Bukefalos 28 år!

Quarter till engelsk ridning

Bison

Trådstartare
Hur ställer ni er till att sälja era westernutbildade quarter/paint till engelsk ridande ryttare?

Jag har alltid gillat rasen, ofta bra temprament, storlek o rör sig inte så mycket. I USA används de som jag förstått i alla grenar o är ofta goda hoppare.
De jag ridit har alla varit trevliga hästar :)

Jag vill ha en häst till träning o tävlning, ffa iu hoppning men inte på så hög nivå. 110cm till 120cm är precis lagom för mig.
Har ett halblod nu o jag hoppas vi har lång tid kvar tillsammans, så det är inte aktuellt nu utan längre fram :)

En umg oinriden är inget alternativ, vill ha en som är iaf sex sju år.
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

Jag skulle absolut överväga det, beroende på vad det var för individ det handlade om.
En super avlad pleasurehäst kanske man inte säljer som hopphäst, men hade jag haft en som passade önskad uppgift skulle jag inte tveka.

Jag skulle vara extremt nöjd om jag kunde bidra till att fler får upp ögonen för denna fantastiska ras!:love:
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

Nej det har jag förstått inte är den bäst lämpade modellen.

Jag rider väldigt allround, tränar både dressyr o hoppning, rider mycket ute, fräser runt på terrängbanan mm. Vill ha en kompis att ha roligt med som har ett bra temprament. Tycker det är svårt mewd halvblod, lita antingen eller numer. Massa gång o kapacitet som jag inte kan ta tillvara på iaf, eller så är det rent skräp, taskigt temprament, dålig ridbarhet mm. Jag vill ju ha den lite rejälare modellen, tvärtemot dagens sporthäst ideal med lååånga smala ben.
Har alltid gillat quarter häst, vackra utrrycksfulla huvuden, stabil utan att bli det minsta tung, härligt temprament.
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

Painthingsten Ray Of Light är ju ett ypperligt exempel på hur allround de kan vara ;) . Han gör allt från western, boskapsjobb, dressyr, hoppning och galopp. Googla på hans namn :D
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

En häst jag trodde skulle passa till det köparen tänkt sig skulle jag absolut sälja till engelskryttare.
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

Det skulle jag absolut kunna tänka mig, men jag skulle nog inte annonsera ut hästen som hopp/dressyrhäst. Men en häst av rätt typ, som kanske gått en del Hunter under Saddle / Hunter Hack borde ju lättare kunna anpassa sig till en engelsk ryttare.

Jag rider mina hästar väldigt allround, rider ut mycket, hoppar litegranna och tar gärna en sväng på terränghinder om jag har möjlighet, även om det är westerngrenarna jag satsar på tävlings- & träningsmässigt... Hästarna tycker det är kul, och jag har inte sett några negativa effekter :)
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

Säjer som Piraja, kolla in Ray of Light. Lighten är en riktig allrounder! Just nu tävlar han allsvenskan i hoppning :)

Lite löshoppningsfilm;
http://youtu.be/K0CEO3dT5Wk
http://youtu.be/ZHpu8ZEk0Sk




Och han har världens bästa ägare (min tränare) som var snäll och lånade ut honom till mig när jag skulle göra första uppsittningen sen min olycka;


(ignorera den ruttet dåliga ridningen och titta på den fina hästen:angel:)

Han har en mjuk gång men rör sig riktigt trevligt, jag kunde lätt sitta ner i traven även fast jag var sydd i låret med 7 stygn. Lätt att länga och samla! Om man jämför med min lilla boskaps/reiningstammade Quarter så rörde han sig mer som ett halvblod. Tror han är visad med 40p :)

Och det bästa av allt, han har ett underbart psyke:love:
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

Jag skulle gärna se att fler quarters kom ut som allroundhästar. Har sålt en som tävlar som hopphäst idag. Han löshoppade som 3 åring 150 cm utan problem.
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

*kl*

Jag har haft en quarter som hade vart en bra distanshäst. Lite synd att hon blev avelsmärr istället.
 
Sv: Quarter till engelsk ridning

De tidlige avlsmål på quarter var en god all-around heste, som kunne bruges på ranchen til hverdag og rides til det "fint" ridning med konen eller datteren efter behov. Det er en nyere ide, at de skal avls til bestemt western klasser og formål, dog lyder det til at ting er ved at vende nogen steder i usa, specialt med det stigende popularitet af versatility ranch og lignende klasser.

Det er selvfølgelig afhængig på rytterens forventninger og den individuale hest, hvor vidt det vil være den ideel løsning. Mange har ikke højden til dressur på høj plan. Men til distance eller til ridning på hyggeplan, er de tit en god valg. Nogle går under pony mål, så kan også være velegnet til de unge rytter.

Det er heller ikke unormalt i USA for en enkelt hest at rides både englesk og western. De hunter klasser er bare en meget lille eksempel på, hvad hestene virkelig kan.

Har i de sidste måneder set flere "engelsk" redet quarter og paint til salg her i danmark.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp