Queen Elizabeth IIs svenska varmblod Gotland?

Rosett

Trådstartare
Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland.
Hittar inte den på blup.se men den kanske hette något annat i Sverige innan exporten?

Nån som känner till denna hästs härstamning och uppfödare och hur det kom sig att Queen Elizabeth fick den?
 
Någonstans i bakhuvudet har jag att den ska ha varit efter Iran.
Iran stod sina två sista säsonger på Gotland, 1977 och 1978, han skulle också stå där 1979, men om jag kommer ihåg rätt, kom han lös strax efter han kom dit, hoppade över en stenmur och skadade sig så illa att han fick avlivas. En hingst som tyvärr fick verka alltför kort tid.

Det finns i Huvudband XLVI, sidan 815, en H. br. f. 1979 exp. 1983 t. England.
Född hos Ingvar Andersson, Autsarve, Lojsta, 620 12 Hemse
e. Iran 533 u. Valencia 9582 e. Jovial 369 u. Diana 7102 e. Drabant 315 - Mistral xx - Jago 115 - osv. (Prima Gotlandsstam!)

Var detta en kandidat till en körhäst till Prince Philip, eller en häst för Horse Guards?
"Blomman" var över flera gånger för att hjälpa till att introducera fyrspannskörning i England, förmedlat via honom kanske? Iran borde ha varit lämpad att ge körhästar med Chagall och Jarramas närmast i stammen, båda var säkra och orädda att köras både i spann och enskilt.
 
Iran stod sina två sista säsonger på Gotland, 1977 och 1978, han skulle också stå där 1979, men om jag kommer ihåg rätt, kom han lös strax efter han kom dit, hoppade över en stenmur och skadade sig så illa att han fick avlivas. En hingst som tyvärr fick verka alltför kort tid.

Det finns i Huvudband XLVI, sidan 815, en H. br. f. 1979 exp. 1983 t. England.
Född hos Ingvar Andersson, Autsarve, Lojsta, 620 12 Hemse
e. Iran 533 u. Valencia 9582 e. Jovial 369 u. Diana 7102 e. Drabant 315 - Mistral xx - Jago 115 - osv. (Prima Gotlandsstam!)

Var detta en kandidat till en körhäst till Prince Philip, eller en häst för Horse Guards?
"Blomman" var över flera gånger för att hjälpa till att introducera fyrspannskörning i England, förmedlat via honom kanske? Iran borde ha varit lämpad att ge körhästar med Chagall och Jarramas närmast i stammen, båda var säkra och orädda att köras både i spann och enskilt.
:bow:

Hästen Gotland var QEs egna häst som hon red. Bl.a. i parader, har jag läst.
 

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
1 919
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·
A
Tjatter När du glatt hejar på alla du möter. När du hör en bil långt innan du ser dem. När du känner igen postbilen på ljudet. När du kommer...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
21 223
Senast: avslutat medlemskap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp