nog inte själv direkt.

Min 2,5åring är inte superintresserad. Kan pyssla små stunder, oftast i form av att jag har en plan. Lera leker han gärna med men utan att skapa. Rita talar han om vad det "är" men vill också gärna styra vad jag ritar.

@Retro åh bygga av mjölkkartong ska jag testa!

@westernsuzie när brukar de lära sig huvudfotingar?
 

Liknande trådar

E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 692
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp