Rabarber Hjalp! hur skoter man den?

hastflicka

Trådstartare
Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa fin rabarbar sa har sent pa sommaren forut. men jag har fortfarande vissa "stjalkar" (heter det sa?) som blir ihaliga, en massa sma ihaliga "ror" i stjalken. Det ser nastan ut som om nagon dragit ut langa tradar som lamnat tomrum. Varfor blir det sa? Vad kan jag gora for att min rabarber ska ma sa bra som mojligt?
Harom dagen var jag pa "farmer's Market" och de hade jatte fin rabarbar dar. En kvinna forklarade for mig att "I Europa har de helt ratt. Dar plockar man inte rabarber efter Juni 28". Hon var mycket saker pa att det var sa ... inte ens mina forsok att pasta att snon med knapp nod hade smalt i Norra Europa fick henne att misstanka att det kanske inte var ratt. :angel:
 
Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa fin rabarbar sa har sent pa sommaren forut. men jag har fortfarande vissa "stjalkar" (heter det sa?) som blir ihaliga, en massa sma ihaliga "ror" i stjalken. Det ser nastan ut som om nagon dragit ut langa tradar som lamnat tomrum. Varfor blir det sa? Vad kan jag gora for att min rabarber ska ma sa bra som mojligt?
Harom dagen var jag pa "farmer's Market" och de hade jatte fin rabarbar dar. En kvinna forklarade for mig att "I Europa har de helt ratt. Dar plockar man inte rabarber efter Juni 28". Hon var mycket saker pa att det var sa ... inte ens mina forsok att pasta att snon med knapp nod hade smalt i Norra Europa fick henne att misstanka att det kanske inte var ratt. :angel:
Sköter om? Jag har aldrig rört min rabarber. Jag är en av dem som plockar rabarber hela säsongen men de blir ju trådigare vartefter. Men jag vet att många faktiskt inte plockar rabarber mer än i början av säsongen.

Ihåliga har mina dock aldrig blivit.
 
Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa fin rabarbar sa har sent pa sommaren forut. men jag har fortfarande vissa "stjalkar" (heter det sa?) som blir ihaliga, en massa sma ihaliga "ror" i stjalken. Det ser nastan ut som om nagon dragit ut langa tradar som lamnat tomrum. Varfor blir det sa? Vad kan jag gora for att min rabarber ska ma sa bra som mojligt?
Harom dagen var jag pa "farmer's Market" och de hade jatte fin rabarbar dar. En kvinna forklarade for mig att "I Europa har de helt ratt. Dar plockar man inte rabarber efter Juni 28". Hon var mycket saker pa att det var sa ... inte ens mina forsok att pasta att snon med knapp nod hade smalt i Norra Europa fick henne att misstanka att det kanske inte var ratt. :angel:
Jag har aldrig varit med om att dom blir ihåliga så jag kan inte svara på frågan. Jag ser inget värde i att rabarberna ska bli så stora som möjligt utan skördar mina kontinuerligt.

Lägger på hästgödsel och halm innan vintern och mer hästgödsel och lite aska på våren.

Skördade förra veckan och gjorde saft :D

Här fanns en hel del bra information, https://rabarbertradgard.se/det-varas-for-rabarbern/.
 
Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa fin rabarbar sa har sent pa sommaren forut. men jag har fortfarande vissa "stjalkar" (heter det sa?) som blir ihaliga, en massa sma ihaliga "ror" i stjalken. Det ser nastan ut som om nagon dragit ut langa tradar som lamnat tomrum. Varfor blir det sa? Vad kan jag gora for att min rabarber ska ma sa bra som mojligt?
Harom dagen var jag pa "farmer's Market" och de hade jatte fin rabarbar dar. En kvinna forklarade for mig att "I Europa har de helt ratt. Dar plockar man inte rabarber efter Juni 28". Hon var mycket saker pa att det var sa ... inte ens mina forsok att pasta att snon med knapp nod hade smalt i Norra Europa fick henne att misstanka att det kanske inte var ratt. :angel:
Jag plockar av nästan allt i slutet på juni och gödslar rejält då. Nu har jag en nästan lika stor skörd igen av fina nya rabarber.
Hemma hos pappa stod rabarbern i lerjord och blev väldigt lite skörd om vi inte gödslade rejält. Men Ihåliga har jag aldrig sett dem.
 
Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa fin rabarbar sa har sent pa sommaren forut. men jag har fortfarande vissa "stjalkar" (heter det sa?) som blir ihaliga, en massa sma ihaliga "ror" i stjalken. Det ser nastan ut som om nagon dragit ut langa tradar som lamnat tomrum. Varfor blir det sa? Vad kan jag gora for att min rabarber ska ma sa bra som mojligt?
Harom dagen var jag pa "farmer's Market" och de hade jatte fin rabarbar dar. En kvinna forklarade for mig att "I Europa har de helt ratt. Dar plockar man inte rabarber efter Juni 28". Hon var mycket saker pa att det var sa ... inte ens mina forsok att pasta att snon med knapp nod hade smalt i Norra Europa fick henne att misstanka att det kanske inte var ratt. :angel:
Plocka bort allt som kan definieras som blommning. Ös på aska runt plantan om du kan. Det är pretty much det enda man behöver göra. Möjligtvis slänga på nån hästskit på höstkanten.

Ihåliga? Har aldrig sett.
 
Jag plockar från juni, när de är späda och goda till tex paj eller mjuka kakor.
Sköter om med gödsel nån gång (tidig vår), i bästa fall. Annars klarar de sig själv.
 
Blomstjälkarna brukar bli ihåliga.
Har även upplevt vissa vanliga stjälkar vara lite ihåliga i år och funderar på om det kan ha att göra med torkan.
Jag sköter inte om mina vanligtvis, i år har jag dock vattnat lite då det varit vansinnigt torrt.
Sen har jag läst att man ska låta gamla rabarber ligga kvar för att bli gödning till nästa år.
 
Tack for alla svar. Precis sa enkel minns jag att Rabarber var i Sverige, man plockar och plockar hela sommaren och ser till att stjalkarna inte blir for tjocka for da kan de bli tradiga. Eftersom jag bott i for varma klimat for rabarber i manga ar ar jag oerhort radd om den nu ... jag alskar verkligen allt med rabarber. Da det varit varmare an vanligt den har sommaren och sommar torkan startade tidigare an vanligt har jag vattnat min rabarber ordentligt ett par gangner i veckan och den har inte blivit ihalig mer an nagon enstaka stjalk den har sommaren sa jag tror att @SkorpSmulan har ratt i att det har med torkan att gora.

Jag far ta hem hast godsel i host och lagga pa infor vintern. Det blir dock aldrig nagra direkta blad over har ... jag plockar sa lange det finns nagot att plocka.:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: hastflicka
·
Western Sa.... jag ar val inte den enda har pa western som har bebisar? Hade varit lite roligt att snurra med fler westernbebisagare :)...
2
Svar
32
· Visningar
3 761
Senast: CindyLou
·
Hundhälsa Jag ar -inget- fan av crates. Inget fan av linade hundar heller. Eller hundgardar (las: SMA hundgardar) Eller hundar som strosar...
Svar
5
· Visningar
1 109
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
2 837
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp