Pytteliten sele ;)

gadriel

Trådstartare
Håller på lite med modellhästar sen en kort tid tillbaka och eftersom man är körintresserad så var jag tvungen att testa att göra selar i mini-format. Har gjort min andra sele nu som jag blev nöjd med även om vissa grejer kan förbättras till nästa jag ger mig på. Hästen på bilden är ca 20 cm hög, smalaste remmen är ca 2 mm bred. Har tyvärr ingen vagn än.

Selen har snabbfästen (fungerar som på en riktig), springrem mm, dock inga tömmar eftersom jag inte hade brunt läder hemma (och svarta ska man ju inte ha förstås ;)).

harness07.jpg


harness06.jpg


harness04.jpg


harness03.jpg


harness02.jpg


harness01.jpg
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Man använder bara svarta tömmar i begravningssamanhang om jag inte minns fel? :)

Kl
Jösses vad duktig du är! Det måste vara pilligt att få det sådär perfekt :D
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Säger som de andra _ shuit så snyggt o vad duktig du är!!
En liten fråga bara: Har du gjort spännena o metalldetaljerna själv, eller var har du hittat så små?
Imponerande!
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Tack alla, vad glad jag blir :):)

Det ÄR pilligt, ibland blir man smått tokig ;)
Tömringarna på däckeln samt bettet är köpt i specialbutik i USA. Resten av spännena gör jag själv. Selen är gjord av läderremmar, läder, lim och massa tålamod kan man nog säga.
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Tack alla, vad glad jag blir :):)

Det ÄR pilligt, ibland blir man smått tokig ;)
Tömringarna på däckeln samt bettet är köpt i specialbutik i USA. Resten av spännena gör jag själv. Selen är gjord av läderremmar, läder, lim och massa tålamod kan man nog säga.

Skojja INTE !!! :bow: :love:

Impad !
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Tack alla :) :)

Hoppas kunna hitta/eller göra om en annan häst så jag får en fin fjording som kan ha selen på sig så jag får en mini-Lillen inne som prydnad nrä jag inte är ute och gosar med honom i stallet. Ska frösöka göra lokselar sen med...blir ltie knepigare dock är mycket specialfästen och grejer på dom, får se hur det går. Har precis gjort en hund också i samma skala (1:9), en whippet som jag ska måla som min hund... bara liiiite nördigt men är man hästintresserad så blir man ju smått enkelspårig oavsett om det gäller riktiga hästar, böcker eller konst :p
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Vad kul att du visar upp vad du gjort här! :) Som jag sagt innan, sjukt fint. Jag kan ju "bara" måla hästar jag... ;-)
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Skulle du kunna göra en på beställning? Jag skulle vilja göra en modell av min polares fjording, så om jag hittar en med rätt färg, skulle du då vilja bygga en sele (helst loksele) till den? Finns intresse kan jag PM:a för pris osv. :)
 
Sv: Pytteliten sele ;)

nämen är du här med ;) Fast det är inte så bara ju, du målar ju jättefint :)
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Tack! Jo, jag har ju målat i några år nu så det har blivit "en och annan" liten häst på folks hyllor runt om i världen. :)

Den som vill se vad jag gör får skicka PM så kan jag skicka länk till hemsidan. Som inte är klar, men den fungerar åtminstone. ;-)
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Varför har man inte svarta tömmar?

Svart läder färgar av sig på handskar och kläder. Därför är det vanligast att ha tömmar i naturfärgat läder till vardags. Man kör ju traditionellt sett alltid med handskar, och så stoppar man tömänden under låret för att den inte ska trassla in sig i något.

PS till TS: WOW!
 
Sv: Pytteliten sele ;)

Svart läder färgar av sig på handskar och kläder. Därför är det vanligast att ha tömmar i naturfärgat läder till vardags. Man kör ju traditionellt sett alltid med handskar, och så stoppar man tömänden under låret för att den inte ska trassla in sig i något.

PS till TS: WOW!


Svart läder färgar inte av sig..? Har jag aldrig upplevt iallafall.

Man har svarta tömmar för att "förr i tiden" använde man endast svarta tömmar vid begravningar. Därav en "tabu" att använda svarta tömmar även idag.
 

Liknande trådar

Dressyr Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar...
Svar
6
· Visningar
2 251
Senast: Snyggve
·
Körning Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp! Jag ska välja mellan två...
Svar
16
· Visningar
1 485
Senast: Underbar
·
P
Körning ok, here´s the deal; shettis, ny sele, draglinor för första gången, shettisrockard. Och svängel. Och svängel fattar vi noll med. den ska...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: MadicDomino
·
Körning Har aldrig ens kört en häst innan och har således ingen koll alls på selar o märken osv. Men nu går unghästen (connemaravalack strax...
2
Svar
22
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp