Bukefalos 28 år!

Quarterpaint

coolia

Trådstartare
Är det vanligt att man korsar quarter och paint? Visste faktiskt inte att det kallades för quarterpaint? Hörde det nyligen. Får man tävla quartertävlingar med dem eller painttävlingar om de är fläckiga?
 
Sv: Quarterpaint

Quarter x paint är ingen korsning, utan en paint.

Paint + Paint= Paint
Paint + Quarter= Paint
Paint + Fullblod= Paint

Är det en skäck är det en regular paint, är den inte det är det en SPB, Solid paint breed. Skäck räknas den som även om den bara har en vit fläck på kroppen, bara den är tillräckligt stor.

Min paint har paintmamma och quarterpappa, reggad som paint i APHA.
 
Sv: Quarterpaint

Jag har en Paint/Quarter med.
Mamma Quarter pappa Paint. Han är reggad som Paint i APHA.
 
Sv: Quarterpaint

En del kan vara dubbelreggade som både quarter och paint men quarterpaint existerar inte, vem var det som påstod detta?
 
Sv: Quarterpaint

Det finns inget som heter "quarterpaint". En häst kan vara dubbelregistrerad, dvs reggad som både quarter och paint.

I paint registraturen är quarter godkänd att avla in, men inte tvärtom.

Dock fick man förr bara registrera fläckiga quarter som paint.
För några år sedan ändrades dock reglerna så att dessa fläckiga quarterhästar fick registreras som quarter, samtidigt som paintregistraturen bestämde att man bara fick regga en paint om den ena föräldern redan var paintreggad (dvs inte renrasiga, fläckiga quarters).
Men alla renrasiga quarterhästar som fram tills dess hade reggats som paints pga att dom hade för mkt vitt fick då också reggas in som quarter.

Därför finns det nu ett antal linjer som är dubbelregistrerade. Alltså registrerade som både quarter OCH paint.

Kort förklarat utan att gå in för mycket på krångligheter....
 
Sv: Quarterpaint

Ja det vet jag :-)

Menade på att de "korsningar" ts efterfrågar är Paintar.
 
Senast ändrad:
Sv: Quarterpaint

Kanske en ganska dum fråga och lite trådkap. Sorry TS

Jag undrar bara vad är skillnaden på en paint och en quarter?

Min kusin har köpt en paint (ej fläckig) men när jag frågade fick till svar att det är en slags quarter. Hon orkade nog inte förklara för mig.. =)

Tack på förhand! /// Segersten.. som egentligen borde hålla sig till sina halvblod...
 
Sv: Quarterpaint

Kanske en ganska dum fråga och lite trådkap. Sorry TS

Jag undrar bara vad är skillnaden på en paint och en quarter?

Min kusin har köpt en paint (ej fläckig) men när jag frågade fick till svar att det är en slags quarter. Hon orkade nog inte förklara för mig.. =)

Tack på förhand! /// Segersten.. som egentligen borde hålla sig till sina halvblod...

Vid rasernas begynnelse när man började registrera Quarterhästen i stambok valde man att exkludera de individer med för mycket vit färg, de fick alltså inte registreras som Quarter! Endast enfärgade hästar med begränsade vita tecken fick registeras...
Några intresserade människor tog då tillvara på dessa "fläckiga" Quarterhästar (alltid overos) och startade ett eget register för dessa, förutom de fläckiga Quarterhästarna fick man registrera andra hästar med okänd härstamning om de kvalificerade sig via exteriör, färg eller meriter...ifrån dessa "utomregistrerade" individer kom tobianoteckningen in i Paintrasen.
Har man då en Paint som får en enfärgad avkomma utan tillräckligt mycket vitt för att få registreras som Regular Paint registreras den i APHA som SPB=Solid Paint Bred, som då betyder..enfärgad Paint, antagligen en sådan din kompis har!
:banana:
 
Sv: Quarterpaint

OK Tack=)

Så en paint är en quarter. Ordet paint har "egentligen" bara med färgen att göra- Skäck/Skäckanlag. Men det finns enfärgade Paint och då är den paint bara för att mamma eller pappa är det.

Alltid lär man sig ngt nytt =)
 
Sv: Quarterpaint

Nej en paint inte en quarter. :)

En del paintar har väldigt hög andel quarterblod och en del är de facto både quarter och paint (dvs 100% quarterblod).
Men många paintar har väldigt lite andel rent quarterblod så man kan inte säga att en paint är en fläckig quarter. En del är, många är inte. :)
 
Sv: Quarterpaint

OK Tack=)

Så en paint är en quarter. Ordet paint har "egentligen" bara med färgen att göra- Skäck/Skäckanlag. Men det finns enfärgade Paint och då är den paint bara för att mamma eller pappa är det.

Alltid lär man sig ngt nytt =)

Idag är det ju helt separata raser dock med nästan identiska regelböcker...
Man får ju avla in Quarter i Paintrasen men inte tvärtom s.a.s...en enfärgad Paint kan ju bära på gener som i nästa led ger vita fläckar...

Så precis, enfärgad Paint-SPB har någon eller båda föräldrar som är Paint! Dock kan ju paintmamman eller paintpappan också ha varit enfärgad...

:banana:
 
Sv: Quarterpaint

Nej en paint inte en quarter. :)

En del paintar har väldigt hög andel quarterblod och en del är de facto både quarter och paint (dvs 100% quarterblod).
Men många paintar har väldigt lite andel rent quarterblod så man kan inte säga att en paint är en fläckig quarter. En del är, många är inte. :)

Jag har ju två Paintar som är mycket fläckiga men som trots det stammar tillbaka på rena Quarters från början....
Men jag får inte registrera dessa som Quarter idag trots att AQHA släppt på färgrestriktionerna....eller Wranglan...fick man det nu eller?? :angel:
 
Sv: Quarterpaint

Jo men man får bara registrera dom i AQHA en dag per år. 1 april
Missar man det datumet är det kört.

:D
 
Sv: Quarterpaint

Om du syftar på fuxen som filmades först, så beror det antagligen på ett det är en dubbelregistrerad, dvs att den är registrerad både i AQHA som quarter, och i APHA som solid paint breed.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: KesoNeso
·
Hemmet Jag hörde nyligen om en person som använde Vanish som tvättmedel och blev lite förvånad. Jag förställer mig att det inte gör renare...
Svar
15
· Visningar
1 577
Senast: tanten
·
Tjatter Någon som hört talats om detta? Hörde av en anhörig att dess förälder inte längre får, som jag förstod det, ha tillgång till...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Lyan
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp